Gå til innhold

Redde data fra ødelagt DVD

magnekd

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg kan redde data fra ødelagt DVD, uten å betale IBAS 10 000 kr. Jeg har funnet en del software som det påstås at gjør jobben, men for at disse programmene skal kunne gjøre noe, må "device'n" kjenne igjen DVD'en. Noen den ikke gjør!

At DVD'en er uleselig er i seg selv merkelig. Den er brent for 5 mnd siden, har ligget i et papircover på rommet, og plutselig vil den ikke leses. Har miniamlt med riper, men er blitt "misfarget" i en ring rund helt platen, som gjør at den er nesten gjennomsiktig i kantene.

Takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurer: Hvilket DVD-merke brukte du? De dårligste tåler ikke en gang 3 dager i solen en gang (leste det for ca 2-4 år siden, Do'h).

Merke?

Og jeg LER av de folkene som bruker et slags CD-Holder som sitter på Sol-skjermen på biler. Hehe. (men det er da lite sol her oppe i nord, så solskjermen er da nede maks 5%)...

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Den misfargingen kommer nok at at metalllaget i plata har oksidert. Hvor lett det kan være å redde data fra den da vet jeg ikke. Som KAS sa; prøv en annen enhet til å lese den.

Off-topic: Når det gjelder CD-holder på solskjermen så bør den festes slik at platene er på baksiden og der er det ikke sol. Med originalplater er vel ikke sol et så stort problem som på CD-R-plater.

Endret av mungo
Lenke til kommentar

Eventuelt bedre plater, som verbatim. :)

Thats Write har vel alltid hatt et rykte på seg som ustabilt.. Ligger i prisen det..

Edit:

Du kan foresten lese den første siden av DENNE tråden for litt anbefalinger og diskusjoner ang. plater.

Og jeg LER av de folkene som bruker et slags CD-Holder som sitter på Sol-skjermen på biler. Hehe. (men det er da lite sol her oppe i nord, så solskjermen er da nede maks 5%)...

7341073[/snapback]

/agree

I værtfall de hvor cd`ene er vendt utover mot sola...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Jeg har bare positive ting å si om Thats Write.

Har brent 500-1000 DVD filmer

50-100 DVD plater med backup av OS, program, film, spill, musikk osv.

100-200 CD-er

Men så lagrar no eg då mine optiske medium slik ein skal oppbevara dei:

DVD-er i DVD-cover og CD-er i CD-cover på et rom med jamn temperatur heile året.

Ser ofte filmane på DVD-spiller eller på DVD-en på dataen.

Endret av emalisti
Lenke til kommentar

Dette går også litt på brennekvalitet, altså jobben som DVD-brenneren gjør. Hvis det oppstår mye feil allerede under brenning, så er det vel rimelig å anta at platens levetid vil være mindre enn om feilraten i utgangspunktet er mindre. Selvsagt har kvaliteten på selve platen avgjørende betydning også, men jeg har opplevd forskjell på egne plater som har vært i forskjellige brennere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...