Gå til innhold

Hvordan bli kystvakt?

Rockna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom deg inn i sjøforsvaret under verneplikten, gjør det bra på rekrutten, og si at du er veldig innstilt på en tjeneste i kystvakten. Du kan evt. gå Sjøkrigsskolen - er usikker på om du trenger å ha gjennomført førstegangstjeneste for å begynne her.

Etter endt førstegangstjeneste regner jeg med at det finnes muligheter for verving, der du begynner som matros. Videre kan du jo ta befalskurs osv dersom du ønsker mer lønn/makt ;)

Kystvakten har også endel båter der mye av besetningen er sivil. Da trenger du vel en utdanning innen det du ønsker å gjøre (styrmann? maskinist? kokk? fiskeriinspektør?), og kan trolig søke dit som en vanlig jobb.

Ta kontakt med Haakonsvern for KV Sør eller Sortland Orlogsstasjon for KV Nord og hør litt med dem :)

Jeg hadde forøvrig førstegangstjenesten min på KV Svalbard. Bare spør hvis det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Heij..

Vist du vil jobbe som offiser på kystvakten må du gå maritime fag, så kan du ta læretiden i forsvaret. Hvor du da får både 1.gt og læretid på 2 år.

Og på denne tiden kan du være så heldig å havne på KV. Men det er ingenting som kan garanteres.

Men et av kravene er at du er røykdykker og da må du løpe 3000meteren på under 13 minutt, noe som ikke er et problem om du er alment godt trent.

Når du da er ferdig med læretiden kan du søke deg inn åp sjømilitær fagskole, å få bef.kurs og teknisk fagskole under et.. Selfølgelig med lønn.

Og da kan du søke jobb på KV som alt fra takkeloff til 3K, NK`..

Så må jeg bare avkrefte noe som jeg så skrevet her i en post, det går IKKE ann å værve seg til kystvakten. Den muligheten datt bort for noen år siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...