finfyr Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 En kaffevise jeg har her, er skrevet i sirkel. Det vil si at sangen starter ytterst i sirkele, så må en dreie på arket for å komme innover i sirkelen, for å være med å synge. Noen som vet hvordan jeg kan få til denne effekten? Skulle laget eget versjon av en slik sang til julebordet som skal arrangeres snart. Håper noen har tips! Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hm, kva med å først tegne spiralen med en strek, så legger du dette under et delvis gjennomsiktig ark og så er det berre å følge streken? Eller skal du gjere det digitalt, f.eks. ved å lage en text-path? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Kva program? I Photoshop kan du gjere det ved å fyrst teikne spiralen med pen tool, og so bruke path text: Det vanlege tekstverktøyet, men hald det like ved pathen (spiralen) slik at musepeikaren endrar seg, før du trykker. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er mulig i de nyere versjonene av photoshop. Du må lage spiralen som en path ( engelsk versjon ), og så kan du få teksten til å følge den. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Finner ikke ut hvordan jeg lager en spiral? Får det ikke til, rett og slett. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 I Photoshop? Velg Pen tool. Klikk fyrst ein gong «klokka 12» i ytterkanten av spiralen (der du vil den skal vere). Klikk so «klokka 3», og utan å sleppe museknappen, dra litt rett ned, til du har fått ein fin kurve. Vidare; «klokka 6» og dra litt rett til venstre, «klokka 9» og litt rett opp, osb. Alle punkt kan flyttast og endrast på i ettertid. (Det kan kanskje vere litt vanskeleg å få til eit godt resultat med ein gong.) Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 De kan endres mens du tegner også, ved å holde nede Ctrl mens du velger punkt/armer og drar dem rundt. Så fortsetter du bare å tegne der du slapp. Vektorprogram som Corel Draw kan lage perfekte/presise spiraler, men ofte er jo en håndtegnet like bra til en slik tekst-spiral? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Fikk til å lage en (veldig ujevn spiral), men lengre kom jeg ikke... Pathsaken ble ikke noen videre suksess. Om noen hadde giddet fikse det for meg, så hadde jeg blitt skikkelig glad i disse førjulstider. Har teksten klar, så det funker med copy/paste om noen har lyst å prøve seg... Endret 23. november 2006 av and_mit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå