Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål angående NAS


Anbefalte innlegg

Hei, skal få meg trådløst nettverk og har tenkt å kjøpe meg en Linksys Network Storage Link NSLU2. Tenkte det var greit å ha en slik løsning for å slippe å ha alle PCene på samtidig :hmm: Men det jeg lurte på er:

- Kan jeg spille av filmer, spill og lignende fra denne "serveren" uten å måtte kopiere det til de interne harddiskene?

- Er det noen begrensing på hvor stor kapasitet slike NAS enheter har? Mener å ha lest at en hadde maks 500 GB. Men håper det bare var et engangstilfelle :) Blir litt for lite i disse kommende HD tidene ;)

- Til slutt, jeg har en router som jeg skal koble et trådløst aksesspunkt i, men siden det ikke er noen utgang for nettverkskabel på aksesspunktet blir jeg nødt til å koble NAS enheten i routeren. Vil dette funke slik at harddiskene og PCene blir å finne på samme nettverk? Sikkert et dumt spørsmål, men har ikke klart å finne noe godt svar på det.

 

Ellers noen synspunkter på et slik valg kontra en egen server PC? Blir nok litt tregere er

jeg klar over, men er nok med 3 PCer synes jeg. Alle svar mottas med stor takk :D

 

 

Einar

Endret av 1ar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Du kan streame media uten å kopiere det til harddiskene, men spill tviler jeg på.

 

Ja. Mange NAS-servere har begrensinger på hvor store disker de kan ha (vet min har 500GB som max. Men jeg kan koble til eksterne disker på 750GB)

 

Synes ikke det hørte ut som en bra løsning med Trådløst aksesspunk med den rollen nei.. Ville gått for en trådløs ruter med 4 porter eller flere. Men det er meget mulig at det går bra siden den bare deler ut internett til ruteren, mens ruteren har nettverket lokalt slik at du får høye hastigheter lokalt.

 

Jeg synes en NAS-server er bedre enn en PC til å lagre felles ting på. Da er det jo alltid tilgjengelig. Pluss at du sparer strøm :D:love::innocent::tease: Min NAS-server skrur seg i hvilemodus når den ikke er i bruk. Skriveren er allttid på. Ikke avhengig av at noen PC-er er på :)

 

Sånn som jeg har det hjemme hos meg så ser det slik ut:

 

Har en litt eldre trådløs 3COM ruter (hmm kjøpt i 2004. Denne er ustabil på overføring av filer og hastighet) Den har 3 nettverkskabler koblet til seg. en til PC, en til NAS-server og

en til XBOX-en (mod + media center). Det er to PC-er koblet til det trådløse nettverket.

 

Alle i nettverket kan streame musikk uten problem og hakk. Ved stor last på nettet kan det oppstå forsinkelser på det trådløse nettet.

Bare de med nettverkskabel kan streame video uten forstyrrelser (vanligvis TV-serier 350MB og filmer 700MB størrelse.) (Mulig dette forårsakes av min dårlige ruter, nevt overfor: :)

 

Jeg har en Synology Diskstation http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321995 (kjøpte på komplett.no). Denne har fks. Gigabit ethernet (det har ikke den du ville kjøpe, 100Mbit nettverk er treigt vedoverføring av filer)

 

uPnP, FTP-server osv. (sjekk komplett, ITPRO.NO, PCWORLD

for tester) Har en USB-harddisk koblet til (støtte for to, + støtte for harddisk via eSATA + en skriver (denne må være støttet)

Viktig å laste ned nye programvareversjoner (firmware til NAS-en) Den deler ut mapper. Disse mapper du opp som nettverksstasjoner (se bilde)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en av NAS-serverene de har på komplett (sjekk prisguide/tester før du kjøper for å finne ut hva du

har bruk for/ råd til)

Vist det var jeg som skulle kjøpt med NAS-server i dag så hadde jeg gått for denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324250 (Denne har det meste

en kan ønske seg :) PLUSS! At den er kompatibel med neste generasjon av trådløse nett :thumbup:

 

 

Dette ble en lang og uoversiktelig post. Håper dette hjelper deg :!:

post-65787-1164266250_thumb.jpg

Endret av emalisti
Lenke til kommentar
(vet min har 500GB som max. Men jeg kan koble til eksterne disker på 750GB)

Grunnen til det er at den ble laget før noen vista om noen ville lage 750gb disk

 

Støtter 2 eksterne disker? Så det går ikke å sette på en usb hubb og koble opp flere?

7341517[/snapback]

 

Nei. Når jeg kjøpte min NAS-server var det bare støtte for 300GB disker. 500GB støtten kom i en programvare oppdatering :thumbup:

 

Har ikke prøvd med en USB-hub for å få enda flere disker til siden jeg ikke har flere disker (men skal kjøpe) Dette kan jeg finne ut av senere :dribble:

 

Det som også er ganske bra er at vist en har to Synology Diskstation så kan en sette den ene opp som Backup (raid 1)

Endret av emalisti
Lenke til kommentar

Veldig stor forskjell på NAS'er da, en på jobben ahr en med innebygget web-server med php, mysql,ftp,fil-server osv osv. den har plass til 5 disker og står ikke no om begrensinger men klarer fint 750gb. han kjører nå 4 300gb disker i radi 5 så han har 900gb med sikkerhet, det er den beste måten å ha server på, dør en så erstatt den bare. tørr ikke tenke på hvor dyrt det hadde blitt med 4 stk 750gb disker :(.

 

Den nas'en kostet rundt 6000kr oxo da:(

Lenke til kommentar
Veldig stor forskjell på NAS'er da, en på jobben ahr en med innebygget web-server med php, mysql,ftp,fil-server osv osv. den har plass til 5 disker og står ikke no om begrensinger men klarer fint 750gb. han kjører nå 4 300gb disker i radi 5 så han har 900gb med sikkerhet, det er den beste måten å ha server på, dør en så erstatt den bare. tørr ikke tenke på hvor dyrt det hadde blitt med 4 stk 750gb disker :(.

 

Den nas'en kostet rundt 6000kr oxo da:(

7341679[/snapback]

Da er det bedre og bruke en gammel pc og kjøpe disker og putte i den ;)

Lenke til kommentar
Synes ikke det hørte ut som en bra løsning med Trådløst aksesspunk med den rollen nei.. Ville gått for en trådløs ruter med 4 porter eller flere. Men det er meget mulig at det går bra siden den bare deler ut internett til ruteren, mens ruteren har nettverket lokalt slik at du får høye hastigheter lokalt.

 

Hvorfor i huleste er det en dårlig løsning? Det fungerer minst like bra som å ha en router med integrert trådløst nett.

Lenke til kommentar
Ja. Du kan streame media uten å kopiere det til harddiskene, men spill tviler jeg på.

 

Ja. Mange NAS-servere har begrensinger på hvor store disker de kan ha (vet min har 500GB som max. Men jeg kan koble til eksterne disker på 750GB)

 

Synes ikke det hørte ut som en bra løsning med Trådløst aksesspunk med den rollen nei.. Ville gått for en trådløs ruter med 4 porter eller flere. Men det er meget mulig at det går bra siden den bare deler ut internett til ruteren, mens ruteren har nettverket lokalt slik at du får høye hastigheter lokalt.

 

Jeg synes en NAS-server er bedre enn en PC til å lagre felles ting på. Da er det jo alltid tilgjengelig. Pluss at du sparer strøm  :D  :love:  :innocent:  :tease:  Min NAS-server skrur seg i hvilemodus når den ikke er i bruk. Skriveren er allttid på. Ikke avhengig av at noen PC-er er på :)

 

Sånn som jeg har det hjemme hos meg så ser det slik ut:

 

Har en litt eldre trådløs 3COM ruter (hmm kjøpt i 2004. Denne er ustabil på overføring av filer og hastighet) Den har 3 nettverkskabler koblet til seg. en til PC, en til NAS-server og

en til XBOX-en (mod + media center). Det er to PC-er koblet til det trådløse nettverket.

 

Alle i nettverket kan streame musikk uten problem og hakk. Ved stor last på nettet kan det oppstå forsinkelser på det trådløse nettet.

Bare de med nettverkskabel kan streame video uten forstyrrelser (vanligvis TV-serier 350MB og filmer 700MB størrelse.) (Mulig dette forårsakes av min dårlige ruter, nevt overfor: :)

 

Jeg har en Synology Diskstation http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321995 (kjøpte på komplett.no). Denne har fks. Gigabit ethernet (det har ikke den du ville kjøpe, 100Mbit nettverk er treigt vedoverføring av filer)

 

uPnP, FTP-server osv. (sjekk komplett, ITPRO.NO, PCWORLD

for tester) Har en USB-harddisk koblet til (støtte for to, + støtte for harddisk via eSATA + en skriver (denne må være støttet)

Viktig å laste ned nye programvareversjoner (firmware til NAS-en) Den deler ut mapper. Disse mapper du opp som nettverksstasjoner (se bilde)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en av NAS-serverene de har på komplett (sjekk prisguide/tester før du kjøper for å finne ut hva du

har bruk for/ råd til)

Vist det var jeg som skulle kjøpt med NAS-server i dag så hadde jeg gått for denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324250 (Denne har det meste

en kan ønske seg :) PLUSS! At den er kompatibel med neste generasjon av trådløse nett :thumbup:

 

 

Dette ble en lang og uoversiktelig post. Håper dette hjelper deg :!:

7341496[/snapback]

 

Takk for gode svar :) Jeg skal egentlig bare bruke det til video og musikk. Spill har jeg innpå den stasjonære PCen, så det høres bra ut ;)

Men jeg har ikke bruk for noen NAS med GBLan støtte siden jeg skal bruke dette trådløst. Eventuelle oppgraderinger får jeg kjøpe inn senere når det kan bli aktuelt.

Når det gjelder kapasiteten på diskene er det kanskje noen her inne som vet noe mer? Eventuelt får jeg ringe kundeservice hos shg.no. De bør jo kunne gi meg et svar.

 

Når det gjelder løsningen min med trådløst aksesspunkt ser jeg det er delte meninger, jeg får sjekke litt mer opp i dette. Men siden jeg allerede har en ruter synes jeg det er like greit å bare kjøpe et aksesspunkt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...