Anterialis Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 1 Når man bruker teleskop eller kikkert, zoomer man da inn på de lyspartiklene/bølgene som er helt nærat linsa, eller "flytter" man synet bortover på det man ser på? Må jo være førstnevnte, men noen som kan noe om dette / vet hvordan det funker? 2 Går det ann å bryte vannhinna? Jeg tenker på at om man hopper fra en stor høyde, vil vannet føles som betong. Men om man slipper noe ned foran seg (feks en stein) og stuper/hopper rett etterpå når vannet bruser, vil det da virke mye bløtere? Jeg fulgte med da "Buster" (fra mythbusters) hoppa fra en stor høyde. Jamie og han andre prøvde å bryte vannhinna med en hammer, og konkluderte med at man ikke kunne bryte vannhinna. I motsetning kjenner jeg en kamerat som går på stuping. Han sa at de blåser bobler opp fra bunnen av vannet når de stuper utti, for nettopp å gjøre det mindre vondt å treffe vannet. Hvilke av disse påstandene er riktig? Kan man bryte vannhinna og feks overleve et fall fra en veldig høy bru / fra et fly om man slepper noe rett foran seg? (skal sies at mythbusters prøvde bare med en hammer, men de konkluderte fortsatt med at det ikke gikk i det hele tatt) På forhånd takk =) Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 2 Jeg fulgte med da "Buster" (fra mythbusters) hoppa fra en stor høyde. Jamie og han andre prøvde å bryte vannhinna med en hammer, og konkluderte med at man ikke kunne bryte vannhinna. (skal sies at mythbusters prøvde bare med en hammer, men de konkluderte fortsatt med at det ikke gikk i det hele tatt) På forhånd takk =) 7276144[/snapback] Er du sikker på at det var konklusjonen deres? Det tviler jeg på, for Buster ble jo utsatt for lavere g-krefter da han slapp hammeren først. Myten var jo at en hammer ville redde livet hans, noe den ikke gjorde, selv om den dempet fallet en smule. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 Ja men selv om buster fikk litt mindre støt på seg, konkluderte de med det. Er temmelig sikker da jeg tok opp programmet, fordi lurte skikkelig på det. Men så det har altså noe med tettheten i vannet da altså? Ikke at det spurter, og at du treffer litt vann først så mer og mer liksom, om man tenker seg at man treffer toppen på spruten først for så å gå gradvis mer og mer inn i vannet. ?? Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Ja men selv om buster fikk litt mindre støt på seg, konkluderte de med det. Er temmelig sikker da jeg tok opp programmet, fordi lurte skikkelig på det. Men så det har altså noe med tettheten i vannet da altså? Ikke at det spurter, og at du treffer litt vann først så mer og mer liksom, om man tenker seg at man treffer toppen på spruten først for så å gå gradvis mer og mer inn i vannet. ?? 7276826[/snapback] Buster landa jo ikke akurat mest gunstig kan man si. Selv med "brus" (luftbobler fra bunnen av bassenget) vil jeg tro at man slår seg forderva hvis man lander på ryggen/magen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Ang. Mythbusters og vannhinne: De konkluderte så absolutt ikke at vannhinnen ikke kan brytes, for det er en selvfølge at den kan. Det de derimot slo fast, er at en hammer ikke er på langt nær stor nok til å bryte hinna _nok_ til å redde liv. Og slipper man et større objekt har man et nytt problem, dette vil bli så bremset at man lander på objektet istedet, og slår seg like hardt. Hadde de gjort to ting annerledes hadde buster overlevd: 1. Brukt bobleannlegg, som du nevner de bruker ved stuping(jeg har brukt det selv, det bryter hinnen over såpass stort område, og hindrer den fra å dannes igjen så lenge boblene kommer, så ja, det funker). 2. Ikke sluppet Buster som et slakt, men posisjonert ham loddrett, hode eller ben først. Husk at myten var ikke at man kan bryte vannhinna, det sier seg som sagt selv, myten var at en bygningsarbeider kunne redde seg fra høye fall i vann ved å kaste et verktøy foran seg. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Greit, men var rimelig sikker på at de konkluderte med at generelle ting ikke kunne redde liv, men som sagt kan hende jeg har hørt feil da. Om du er 100% sikker på det du sier. Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Greit, men var rimelig sikker på at de konkluderte med at generelle ting ikke kunne redde liv, men som sagt kan hende jeg har hørt feil da. Om du er 100% sikker på det du sier. 7282030[/snapback] Jepp, det er jeg.. Dessuten konkluderte de død og fordervelse ved fall fra 40M, noe som skuffet meg litt.. Klippestupere stuper fra 60M, uten bobleanlegg. De tok ikke i betraktning hvordan kroppen var posisjonert ved impact, en stor "glipp".. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Vil en tilfeldig bygningsarbeider som tilfeldigvis mister balansen greie å posisjonere seg selv? Så vidt jeg vet er spinn bevart, så en eventuell "snurr" han har til å begynne med vil ha ha (mer eller mindre, luftmotstand etc.) når han treffer - han kan dog regulere hastigheten på den ved å krølle seg sammen/strekke seg ut. Tror ikke han kan forandre aksen , så om han har "snurringsaksen" på skrå igjennom seg... Oops. Lenke til kommentar
