Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjusking Subaru Justy

Marvin~

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har noen råtips på følgende problem? Alle tips mottas med takk!

Jeg har en Justy 91 modell som fjusker under gitte betingelser. Symptomene er mest fremtredende når bilen er kald, men det merkes også når bilen er varm. Fjuskingen fremtrer ved akselerasjon ved lave turtall og ved deakselerasjon på gitt turtall. Bilen dør helt, før den kommer voldsomt/fullt noe som medfører store rykninger. Løsningen pr i dag er å kjøre med høyere turtall enn det som ville vært naturlig, og slure på clutchen ved igangsettelse.

Jeg har hatt bilen på Subaru verksted, men de klarte ikke å lokalisere feilen og fant heller ingen feilkoder. Lambda sonde mm skal vel da være i orden. Jeg har søkt litt selv, og fant ut at EGR ventilen var tett og låst, men jeg merket ingen forskjell etter at dette var ordnet.

Bilen har 1,2 l motor, forgasser, katalysator og alle duppedittene det medfører...

Akkurat nå har jeg lyst å finne en gammel HS1 forgasser, så får heller org forgasseren monteres tilbake til EU kontrollen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvis denne er en 3 sylindret motor er det en Suzuki motor, har hørt at disse (suzuki swift da..) hadde problemer med noen modeller (ikke sikker på hvilken dette var) med at innsugsmanifolden hadde lett for å sprekke. Jeg ville undersøkt dette med å spraye med startgass rundt innsuget med motoren i gang for å sjekke etter falskluft. Du hører garantert hvis motoren suger inn startgassen.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut til at Suzukien har en 1 liters motor (samt 1,3 og 1,6). Subben har 1,2 l og muligens en annen forgasser?? Noen andre som har noe tips?? Kan Lambda sonden være ødelagt/slitt slik at det ikke blir dektektert feil på den? Hva er det som regulerer blandingsforholdet på en slik forgasser. Lurte på å "koble" ut for å se om symptomene endrer seg..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
det kan være dynamoen din som begynner å synge på siste vers.. har hatt det samme problemet med min før... da gikk det kansje 2 veker før bilen døde heilt vekk... da var det dynamoen som var gåen...

7523336[/snapback]

seriøst?? og du har hatt de samme symptomene? Flott om dette er problemet, og takk for tipset! Men hva er det som kan forårsake symptomene med svikt i fra dynamoen? Vil tro at batteriet ville drifte motoren når dynamoen "hikker"..

Lenke til kommentar
det kan være dynamoen din som begynner å synge på siste vers.. har hatt det samme problemet med min før... da gikk det kansje 2 veker før bilen døde heilt vekk... da var det dynamoen som var gåen...

7523336[/snapback]

seriøst?? og du har hatt de samme symptomene? Flott om dette er problemet, og takk for tipset! Men hva er det som kan forårsake symptomene med svikt i fra dynamoen? Vil tro at batteriet ville drifte motoren når dynamoen "hikker"..

7526841[/snapback]

eg kan ikkje sei eg er så flink på bil, men eg hadde like symtomer som deg den gang, da var det dynamo... eg ville ha sjekka straumen på bilen hvertfall... når den står på tomgang, når den er stoppa, og når du tar på køyrelys og varmeelement i bakruta... å ser etter om det gjer noko forskjell...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...