johnemb Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg har lest noen tester av digitalkameraer på akam.no, og det er en ting jeg savner: Testbilder fra flere ulike situasjoner, ikke bare utendørs i dagslys, makrobilder og portrettbilder! Jeg savner særlig bilder fra flere type lysforhold, f.eks. både sol, overskyet, innendørs fluoriserende, innendørs lyspærer. Gjerne bilder både med automatisk hvitbalanse og andre hvitbalanse-instillinger. Dette er særlig nyttig for å kunne vurdere hvor god den automatiske hvitbalansen er. Jeg har f.eks. et Pentax-kamera som gir merkbart blåskjær i sollys (blå himmel). Og Canon Ixus 800 skal visstnok ha et gulskjær på innendørsbilder med kunstig lys, men dette er umulig å se ut fra testbildene akam.no vanligvis bruker. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har lest noen tester av digitalkameraer på akam.no, og det er en ting jeg savner: Testbilder fra flere ulike situasjoner, ikke bare utendørs i dagslys, makrobilder og portrettbilder! Jeg savner særlig bilder fra flere type lysforhold, f.eks. både sol, overskyet, innendørs fluoriserende, innendørs lyspærer. Gjerne bilder både med automatisk hvitbalanse og andre hvitbalanse-instillinger. Dette er særlig nyttig for å kunne vurdere hvor god den automatiske hvitbalansen er. Jeg har f.eks. et Pentax-kamera som gir merkbart blåskjær i sollys (blå himmel). Og Canon Ixus 800 skal visstnok ha et gulskjær på innendørsbilder med kunstig lys, men dette er umulig å se ut fra testbildene akam.no vanligvis bruker. 7342164[/snapback] Hei Johnemb. Takk for tilbakemelding. Vi jobber med å legge om testprosedyrene, og hvitbalanse er nok noe av det som vil bli tillagt større vekt. Erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå