Kagee Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Hvordan kan jeg enklest (og fysisk "minst") overvåke stillingen stillingen på X antall lamper? Jeg trenger å gjøre om 0 / 230~V til et negativt\positivt 5V signal som skal sendes gjennom et datakort til en PC. Endret 23. november 2006 av Kagee Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Du kan lage en speningsdeler av svært store motstander, hvor du beregner ca 5 volt. Denne spenningsdeleren vil jo da ha vekselspenning... Kalkuler gjerne med over 1 M ohm totalt for å unngå å få for stor strøm. Spenningsdeleren bør jo settes mellom lederne på den siden av lampen som blir brutt når lampen slås av. For å få likespenning må signalet likerettes og glattes. Skal du måle flere pærer, kan man bruke en multiplekser (mux) før likeretter og glatting, og la PCen styre muxen. Da kan man ha så mange kanaler man ønsker. EDIT: litt skrivefeil Endret 23. november 2006 av St Thicket Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Wooooo, 230V om du dette er nettspenning så for all del ikke gjør som nevnt av St Thicket, det vil være meget farlig. Det du må gjøre er å legge inn en optokobler, slik at du får galvanisk skille. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Wooooo, 230V om du dette er nettspenning så for all del ikke gjør som nevnt av St Thicket, det vil være meget farlig. Det du må gjøre er å legge inn en optokobler, slik at du får galvanisk skille. 7342156[/snapback] Når jeg tenker meg om var det vel litt overambisiøst... man kan jo bruke koblingen, men sette en skilletrafo, men å bruke optokobler er vel det beste... Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Forresten det jeg pleier å gjøre er å benytte 230V rele. Er egentlig det greieste og enkleste. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Det har jeg vurdert selv, men da måtte jeg enten montert rele'er i bokser på veggen, eller trukket 230V kabler tilbake til en relestasjon. Alt er litt mye arbeid. Trenger noe lite. Lenke til kommentar
GrH Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 man får da små`e rele som er lite nok til og gjemmes ... Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Bruker et par av disse. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2016264.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå