Gå til innhold

Skjule et console/command vindu. Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å bruke Portable CE 2.0 for å sjekke mail når jeg låner andre sine maskiner. Det er en emulator som emulerer Windows CE (i mitt tilfelle kjører jeg Windows Mobile 5.0) og kan kjøres som et vanlig "portable application" fra minnepennen min.

Før emulatoren kjøres må det gjøres noen rutiner for å klare å koble til nettverket og dele filer. Dette gjøres med en typisk batch-fil. Når emulatoren lukkes, rydder batch-filen opp i filene sine.

Dette er ganske trivielt. Batch-filen er nødvendig, men jeg irriterer meg over det svarte vinduet som både tar plass på skjermen og på oppgave-linja.

Vet noen om en måte å skjule vinduet på? Gjerne rett før emulatoren startes, men det kan jeg ordne på selv...

Jeg vet at det er en API som heter ShowWindow som tar et hWnd og en parameter. Settes parameteren til 0 betyr det at vinduet skjules. Hvordan kan jeg finne hWnd til et console vindu med batch-kommandoer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan lage et lite program, men målet er å få det til med batch-kommandoer. ;)

Dette prøver jeg på:

set %HWND%=rundll32 user32.dll,GetForegroundWindow
echo %HWND%

Gir selvfølgelig "rundll32 user32.dll,GetForegroundWindow". Hvordan kan jeg hente ut det rundll32 skal returnere?

Endret av moskus
Lenke til kommentar

rundll32 user32.dll,GetForegroundWindow
SET HWND=%ERRORLEVEL%

Desverre er ikke jeg så dreven med Rundll32 at jeg klarer å gi parametre, fikk det ikke til å fungere hos meg.

Errorlevel er verdien programmer gir tilbake når det avslutter, regner med at det i dette tilfellet er verdien til GetForegroundWindow

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Og hvis du kjører ShowWindow(hwnd, 0) på den, blir den da skjult?

EDIT: Pokker! Returnerer fremdeles 0 hos meg. :(

Hva nøyaktig har du skrevet?

EDIT2: Kan se ut som at "errorlevel" må skrives med STORE bokstaver. Returnerte 9009 her også?

EDIT3: Nei, nå får jeg det ikke til igjen...

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...