skrallbank Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg må ha en trådløs forbindelse mellom to rom. Jeg kjøpte 2 Linksys Wireless-G 2.4 GHz Broadband Router. (mod: WRT54GL v. 1.1). Disse routerene er såkalt 4. generasjon. (Tror selgeren siktet til firmware-versjonen). Signalet når lett frem. Routerene fungerer hver for seg. Den ene routeren er koblet til modemet via en TP-kabel. Derfra skal det gå trødløst til neste router som er koblet til xbox360 og et mediasenter. I routerens web-grensesnitt finner jeg ingen innstillinger for evt gateway og router. De støtter ikke WDS. Selgeren påsto at dette ikke var nødvendig og at de skulle fungere sammen om jeg valgte samme SSID og IP-adresse. Stemmer dette? Bruker hendholdsvis kanal 1 og 11 på routerene. Hva gjør jeg galt? Noen tips til hva jeg kan gj Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg kjenner ikke til orginalfirmwaren, men med hyperwrt eller dd-wrt firmware kan du kjøre wdsmode. Du må da selvsagt benytte samme kanal for at de skal snakke sammen. De bruker macadresser for å kommunisere, slik at det ikke spiller noen rolle hvilken ssid de har (bruk forskjellig SSID for å unngå trådløst kaos). Lenke til kommentar
skrallbank Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Takk for svar! Da har jeg tydeligvis misforstått en sticky om kanaler. Skal rett opp det, samt se om jeg finner dd-wrt firmware. Finner forhåpentligvis ut hvordan jeg skal benytte den nye firmwaren når den er vel installert. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg kjenner ikke til orginalfirmwaren, men med hyperwrt eller dd-wrt firmware kan du kjøre wdsmode. Du må da selvsagt benytte samme kanal for at de skal snakke sammen. De bruker macadresser for å kommunisere, slik at det ikke spiller noen rolle hvilken ssid de har (bruk forskjellig SSID for å unngå trådløst kaos). 7340970[/snapback] Jeg fikk trøbbel på/med wds-linken på mine 3 routere ved forskjellig ssid, mista rett og slett sambandet mellom seg. (Så alle 3 sender samme ssid hos meg.) ddwrt v23.sp2 Noen peiling på det la7dfa-com ? Beklager at jeg invadere posten din skrallbank Endret 23. november 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg har satt opp en WDS bro med to linksys routere med et spenn på 100 meter. Det fungerer bra, men du kan ikke bruke vanlig firmware. Skal se om jeg finner ut hva den heter når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
skrallbank Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Da er siste versjon av DD-WRT installert på routerne. Der har jeg de valgene jeg etterlyste. (gateway/router). Da gjenstår det "bare" å sette de opp korrekt, noe jeg sleit med til langt på natt i går. Finnes det en guide på hvordan jeg kan gjøre det? Mine søk kom ikke opp med noe relevant nok. Problemet er vel egentlig at jeg ikke har nettverks-begrepene helt i orden siden det er første gang jeg prøver på dette. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) kan hjelpe deg med det litt mere når jeg kommer hjem evt. med screenshots mm om ønskelig Husker ikke alt i hodet nå shø Endret 23. november 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
magnum44 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Du oppnår høyere båndbredde om du bruker client bridge mode på den ruteren som er koblet til mediasenteret. I WDS mode har du kun 54/2 = 27Mb/s . Ikke at det spiller så stor rolle iogmed WRT54G utnytter ikke mer enn rundt 22-23Mb/s , men tar jeg helt feil hvis dette også blir halvert? Slik at det effektivt vil være rundt 11-12Mb/s ved WDS? Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Det er lenge siden jeg satte opp dette systemet her nå (1-2 år) og da fant jeg hvertfall ingen annen måte å sette det opp på en WDS. Hvertfall med tanke på at vi skulle ha trådløs sone i begge ender av wds brua. Selv lasta jeg ned firmware fra sveasoft, og betalte avgift for å få tilgang på forumet der som var til meget bra hjelp. Sveasoft Endret 23. november 2006 av OgnOmm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå