2bb1 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Hei! Da jeg la meg til å sove i går kveld, klappet jeg sammen dataen slik at den havnet i ventemodus. Nå når jeg kom på skolen skulle jeg starte den igang igjen, og da var plutselug Skulearbeidsmappen min flyttet fra; "C:\Documents and Settings\2bb1\Skrivebord" til "C:\Documents and Settings\Administrator\Skrivebord" Jeg tenkte bare "ok", og flyttet den tilbake. Men da jeg åpnet mappen, så lå alle mappene der, men filene inn i den var vekke. Dette var skolearbeid samt forsøk og prosjekter fra hele halvåret, så er ganske avhengig av å finne de igjen. Har søkt etter filene, men "søket" finner ingenting. Noen som vet hva som har skjedd? Endret 23. november 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 du kan prøve ett program som heter easy recovery 6 eller høyere. ganske enkelt å bruke samt at den kan få fram selv slettet data på harddisk (selv hardisker som har krasjet fulstendig) etter man kanskje har fått tilbake filene må du selv gå igjenom absolutt alle filene programmet vil forandre navnet til noe helt annet en det som du har navnet filene til. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Hei igjen. Har nå fått tak i Easy Recovery Pro, men det var så mange valgmuligheter, og er redd for å slette hele partisjonen. Klarer du å guide meg litt videre? Her er et bilde: Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 hehe skal i alle fall gjøre ett forsøk velg advance recovery vent mens programmet scanner disken (greit å ta seg en kaffe kopp her dereter får du (vis jeg ikke husker så halv galt) spørsmål om hvilken disk du skal kjøre recovery i fra velger da system disken din (mest sannsynlig) og deretter vil den bare beggyne og scanne disken din for filer og slettet filer tar opp til ett par timer. deretter får du fram alle mappene (i denne modusen skal det være vansklig \ umulig å slette noe eller formatere disken) har dessverre ikke programmet tilgjengelig for øyeblikket dessverre men programmet er laget enkelt for at så og si alle brukere skal kunne gjenomføre en recovery ^^ lykke til Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Takk for hjelpen hittil! Søkte nå gjennom, men når jeg gikk inn på den mappa hvor de tidligere lå, så finner den kun "Matte"-mappa, dette fordi jeg nettop la inn en arbeidsplan i den. Men de andre mappene som f.eks. "Naturfag", "Samfunnsfag" osv, altså de som ikke inneholder filer, er borte. Her har du enda et bilde: Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 ok. kan hende du burde ta og teste "format recovery" denne henter filer som skal være slettet eller formatert fra disk du kan også prøve raw recovery det som mest sansynlig har skjedd er at du har fått en partisjons feil slik at "filene" har blitt borte men de skal ligge der bare at de ikke lengre er tilgjengelige \ windows ikke finner filene. alternativt er å evt. prøve ibas men det betyr en dyr utgift på ca 3500 kroner. i tillegg opptil 2 uker uten maskin en annen billig invistering er å kjøpe seg en minne penn (til senere å ha en "backup" på selv om dette ikke er anbefalt backup men du får jo en gigabyte til en slik og ingenting og som sagt bare hyggelig jeg kjenner selv til problemet og det kostet meg 200GB med filmer og musikk som er vanskelig å få tak i mye gamelt. ^^ Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Å betale for å finne igjen filene vet jeg ikke om jeg har råd til rett å slett (nettop kjøpt mc). Men prøvde det der Recovery greiene, men fant heller ikke noe da. La merke til en annen snodig sak; først (for 2 mnd siden) så det slik ut: C:\...\2bb1\Skolearbeid\Matte (alle mappene lå under "Skolearbeid") men så forandret jeg det til slik for en uke siden: C:\...\2bb1\Matte (alle mappene lå nå under "2bb1") Grunnen til at jeg tok vekk "Skolearbeid" og la mappene istenefor rett inn i "2bb1" var for å slippe å måtte trykke på en ekstra mappe:P Og grunnen til at jeg ramser opp alt dette, er fordi at nå har det blitt slik igjen: C:\...\2bb1\Skolearbeid\Matte (alle mappene ligger under "Skolearbeid") Det virker som om det er slik jeg hadde det i starten, før jeg hadde lagt inn noen filer. Akkurat som om jeg tok i bruk en gammel sikkerhetskopi, men det er KUN dokumentene fra skolearbeidet som er slettet/endret. Mystisk? Ja. Endret 24. november 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Trenger hjelp Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Huff.. First things first... Har du en annen harddisk tilgjengelig en den som er inne i bærbaren/pc'n din? For det MÅ du ha om du ikke skal drite deg på leggen her.. I minste fall må du ha en annen partisjon, som er tom og ubrukt. Dette må du ha for å gjøre en slik "recovery" operasjon. Ettersom du ikke kan skrive over den gamle disken med mindre du har tenkt å miste de dataene forever i samme prosess. Tror faktisk programmet FORLANGER at du skriver filene til en annen partisjon.. Forsåvidt er det 1 program og KUN ett program som er verdt å nevne her... Get Data Back for NTFS, eller , Get Data Back for FAT32, ettersom hvilket filsystem du kjører. Det har reddet meg mange mange ganger før, og jeg har prøvd sikkert en 20-25 slike hd crash recovery programmer. ser du har en 320GB ekstern, men hva du har som hva vet jo ikke jeg. Ledig plass må du jo også ha. Med mindre du har klart å OVERSKRIVE området på harddisken din hvor du har de savnede filene, så er det kjempestore sjanser for at du får det tilbake med getdataback. Finner du det ikke med getdataback, så er du screeewwd.... =) Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Men har du prøvd en systemgjenoppretning?? