Gå til innhold

Passiv kjøling av AM2-CPU

Anbefalte innlegg

God aften,

sitter her og runderer litt når det gjelder passiv kjøling av CPUer. Holder på med en casebuild som skal ha AM2-CPU, og den skal være passivt kjølt. Kabinettet kommer til å ha 2 92mm-vifter for innsug og utspytt, og vil ha god luftflyt. Det vil våære stående som et vanlig tower og vil være ca. 25cm bredt og en 30-40cm høyt. Hindringer so kabler etc vil være absolutt minimale. Med andre ord god luftflyt.

Kjøleren jeg ser på er en Thermalright XP-90. Jeg kan alltids putte på en 92mm her og, men bare hvis det er absolutt nødvendig.

Hvor høy frkvens kan det være på CPUen? Dan skal brukes til HTPC-oppgaver og må tåle å spille av MPEG2 og 4, men der stopper kravene. Budsjettet mitt tillater neppe dual core denne gangen. Ca hvor høy frekvens kan det være på CPUen for å holde den nokså kjølig, og hvor lav kan den være uten å gi merkbare problemer med videoavspilling?

Og en ting til. Hovedkortet har en 4-pinners CPU-viftekontakt. noen BIOSer nekter å starte hvis de ikke registrerer noen vifte på CPU-headeren. Er dette noe som kan skrus av? Eller skal jeg koble på en av kabinettviftene på CPU-headeren?

Sist, men ikke minst: Bør jeg ha utsug-vifte plassert i toppen av kabinettet ("taket") eller på bakre sidevegg? Og burde jeg ha backup-vifter som skrus på hvis tempen blir kritisk? Som feks en 80mm Delta jeg kan presse inn og bruke en termisk NO (Normally open)-switch på?

-G.G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...