ChroniX Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Har vel nå igrunn bestemt meg for kamera etter å ha lest litt rundtom på forumet her, og valget blir da Panasonic GS180. Jeg lurer på om det er noe ekstrautstyr som er greit å bestille i samme slengen? Minnekort har jeg, Secure Digital med 256 MB, og det holder vel....? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Vidvinkelen på videokameraer er stort sett rævva (NB, jeg sa videokameraER ... ikke bare GS-180), så en vidvinkel konverter linse hadde vært en bra ting. Jeg har selv GS-180, og har kjøpt en billig 0,45x vidvinkel konverter. Videokamera med 43mm som videste vidvinkel, vil da bli konvertert til å ha 19,35mm som videste vidvinkel... Og en kan fortsatt bruke zoomen. Innendørs er dette meget praktisk, men det vil nok gi noe tønneforvregning. se på http://search.ebay.com/wide-angle-37mm_W0Q...itsearchZSearch Det er et søk på "Wide angle 37mm". GS-180 har 37mm filtergjenger. Du får også cheap-ass kits som inneholder både 0,45x vidvinkel, 2x telekonverter, + polafilter etc.... ganske billing, men faktisk så er det bra nok. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg lurer på om det er noe ekstrautstyr som er greit å bestille i samme slengen?Minnekort har jeg, Secure Digital med 256 MB, og det holder vel....? 7341423[/snapback] Med tanke på at minnekortet kun brukes til stillbilder, og at stillbildene verken har spesielt stor oppløsning eller kjempebra bildekvalitet, så holder 256MB lenge. Kjøp med noen mini-DV kassetter. En fem-pack blir gjerne billigst, men kjøp et sted du vet at du kommer til å kjøpe DV kassetter i fremtiden, for for kameraets beste er det best å holde seg til en produsent av mini-DV kassetter i fremtiden (samme om det er Sony, Panasonic, TDK eller noe annet, men hold deg til den produsenten du velger nå). Ellers er ikke vidvinkel så dumt. Ikke sikkert du har bruk for det, men artig å ha uansett. Kan imidlertid være noe du venter med, så du ser om du har bruk for det. Veske er ikke dumt, og Lowepro er et godt merke. Deres Edit 120 burde passe fint, kanskje til og med Edit 100. Ta med kameraet til en butikk som fører Lowepro (eller gå inn et sted der de både har Panasonic og Lowepro) og se om du finner en veske som passer. Akkurat veske er best å kjøpe i butikk, så du finner noe som passer som "hånd i hanske", og som samtidig er den størrelse som passer deg (evt. med plass til ekstrautstyret). Ekstra batteri kanskje? Standardbatteriet som følger med bør holde ca. halvannen time, og disse kan også kjøpes løst. Ellers får du batteri som holder dobbelt så lenge (ca. 3 timer... med mitt GS-120 holdt det mellom 3,5 og 4 timer når jeg brukte LCD skjermen stort sett hele tiden). Men halvannen time er stort sett lenge nok, med mindre du skal filme større arrangementer uten mulighet for strøm/lading innimellom. Rensekassett. Bør ikke brukes for mye da det sliter på videohodene, men hvis du skal spille av/bruke en kassett av et annet merke enn det du vanligvis bruker, bør du bruke rensekassetten etter bruk. Ellers kan du fint gå mange timer uten bruk av denne, men grei å ha om du skulle oppleve digital støy. Merk: Er det kommet digitalt støy på opptaket, er det for sent å rense, så ta gjerne et lite testopptak før viktige hendelser. UV/Nøytralfilter for beskyttelse av objektivet. Velg et av god kvalitet (f.eks Hoya Super HMC) for å unngå lysreflekser i glasset. Er mye annet du kan kjøpe også, som videolys, mikrofon, headsett og lignende, men du finner etterhvert ut hva du trenger Lenke til kommentar