Artificin Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Greit, men var rimelig sikker på at de konkluderte med at generelle ting ikke kunne redde liv, men som sagt kan hende jeg har hørt feil da. Om du er 100% sikker på det du sier. 7282030[/snapback] Jepp, det er jeg.. Dessuten konkluderte de død og fordervelse ved fall fra 40M, noe som skuffet meg litt.. Klippestupere stuper fra 60M, uten bobleanlegg. De tok ikke i betraktning hvordan kroppen var posisjonert ved impact, en stor "glipp".. 7283188[/snapback] Hvis du detter (jeg antar ikke at folk faktisk vil hoppe fra 40 meter), eller blir dyttet fra 40 m, da vil du ikke kunne possisjonere deg ordentlig, ergo er det litt liten sjanse for at du lander med hodet eller beina først. Hvis du derimot er så heldig å komme med beina eller hodet først, vil den delen av kroppen som treffer vannet føsrst bli bremset kraftig ned og resten vil bare fortsette. Uansett er vannet som asfalt når du lander i så stor fart som du får fra et så høyt stup. Du trenger trening for å stupe fra så store høyder nog det var vel en normal person det var snakk om? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Vil en tilfeldig bygningsarbeider som tilfeldigvis mister balansen greie å posisjonere seg selv? Så vidt jeg vet er spinn bevart, så en eventuell "snurr" han har til å begynne med vil ha ha (mer eller mindre, luftmotstand etc.) når han treffer - han kan dog regulere hastigheten på den ved å krølle seg sammen/strekke seg ut. Tror ikke han kan forandre aksen , så om han har "snurringsaksen" på skrå igjennom seg... Oops. 7283713[/snapback] Han kan vel posisjonere seg litt, etterhver som hastigheten øker. Tenker da på at han kan bruke armer og bein som "ror". Spørsmålet er da bare om hastigheten blir stor nok. Det er det jo bare å regne på foresten. Ser vi bort i fra luftmotstand faller alle legemer like raskt mot bakken --> 40m * 9.81 m/(s*s) = 392 km/h. Si like oppunder 300km/h om man regner med luftmotstand da (vill tipp). Da burde han vel klare å posisjonere seg. Om man ikke tenker på armer og bein som ror, se på katten. Den klarer jo å posisjonere seg på et vis... Kom gjerne med innspill, og nye fysikkspørsmål by the way! Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Jeg er fullt klar over det du og kyrsjo sier, poenget mitt var at de unnlot å nevne at det faktisk går greit an å overleve når man treffer vann fra 40m, med rette forutsetninger. Det ble fremstilt som om 40M>vann=sikker død. Noe som ikke stemmer. Og kyrsjo; man kan kontrollere en meget stor del av spinn og rotasjon selv. Se profesjonell stuping, jeg har selv drevet med det, og du vil se at man kan f.eks ta en salto fra 10M, hvor selve saltoen er unnagjort omtrent på oversiden av brettet, hvorpå man retter seg ut og faller lodrett de resterende 7-8M. Og fra 40M har man ganske god tid til å justere seg. Jeg kan ikke forklare helt hvordan man bruker kroppen for å kontrollere det, men det går naturlig. Ved hjelp av kroppens innebygde "gyro" tenker jeg. Siden vi er inne på Discovery, om noen så "stunt-junkies" hvor en proff skater skulle kjøre en rampe, via en rail ut i grand canyon og deretter basehoppe, vil de skjønne hva jeg mener. Han mislyktes, prøvde å ta tak i railen men glapp, da han hadde ca 60km/t. Fikk en kraftig spinn som følge av dette, men klarte ganske mirakuløst å posisjonere seg så han kunne utløse fallskjermen akkurat i tide. *edit: "du"=flug3r, w3p's innlegg krysset mitt.. Endret 14. november 2006 av toth Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Ja må være noe med gynokreftene. Bare se på de skøytedamene (ikke bare dama, men hva hun gjør liksom), de starter jo med rolig rotasjon, så samler de seg så mye i midten av kroppen (legger armer og bein intill kroppen) som mulig. Da oppnår de mye raskere rotasjon... Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Mye av den naturlige og innebygde motorikken vår er ganske imponerende, ja. Skøyteløpere og stupere er trent til å bruke dette, men i f.eks uventet fritt fall tar instinktene over og benytter dette ganske så effektivt, tror jeg. Som nevnt kan man og se på katter. Kast en katt i lufta med vill rotasjon i alle retninger, lander på beina gjør den, selv om ikke tyngdepunktet er i potene. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Kast en katt i lufta med vill rotasjon i alle retninger, lander på beina gjør den, selv om ikke tyngdepunktet er i potene. Tror faktisk tyngdepuntket er i potene. Det ville jaffal gjort ting mye enklere å forstå Endret 15. november 2006 av w3p Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 _I_ potene er det uansett ikke, det sier seg selv.. Men er det i magen, på undersiden av kroppen er det letter å forstå ja, i motsetning til om det er i ryggen.. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) _I_ potene er det uansett ikke, det sier seg selv.. Men er det i magen, på undersiden av kroppen er det letter å forstå ja, i motsetning til om det er i ryggen.. Dah! Står fortsatt på mitt. Bly og metall av typen Darmstadtium (281g) atomer i potene til enhver katt! Endret 15. november 2006 av w3p Lenke til kommentar
Artificin Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg er fullt klar over det du og kyrsjo sier, poenget mitt var at de unnlot å nevne at det faktisk går greit an å overleve når man treffer vann fra 40m, med rette forutsetninger. Det ble fremstilt som om 40M>vann=sikker død. Noe som ikke stemmer. Og kyrsjo; man kan kontrollere en meget stor del av spinn og rotasjon selv. Se profesjonell stuping, jeg har selv drevet med det, og du vil se at man kan f.eks ta en salto fra 10M, hvor selve saltoen er unnagjort omtrent på oversiden av brettet, hvorpå man retter seg ut og faller lodrett de resterende 7-8M. Og fra 40M har man ganske god tid til å justere seg. Jeg kan ikke forklare helt hvordan man bruker kroppen for å kontrollere det, men det går naturlig. Ved hjelp av kroppens innebygde "gyro" tenker jeg. Siden vi er inne på Discovery, om noen så "stunt-junkies" hvor en proff skater skulle kjøre en rampe, via en rail ut i grand canyon og deretter basehoppe, vil de skjønne hva jeg mener. Han mislyktes, prøvde å ta tak i railen men glapp, da han hadde ca 60km/t. Fikk en kraftig spinn som følge av dette, men klarte ganske mirakuløst å posisjonere seg så han kunne utløse fallskjermen akkurat i tide. *edit: "du"=flug3r, w3p's innlegg krysset mitt.. 7284153[/snapback] Hvilken som helst proffesjonell stuper kunne nok klart å possisjonere seg, men det var vel snakk om et normalt menneske som datt. I tillegg var spørsmålet om en hammer kunne redde livet ditt, og det er det ikke, det er ferdighetene dine, i tilfelle. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Eit lite apropos når det gjeld det å kontrollere spinn i lufta: http://www.newschoolers.com/web/content/vi.../99079/cat/top/ Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvilken som helst proffesjonell stuper kunne nok klart å possisjonere seg, men det var vel snakk om et normalt menneske som datt. I tillegg var spørsmålet om en hammer kunne redde livet ditt, og det er det ikke, det er ferdighetene dine, i tilfelle. 7291390[/snapback] Dette har vi avklart.. Som sagt var poenget mitt at mythbusters burde nevnt dette, ikke fremstilt det som at man er garantert død. En krasjdukke kan ikke simulere et menneske i en slik situasjon. Lenke til kommentar
Artificin Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvilken som helst proffesjonell stuper kunne nok klart å possisjonere seg, men det var vel snakk om et normalt menneske som datt. I tillegg var spørsmålet om en hammer kunne redde livet ditt, og det er det ikke, det er ferdighetene dine, i tilfelle. 7291390[/snapback] Dette har vi avklart.. Som sagt var poenget mitt at mythbusters burde nevnt dette, ikke fremstilt det som at man er garantert død. En krasjdukke kan ikke simulere et menneske i en slik situasjon. 7291959[/snapback] Du vil ganske sikkert være død etter et slikt fall. Hvis du treffer litt feil i vannet kan alt gå galt, og du ligger der i vannet med 30 brukne bein og indre blødninger. Det eneste som kan redde deg er om du er proffisjonel stuper, ikke bare en "normal" hobbystuper. Så sånn sett kan en krasjdukke simulere et menneske, siden ikke et normalt menneske ville klare å possisjonere seg ordentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå