Gå til innhold

Ta bilder av bokreoler

Anbefalte innlegg

Bøker er som kjent ofte blanke på ryggen. Derfor er det vanskelig å ta bilde av dem uten å få en refleks av blitzen i en stripe nedover bokryggen, slik at det er vanskelig å lese hva som står på dem.

Dersom en ønsker å ta bilder av en størst mulig del av bokreolen, og en ønsker å kunne lese bokryggen på samtlige bøker, hvordan bør en da ta bildet?

Disse bildene kan en få bruk for f.eks. hvis huset brenner ned eller bøkene blir tapt på en annet måte.

[ Denne Melding var redigert av: anderfo på 2002-11-15 08:50 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg bruker Olympus C-730UZ. Men jeg fant løsningen selv:

Ved å stå 1 meter fra hylla med blitz, fikk jeg masse reflekser og det var umulig å lese hva som sto bakpå dem, men ved å gå helt til den andre siden av rommet og heller zoome inn (ca 5x), slapp jeg refleksene.

På 5x zoom kan det bli noe støy i bildene om jeg ikke holder kameraet rolig, så jeg satte det i stativ.

Så hvordan ble kvaliteten? Joda, nå er det fullt mulig å lese hva som står på nesten samtlige bøker. Faktisk var det også enkelt å lese teksten på enden av tynne LP-platecover, og jeg kunne forstørre bildet nok til å lese omtrent hva jeg ville. Jeg fant ut at det stakk ut et hårstrå mellom to av Beatles-platene...

Synd jeg ikke kan lese innholdet i bøkene der også...=)

Vel, jeg oppnådde ihvertfall det jeg ville, og nå har jeg fotografert alt av bøker her i gården.

Lenke til kommentar

Hei,

Dokumenterer du verdiene dine med tanke på å kunne dokumentere dette ved en eventuell forsikringssak? I så fall hørtes det ut som en god ide å ta bilde av alle sine eiendeler. Er dette i så fall noe som forsikringsselskapene godtar som dokumentasjon (de forteller oss jo at vi skal ta vare på kvitteringer)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...