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 System restore vil ikke hjelpe da. Hele poenget med system restore er at det IKKE skal ta backup eller overskrive "my documents" og slikt no. det skal være til hjelp hvis windows ikke starter skikkelig etc. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Hei igjen ja! Har en ekstern harddisk på 320 gb tilgjengelig, hvis jeg har brukt for den. På selve den bærbare datamaskinen har jeg en partisjon på 10 GB og en på 70 GB. Skal se om jeg får tak i "Get Data Back for NTFS" så fort som mulig. Kommer tilbake med svar da. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Forsåvidt vet jeg ikke om du egentlig har mista filene.. Har du gått inn på den aktuelle partisjonens rot og søkt etter alle filer derifra? Med undermapper og det hele? Husk du kan søke etter kun tekst også, i alle filer. Getdataback er kongen. 1 ting du kan gjøre ganske umiddelbart, er å ta backup av den partisjonen du savner filene på, med ett program som tar backup bit-for-bit. Altså ikke bare fil for fil, ettersom det ikke vil hjelpe hvis filene er gått i nil:<> Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hei. Hvis han skal gjenopprette filer må ha han programmet på en annen partisjon enn han har filene sine på. Husk det da. Sånn at du ikke kan ha f. eks GetDataBack installert på C: og samtidig søke etter de slettede filene på C:. Det går ikke. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er ikke jeg som trenger å huske det du =) Det er dessverre slik at til syvende og sist må man kunne ta ansvar for egen regning, og dette med harddisk crash er spesielt gjeldende.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 Hei igjen. Har nå fått tak i GetDataBack for NTFS v2.31, og skal kjøre i gang dette senere. Var inn på vg.no i dag å las litt om "Hvordan sikrer jeg PC-en?", og der kom jeg over dette: Spørsmål:Kan defragmentering være skadelig? Hilsen Eso" Svar: Ikke i utgangspunktet. Faren er at noe går galt i prosessen, så ta backup før du setter i gang. Hilsen Backup-gjengen. Når jeg tenker meg om, så tror eg at eg kjørte defragmentering rundt dei tide då filene forsvant. Kan dette være grunnen? Og isåfall, er det en annen måte det må løses på da? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hei igjen. Har nå fått tak i GetDataBack for NTFS v2.31, og skal kjøre i gang dette senere. Var inn på vg.no i dag å las litt om "Hvordan sikrer jeg PC-en?", og der kom jeg over dette:Spørsmål:Kan defragmentering være skadelig? Hilsen Eso" Svar: Ikke i utgangspunktet. Faren er at noe går galt i prosessen, så ta backup før du setter i gang. Hilsen Backup-gjengen. Når jeg tenker meg om, så tror eg at eg kjørte defragmentering rundt dei tide då filene forsvant. Kan dette være grunnen? Og isåfall, er det en annen måte det må løses på da? 7393007[/snapback] Dette stiller jo saken i ett annet lys. Hvis du defragmenterte disken på det tidspunket så er nok filene der fortsatt. kjør en chkdsk på partisjonen for å se om den finner feil. Alternativ legg til parametre /f /X og /r men tror ikke /r vil være nødvendig men like greit. Når du defragmenterer så forandrer diskens mft seg, bla bla blah, så filene blir da under defragmenteringen usynlig og så synlig igjen når filene er blitt defragmentert, og prosessen er ferdig. Kanskje du kan ta noen skjermbilder av hva slags feilmeldinger du evt. får? Tror du kan kjøre chkdsk /F /X /R c:\ uten videre liksom, men det er jo opp til deg. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Vet ikke helt hva du mener med chkdsk og /F, /X og /R? Skjermbilder skal jeg klare å skaffe ja. Endret 3. desember 2006 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 En liten oppdatering: Googlet meg frem til at jeg skulle skrive inn "chkdsk /f", "chkdsk /x" osv inn i "Kjør" Dette er nå gjort og kontrollene er ferdige, men ingen forandringer som jeg kan se med det første? Noe mer jeg skal gjøre nå? Hilsen Torbjørn Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Beklager, du skulle først skrevet inn "cmd" uten anførselstegna i "kjør". Deretter skrevet inn den teksten der. Siden du skrev det inn direkte, så ble det avsluttet det vinduet med en gang den sjekken/reparasjonen var ferdig. Så du finner ikke filene nå altså? Gjør ett grundig søk etter de før du svarer, og IKKE anta at du ikke finner de. Pliz. Evt. skriv cmd i kjør/ start og kjør den kommandoen en gang til. Du skulle tatt en printscreen av den første gangen men men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå