Gå til innhold

Lydkort til mediasenter-pc

Anbefalte innlegg

Lurer på å gjøre om min gamle pc til et mediasenter. Har et skrøppelig lydkort pr. dags dato, men et forholdsvis godt anlegg som er koblet til dvd-spiller osv, med recivere osv. Lurer på hvilket lydkort som da kan brukes for å gi god lyd til ikke en altfor dyr penge, mellom media pcen og reciever. Og hvilken type kabel vil måtte gå i mellom?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på å gjøre om min gamle pc til et mediasenter. Har et skrøppelig lydkort pr. dags dato, men et forholdsvis godt anlegg som er koblet til dvd-spiller osv, med recivere osv. Lurer på hvilket lydkort som da kan brukes for å gi god lyd til ikke en altfor dyr penge, mellom media pcen og reciever. Og hvilken type kabel vil måtte gå i mellom?

På forhånd takk

7341757[/snapback]

Kommer litt an på receiveren din. Om du har surroundreceiver bør du bruke spdif for å få 5.1, 6.1 lyd. DA bruke du enten en digital coax kabel eller optisk fiberkabel (toslink). Hvis det er dette du ønsker, trenger du ikke å bruke mye penger på lydkort, siden receiveren din gjør jobben med å decode signel. Alt du trenger er spdif ut. Nyere hovedkort er gjerne utstyrt med en slik utgang.

Lenke til kommentar
Kommer litt an på receiveren din. Om du har surroundreceiver bør du bruke spdif for å få 5.1, 6.1 lyd. DA bruke du enten en digital coax kabel eller optisk fiberkabel (toslink). Hvis det er dette du ønsker, trenger du ikke å bruke mye penger på lydkort, siden receiveren din gjør jobben med å decode signel. Alt du trenger er spdif ut. Nyere hovedkort er gjerne utstyrt med en slik utgang.

7359440[/snapback]

min erfaring med lydkort som er integrert i hovedkortet er at det kommer endel skurr i høytalerne. Det er bedre å satse på et pci/PCIe lydkort da vil jeg si

Lenke til kommentar
min erfaring med lydkort som er integrert i hovedkortet er at det kommer endel skurr i høytalerne. Det er bedre å satse på et pci/PCIe lydkort da vil jeg si

7359506[/snapback]

Ja, hvis en skal overføre lyden analogt, er det best med et skikkelig lydkort. Når det er digitalt, spiller det ingen rolle... Eneste å tenke på at er at det kan være fordel med optisk kabel for å danne galvansik skille mellom pc og forsterker. Er en del støy og stråling i en pc, som ikke er ønskelig i forsterkeren.

Lenke til kommentar

7359506[/snapback]

Ja, hvis en skal overføre lyden analogt, er det best med et skikkelig lydkort. Når det er digitalt, spiller det ingen rolle... Eneste å tenke på at er at det kan være fordel med optisk kabel for å danne galvansik skille mellom pc og forsterker. Er en del støy og stråling i en pc, som ikke er ønskelig i forsterkeren.

7359554[/snapback]

Tro meg, vanlig stereolyd via mitt AC-97-lydkort over toslink er helt forferdelig dårlig. Passthrough funker fint, men så er det også kun for surroundlyd.

Lenke til kommentar
Er DETTE helt greit?

7360912[/snapback]

Hvis du leser på kommentarene under kortet du har sett deg ut, er det en som har problemer med dette kortet til MCE.

Bruker selv X-Fi Extrememusic, og er godt fornøyd med dette kortet. Gir ut spdif samtidig som analogt. Nyttig for meg fordi jeg av og til tar med pcen på plasser uten surroundanlegg. Da slipper jeg å omkonfigurere noe på pc'en. Bare å plugge i.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320932

Men.. creative er kjipe når det gjelder spdif utganger :hrm:

Lenke til kommentar
Uklart svar. Så dette kortet du viser til, også en spdif kabel i mellom funker fett?

7375255[/snapback]

Ja, det fungerer fint... men trenger et adapter for digital coax... er nemlig 3,5mm jack på kortet... så du trenger en 3,5mm jack -> RCA overgang.

Men som sagt... hvis du ikke har tenkt å overføre analogt i det hele tatt... er det ikke vits i å kjøpe lydkort hvis men har spdif fra før, og det går an å sette denne i passthrough modus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...