Gå til innhold

Omtale av Colin McRae Rally 3 (Xbox/PC)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette spillet får ufortjent bra kritikk, Terningast 4 hadde vært det rette, ikke 5. Multiplayer delen er en vits, det at du bare kan kjøre Ford i Championship er en vits, og bilene føles litt for mye ut som en "luftpute" på veien i mange tilfeller.

Jeg ville gitt 5, ikke 6 på spillbarhet, og 4 på grafikk, ikke 5. Grafikken er latterlig dårlig enkelte steder, folkene er 2dbaserte og på enkelte baner ser asfalten ut som noe på en gammel c64.

Lyden også får ros, hvorfor? Motorlydene er bare middels bra, og det er verken mulighet for bakgrunnsmusikk, og heller ikke bruke tracks man har på xbox hd'en fra før. Sikkert fordi de ikke gadd det, takket være at det ikke går på Gamecube/PS2. Lyd burde fått terningkast 4 TOPPEN!. Skadene på bilen derimot er utrolig imponerende i Colin, det beste jeg har sett noengang i et bilspill, det er fett å miste de fleste karroseridelene, og kjøre på felgen til mål osv. En annen ting er når man får et hjul nedi f.eks en grøft og kjører opp igjen, det er også meget bra lagd.

Har rundet Colin 3.0 2 ganger, på normal og hard, så jeg vet hva jeg snakker om. Tviler på at anmelderen har prøvd Rallisport Challenge så han kan ha noe å sammenligne med. Colin 3.0 er et bra spill, ikke misforstå, men det her KLARE svakheter på mange områder, og det beste rallyspillet hittil? Jeg vil si det nest beste, etter Rallisport Challenge.

[ Denne Melding var redigert av: b-duvaland på 2002-11-17 14:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-17 14:31, skrev b-duvaland:

Dette spillet får ufortjent bra kritikk, Terningast 4 hadde vært det rette, ikke 5. Multiplayer delen er en vits, det at du bare kan kjøre Ford i Championship er en vits, og bilene føles litt for mye ut som en "luftpute" på veien i mange tilfeller.

Jeg ville gitt 5, ikke 6 på spillbarhet, og 4 på grafikk, ikke 5. Grafikken er latterlig dårlig enkelte steder, folkene er 2dbaserte og på enkelte baner ser asfalten ut som noe på en gammel c64.

Lyden også får ros, hvorfor? Motorlydene er bare middels bra, og det er verken mulighet for bakgrunnsmusikk, og heller ikke bruke tracks man har på xbox hd'en fra før. Sikkert fordi de ikke gadd det, takket være at det ikke går på Gamecube/PS2. Lyd burde fått terningkast 4 TOPPEN!. Skadene på bilen derimot er utrolig imponerende i Colin, det beste jeg har sett noengang i et bilspill, det er fett å miste de fleste karroseridelene, og kjøre på felgen til mål osv. En annen ting er når man får et hjul nedi f.eks en grøft og kjører opp igjen, det er også meget bra lagd.

Har rundet Colin 3.0 2 ganger, på normal og hard, så jeg vet hva jeg snakker om. Tviler på at anmelderen har prøvd Rallisport Challenge så han kan ha noe å sammenligne med. Colin 3.0 er et bra spill, ikke misforstå, men det her KLARE svakheter på mange områder, og det beste rallyspillet hittil? Jeg vil si det nest beste, etter Rallisport Challenge.

Jeg har spilt Rallisport Challenge MASSE, så jeg veit veldig godt hva jeg snakker om. Grafikken er kanskje ikke så glatt som i Rallisport, men det betyr ikke at den er dårligere. Det at publikum er 2D har jeg da også klaget på. Lyden er fet som bare det i 5.1 DD, no discussion. At du ikke kan bruke musikk fra Xboxen, eller at det ikke er musikk i det hele tatt når du kjører er da bare bra. Når man kjører skal man høre hva Grist sier, og konse om kjøring, ikke musikk. Rally-spill skal ikke ha musikk, så enkelt er det bare.

Multiplayer er helt klart alt for dårlig i spillet, men det viser da også karakteren. Men i et sånt spill som dette så er det singleplayer biten som er viktig, og det er den spillet er bedømt ut i fra. Spillbarheten er glimrende, grafikken er bra og lyden er fet som bare det på mitt 5.1 DD anlegg.

At jeg synes det er bedre enn Rallisport kommer av den enkle grunn at Rallisport er altfor arcady. Detter er mye mer simulator enn hva Rallisport er, og jeg like simulator mer enn arkade-spill.

Det er da helt naturlig at du kjører Ford Focus, du spiller jo tross alt som Colin McRae. Colin McRae kjører for Ford, ikke for noe annet selskap. Da må han også i spillet kjøre Ford... Enkelt og greit og ikke plagsomt. Skal du kjøre de andre bilene kan du jo gjøre det i single-stages...

Rallisport er kult i multiplayer, der er det klart best. I singleplayer er Colin 3 soleklart best.

Lenke til kommentar

Quote:

Lyden er fet som bare det i 5.1 DD, no discussion.

Den er middels god...

Quote:

At du ikke kan bruke musikk fra Xboxen, eller at det ikke er musikk i det hele tatt når du kjører er da bare bra. Når man kjører skal man høre hva Grist sier, og konse om kjøring, ikke musikk. Rally-spill skal ikke ha musikk, så enkelt er det bare.

Helt uenig, det er mye bedre å ha musikk i tillegg. Selvsagt skal motorlyden være den høyeste, men bakgrunnsmusikk er alltid bra. Liker du det ikke så kan man jo bare skru det av eller dempe lyden noen %. Å gi lyden så bra karakter når ikke en gang muligheten er der blir feil!

Dessuten er menyene fryktelig tungvindte og trege, greit at det ikke blir bedre enn slik på PS2 osv, men de burde jo ha fått til noe bedre på Xbox versjonen. Se på menyene i Rallipsort, fine farger, bilder, info og mye innstillinger. Man kan også sjekke tider og ikke minst, så har man profiler når man starter spillet. Menmen, Rallisport er jo designa kun for Xbox, og da ser man jo hvor bra det kan gjøres, enn når et spill må designes for 4 forskjellige plattformer, som CM3. Rallisport har jo Rallycross, Iceracing og Hillclimb i tillegg til vanlig Rallymodus også, og alle kan spilles med konkurrerende biler, et mye mer fleksibelt og ikke minst større spill, med flere biler og litt mer varierende kjøregenskaper på de ulike jerna.

CM3 er et bra spill som sagt, men med mange altfor mye mangler. Det burde ikke fått bedre enn 4->4.5 toppen!

Lenke til kommentar

Så konklusjonen er kjøp både raliisport Challenge og Colin????

Har lyst til å få meg Xbox pga bedre maskinkraft og bedre og finere lyd og grafikk enn PS2. Desutten er det jo tøft at man kan bruke den som bl.a Divx/VCD og mp3 spiller. DVD-titting er heller ikke så dårlig etter det jeg har lest.

Er usikker på hvilket av spillene jeg skal kjøpe.

Altid likt Collin Mcrae men jeg vill ha skikkelig multiplayer og synes det er kjipt å ikke kunne velge andre sjåfører enn Colin Mcrae og ikke andre biler enn Focus. Synes Peguot 206 er så tøff som rally-bil!

Egentlig er det jo litt rart. På F.eks Tony Hawk har man jo alltid kunnet velge andre karakterer enn tony hawk???

Har også hørt at grafikk'en på Rallysport challenge skal være veldig skarp og fin.

Tror nok jeg skal prøve begge, og så bestemme meg for om jeg kjøper det ene eller det andre eller begge (lommeboka skriker NEI, men jeg vill ha begge)

Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvd Rallisport til PC? Det har jo fått vanvittig mye skryt til x-box, men jeg har ikke tilgang til x-box... pc-versjonen var ihvertfall utrolig skuffende: elendig kjørefølelse (noen kaller det arcade, jeg kaller det søppel...), grafikken var ok men ikke sinnsyk (med tanke på at spillet kom på 3 cd'er).

Diskusjonen om lyd kommer an på om du liker arcade eller ikke, for min del er det kun noter & motorlyd jeg vil høre når jeg kjører rally. Tror dere Petter Solberg hørte på musikk når han vant Rally GB denne helgen? :wink:

At man bare kan spille championship som Colin med Ford er en stor nedtur, har kanskje noe med at WRC I & II til PS2 har fått lisensen. Flere modus som i i RC, bakkeløp & israce hadde vært kult, men Colin McRae er rally-kjører så han satser vel på å få til det han har mest peiling på. Og hvis følelsen med bilen er like bra som i cmr 1 & 2 så skal jeg kunne tilgi mange andre feil...

Lenke til kommentar

et spørsmål til anmelderen:

må du innebygget Dolby Digital i forsterkeren din for å få 5.1 lyd? jeg har nemlig ikke det på min, har det på dvd spilleren. Dolby Digital slår alt (utenom DTS). hvis denne sitter i selve xboxen er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-19 21:18, skrev Daggy:

et spørsmål til anmelderen:

må du innebygget Dolby Digital i forsterkeren din for å få 5.1 lyd? jeg har nemlig ikke det på min, har det på dvd spilleren. Dolby Digital slår alt (utenom DTS). hvis denne sitter i selve xboxen er det jo ikke noe problem.

Jeg er ikke akkurat anmelderen, men du er nødt til å ha støtte til DD5.1 på forsterkeren din for å få 5.1 lyd ut på høytalerene. Det hjelper ikke at konsollen din støtter det.

Moderators endring: Feil sitat

[ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-11-19 21:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 21:42, skrev Guybrush:

Artikkelen er forresten blitt borte på forsiden, er heller ikke på neste side...

Omtalen er borte fordi forsiden oppdateres og nye omtaler/artikler kommer inn. Hvilken "neste side" snakker du om? Alle omtalene ligger under "omtaler" i menyen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-22 09:48, skrev TST:

Omtalen er borte fordi forsiden oppdateres og nye omtaler/artikler kommer inn.

Det skjønte jeg også, men jeg trodde den ville havne på neste side...

Quote:

Hvilken "neste side" snakker du om? Alle omtalene ligger under "omtaler" i menyen.

Den heter visst "Flere artikler". Men der er det visst en liten "bug", for den nyeste artikkelen der er fra 14.11.

Men jeg fant den jo selvfølgelig under omtaler. Takk

Mvh

Guybrush

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har bare testa demoen til dette spillet, men hvis rattet er like dårlig i fullversjonen som der er det helt håpløst. Uten skikkelig støtte for ratt og pedaler er ikke spillet verd noe for meg i alle fall.

Rallisport Challenge er tingen.. ingen over ingen ved siden :D

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...