jammi Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Virkelig godt og utfyllende innlegg, Avseth. Thumbs up! Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 PS: Det batteriet som følger med er ikke så enormt.... Orginalbatterier er dyre. Se på http://www.adem.no . De har batterier til GS-180. Jeg har handlet flere derfra og de virker bra. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Ekstra batteri er nesten et "must" og vidvinkel er også et "must" hvis du skal filme en del i vanlige rom. Du får f.eks en HAMA 0,5x til under kr. 500,- inkl. frakt på pixmania.com. Husk bare å legge på sluttsummen du får med kr. 50,- som DHL forlanger. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Ekstra batteri er nesten et "must" og vidvinkel er også et "must" hvis du skal filme en del i vanlige rom. Du får f.eks en HAMA 0,5x til under kr. 500,- inkl. frakt på pixmania.com. Husk bare å legge på sluttsummen du får med kr. 50,- som DHL forlanger. 7342837[/snapback] Du får samme konverter til omtrent samme pris i Norge, om man tar med DHL sin avgift. Pixmania anbefales ikke da de er stasjonert i Frankrike, og mange har problemer med de. Les gjerne webshoperfaringene om de på hw.no Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Pixmania har fått mye pepper, ja. Jeg påstår nå følgende allikevel følgende: Ingen fare å handle der om du skal ha sånne enkle ting. De selger varer som er beregnet for det Franske markedet, men har Norsk side med Norske priser. Ville nok ikke handlet videokamera elle mobiltelefon ol. og risikert kun Franske menyer. Opplegget fungerer slik at du betaler varen eks. mva til pixmania via kredittkort, og mva + kr 50 til DHL ved levering. DHL ringer når de er klar til å kjøre ut varen, og avtaler levering, men de vil ha betaling i kontanter og har ikke betalingsterminal. De 50 kronene er det dessverre ikke opplyst noe om under bestillingen, og skulle pixmania ikke klare å pakke i kun en colli, blir det k. 50,- pr. colli. Jeg ringte og annulerte en bestilling en gang også. Norsk nummer og traff en hyggelig Svenke. Fikk mail om at bestillingen var annulert. Jeg syns de har rimelig grei service. Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Tusen takk for mange fine svar. I første omgang nøyer jeg meg med veske og DV-kassetter og muligens ekstra batteri. Hva med stativ? Ser for meg at dette er en nødvendighet når jeg skal filme bryllup, konfirmasjon etc... Noen merker som er bedre enn andre? Trenger ikke noe dyre greier, bare det er godt brukbart til dig. kamera og dig. videokamera. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Finnes mye bra stativ, til forskjellige bruksområder. De billigste er gjerne de minste og letteste som faller så fort det kommer et vindpust. Til innebruk er disse gjerne greie. Skal du ha et mer solid stativ, med dempet hode for jevne bevegelser (videohode), så er Velbon CX660 (eller er det 686 det heter?) et bra valg. Koster vel en 5-700 kroner tror jeg. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Tusen takk for mange fine svar. I første omgang nøyer jeg meg med veske og DV-kassetter og muligens ekstra batteri.Hva med stativ? Ser for meg at dette er en nødvendighet når jeg skal filme bryllup, konfirmasjon etc... Min erfaring fra bryllupsfilming, er at hvis du skal ha stativ, kan du likegjerne bruke monopod. Tripod tar mye plass, og må stå mer eller mindre i ro. Kjøp heller en rimelig monopod, det er mer fleksibelt, og (etter min mening) bedre egnet til formålet. Funker også fint som armforlenger, for å filme over hodet, kan være veldig nyttig mange ganger... Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Tusen takk for mange fine svar. I første omgang nøyer jeg meg med veske og DV-kassetter og muligens ekstra batteri.Hva med stativ? Ser for meg at dette er en nødvendighet når jeg skal filme bryllup, konfirmasjon etc... Min erfaring fra bryllupsfilming, er at hvis du skal ha stativ, kan du likegjerne bruke monopod. Tripod tar mye plass, og må stå mer eller mindre i ro. Kjøp heller en rimelig monopod, det er mer fleksibelt, og (etter min mening) bedre egnet til formålet. Funker også fint som armforlenger, for å filme over hodet, kan være veldig nyttig mange ganger... 7348308[/snapback] Monopod?? Hva er det? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Der ein tripod («vanleg» stativ) har tre bein, har ein monopod eitt bein. T.d. slik som dette. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Slenger meg på denne tråden jeg, og.. Har GS-180. og lurer på om noen har noen gode mikrofoner som kan brukes på dettte kameraet? Tenker på en billig prisklasse (500-1000kr) hvis det finnes noe som er brukbart (og bedre enn den interegrerte) i denne prisklassen... Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Slenger meg på denne tråden jeg, og.. Har GS-180. og lurer på om noen har noen gode mikrofoner som kan brukes på dettte kameraet?Tenker på en billig prisklasse (500-1000kr) hvis det finnes noe som er brukbart (og bedre enn den interegrerte) i denne prisklassen... 7355324[/snapback] God lyd er ikke lett med disse billigkameraene. Jeg har prøvd og feilet ganske mye. I vanelig butikk fant jeg ikke noe som var egnet. Hørte mye bra om RØDE Videomic og kjøpte denne. (Koster 1250,- veil.) Denne ga ut alt for høyt utgangssignal, og da du ikke kan koble ut automatikken i kaeraet og justere nivået manuellt, kjøpte jeg en kabel med volumekontroll på clas ohlsson. Dette kunne fungert greit hvis en er tålmodig nok.(Justere ned volumert inntil du ikke hører videohodet surrer eller noe sånt) Det hele endte opp med at jeg kjøpte en profesjonell lydopptaker til kr. 3000.- som jeg koblet mikrofonen til, og dubbet over lyden i etterkant.(Roland Edirol R-09). Er endelig fornøyd med lyden. Kunne sikkert brukt kr,- 5000,- ekstra på kamera i stedet for, men men. Har forøvrig sett en Panasonic-mic til drøyt 1000 kr på pixmania.com, men jeg kan ikke garantere hvordan denne vil virke sammen med kameraet ditt. Lykke til. Lenke til kommentar
Kunstneren2 Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hiver meg på, Jeg har nettopp kjøpt ett tilsvarende kamera, men får ikke til å vise filmen på Tv,en, selv om jeg kobler til medfølgende kabel som anvist får heller ikke til å laste inn film på pc,en via usb, må jeg ha slik Dv kabel eller? jeg har installert programvaren som fulgte med, men føler meg ganske grønn, må jeg kjøpe Dv kabel for pc,en og kanskje det er noe feil med tv,en? takknemlig for tips! Slenger meg på denne tråden jeg, og.. Har GS-180. og lurer på om noen har noen gode mikrofoner som kan brukes på dettte kameraet?Tenker på en billig prisklasse (500-1000kr) hvis det finnes noe som er brukbart (og bedre enn den interegrerte) i denne prisklassen... 7355324[/snapback] God lyd er ikke lett med disse billigkameraene. Jeg har prøvd og feilet ganske mye. I vanelig butikk fant jeg ikke noe som var egnet. Hørte mye bra om RØDE Videomic og kjøpte denne. (Koster 1250,- veil.) Denne ga ut alt for høyt utgangssignal, og da du ikke kan koble ut automatikken i kaeraet og justere nivået manuellt, kjøpte jeg en kabel med volumekontroll på clas ohlsson. Dette kunne fungert greit hvis en er tålmodig nok.(Justere ned volumert inntil du ikke hører videohodet surrer eller noe sånt) Det hele endte opp med at jeg kjøpte en profesjonell lydopptaker til kr. 3000.- som jeg koblet mikrofonen til, og dubbet over lyden i etterkant.(Roland Edirol R-09). Er endelig fornøyd med lyden. Kunne sikkert brukt kr,- 5000,- ekstra på kamera i stedet for, men men. Har forøvrig sett en Panasonic-mic til drøyt 1000 kr på pixmania.com, men jeg kan ikke garantere hvordan denne vil virke sammen med kameraet ditt. Lykke til. 7355927[/snapback] Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Du kan overføre video via USB, og tror du med USB2.0 kan få fullkvalitet, men det anbefales å bruke firewire/DV da det er standarden som støttes av flest program. Du må kjøpe firewirekabel og evt. firewirekort til PC'n om du ikke har firewire fra før. Mulig at medfølgende programvare kun støtter stillbilder. For å vise video på TV'n må du sette riktige plugger i riktige kontakter på TV'n, evt. bruke Scart-adapteren om du ikke finner de små runde med gul, rød og hvit. Du må sette tv'n på riktig AV kabel, og kameraet skal stå på Play/VCR (husker ikke hva det heter på det kameraet, men den andre modusen enn den du bruker da du filmer). Play på kameraet, så skal videoen komme opp både på kameraets LCD skjerm og på tv'n. Samme modus skal kameraet forøvrig stå på om du skal overføre video til datamaskinen. Datamaskinen skal da finne kameraet uten at du trenger å installere noe programvare eller drivere, annet enn evt. drivere til firewirekort om du må kjøpe dette separat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå