gimme Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hei ! Jeg har netopp begynt på friidrett og lurer på hvor tung kule jeg skal støte med... Jeg er 15 og blir 16 neste år Det var noen som trodde at jeg skulle støte med 5 kilos kule.. Men hvor tung skal den være ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) kulestøt, friidrettsøvelse. En rund metallkule (7,257 kg for menn, 5,5 kg for gutter over 16 år, 4 kg for kvinner og gutter under 16 år) skal støtes, ikke kastes, fra en sirkel med innvendig tverrmål 2,135 m. To vanlige stilarter er klassisk hvor støteren starter med ryggen til kastretningen, hinker bakover og dreier 180° i støtet, og rotasjonsteknikken hvor støteren roterer helt rundt i ringen på samme måte som i diskoskast. V.rek. i k. er (pr. 01.06.2004) 23,12 m for menn (Randy Barnes, USA satt i 1990) og 22,63 m for kvinner (Natalya Lisovskaya, Sovjetunionen satt i 1987). OL og VM-gren, også øvelse i mangekampene for både menn og kvinner. Kjelde: Caplex.no Kvinner: 4 kg Kjelde Endret 22. november 2006 av Zeph Lenke til kommentar
gimme Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Fysj! Da blir det mye styrketrening Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå