Gå til innhold

Fyring og senking av temperaturen

KjellV

Anbefalte innlegg

Etter å ha kommet over diverse påstander spør jeg ekspertene her inne:

Hva sparer man mest energi på av å kutte ut fyring om natten og å senke temperaturen med 5 grader?

Det jeg har konkludert med er at hvis man kutter ut fyring om natten vil det resultere i den laveste temperaturen om natten, og lavere temperatur medfører mindre varmetap fra huset. Minuset er at man må stormfyre en stund for å få opp varmen igjen, men totalt sett vil man spare på det.

En gjenstand som holder 20 grader gir jo fra seg mer energi enn en tilsvarende gjenstand som holder 10 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ihvertfall helt enig med deg. Varmetapet fra huset øker hvis forskjellen mellom ute og innetemperatur er større.

Har du nok effekt til å kjapt varme opp huset når du trenger det, så sparer du mest på å ikke fyre i det hele tatt om natten. Så er det jo selvfølgelig et komfortspørsmpål også da, og hvor mye man er villig til å betale for å ikke stå opp til et iskald hus :cry:

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
Jeg er ihvertfall helt enig med deg. Varmetapet fra huset øker hvis forskjellen mellom ute og innetemperatur er større.

7341070[/snapback]

Varmeoverføringen, mener du vel. Hvis det er varmere ute enn inne (som f.eks i et uoppvarmet hus når morgen går mot dag) vil det være en varmegevinst. (Ja, jeg vet jeg er en pedant.)

Ellers er varmeoverføring proporsjonal med temperaturdifferanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...