Gå til innhold

Hvilken minne hastighet til Core2Duo E6300?

ken8

Anbefalte innlegg

Slik jeg har skjønt det, så kjører Core2Duo prosessorene på 266MHzx4=1066 effektivt.

På komplett står det at hovedkortet Asus P5B støtter ram hastighet opp til PC2-5300. Vil da hastigheten på rammen være:

5300/8 = ca DDR667

667/2 = ca 333MHz

Så da kjører minnet på 333Mhz, men CPU kjører på 266. Er det ikke best at disse kjører på samme hastighet? 1:1?

Så hvis jeg klokker CPU->333Mhz og kjører 1:1 på minne, så klokker jeg altså ikke minnet i det hele tatt?

Hvis jeg ikke skal klokke så kan jeg kjøpe DDR533 PC4200, som kjører 266MHz?

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolut velge PC5400 brikker, for disse har bedre ytelse enn PC4200 brikker. Og da får du i tillegg mulighet til å overklokke, uten å få ram problemer med det første.

Og da er det vel som du sier veldig greit å klokke FSB til 333, for å få standard klokk på minnebrikker, ved 1:1 divider.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at minne kan kjøre uavhengig av cpu, så hvis man ikke vil klokke kan man kjøre cpu=266 og minne=333??

Er det noen ytelses økning i å kjøpe feks. PC6400 brikker i stedet for PC5400? Altså cpu=266 og minne=400? Eller er det beste å kjøre 1:1 ?

Lenke til kommentar

Minne kan kjøre uavhengig av CPU.

Men hvis du da overklokker CPU til 333Mhz så vil du få 666Mhz på ram, på 1:1 divider.

Da burde du ha PC5400 brikker. Eller for å få enda mere overklokkingsmuligheter kjøper du PC6400 minne, og kan overklokke CPU til 400Mhz og ha 800Mhz på minnet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...