satek777 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Skal oppgradere kabelen fra 360'en (scart m/optisk utgang som går til surround-forsterkeren) til tv'en (LCD) 1366x768 40"). Vurderer Monster Cable VGA A/V. Noen som har erfaringer med denne? Hvor mye bedre er bildet? Hva er den beste kabelen for lyd og bilde? Er det noen andre alternativer som er like gode eller bedre? Pris? Nok spørsmål? Bra, skriv noen kloke innlegg. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Monster er overpriset, og med dine 40" er det lite vits å invistere i den etter det eg har lest her inne Lenke til kommentar
satek777 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Vel, der tror jeg at du trekker forhastede konklusjoner. Har lest flere anmeldelser av seriøse nettsider som klart understreker betydelige forskjeller i bruk av kvalitetskabler. www.teamxbox.com skriver bl.a. om Monster Cable's "The GameLink 360 Component Video A/V Cable is definitely the best component video cable for the Xbox 360 and if you own a large screen HDTV, this Monster Cable is a must. You won’t believe what a difference it makes until you use the GameLink 360 Component Video A/V Cable. We know it costs as much as a third-party game, but believe us; this cable is worth every cent of those $60. In dark corridors and too bright daylight scenes, this cable can make the difference between killing your enemy or being shot." Jeg ønsket bare noen velfunderte bruker-erfaringer før jeg foretok et valg. Og jeg tror a priori (en rasjonell vurdering ut i fra et generelt grunnlag til en spesifikk konklusjon) at det er verdt en investering. Ok? Lenke til kommentar
X672 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 vist du allerede veit svaret korfor spør du her da?.... Lenke til kommentar
satek777 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Eh, leste du det første innlegget mitt? For det første utgir monster cable ganske mange varianter av kabler mellom xbox 360 og tv'er. For det andre er det endel andre fabrikanter av tilsvarende kabler. Er det vanskelig å forstå at jeg ønsker at noen deler noen erfaringer HVIS DE HAR DET? Er det noe mer du trenger forklaring på? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Svært så sur du skulle være da =) Min erfaring med komposittkabelen til Microsoft er god, bruker den en gang i blandt på en 720p projektor og bildet er nydelig =) Har dessverre ikke testet Monster kabelen, men jeg har samme inntrykk som Mala her. Det er ikke vits å kjøpe Monster kabel hvis du bare har 40", det er nok en liten forskjell ja, men den tror jeg ikke er merkbar før du går opp mot 50-60" Bjarte Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Komposittkabel er det dårligste du får tak i.. Du mener nok komponentkabel Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Komponent selvfølgelig, var ikke 100% sikker på det der Lenke til kommentar
Sgt.Stav Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Bruker selv den Komponent kabelen fra premium pakka. Til en Action MkII projektor. Synest den fungerer utmerket, dog har ikke testet med monster sin. Har man for mye penger kjøp monster, har du ikke det så holder std kabelen lenge (dog her rutes 360 gjennom en denon forsterker og med dvi kabel til projektoren.) Endret 23. november 2006 av Sgt.Stav Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det er ikke vits å kjøpe Monster kabel hvis du bare har 40", det er nok en liten forskjell ja, men den tror jeg ikke er merkbar før du går opp mot 50-60" 7340838[/snapback] Dette har jo med sitteavstand å gjøre. Lenke til kommentar
satek777 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Har funnet Monster's komponent og VGA - kabel på nett til 550,- (Modnet.no) Synes dette kan være en god investering hvis lyd og bilde kvaliteten er merkbar. Er bare litt usikker på hvilken kabel som gir best lyd/bilde totalt sett. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Har funnet Monster's komponent og VGA - kabel på nett til 550,- (Modnet.no)Synes dette kan være en god investering hvis lyd og bilde kvaliteten er merkbar. Er bare litt usikker på hvilken kabel som gir best lyd/bilde totalt sett. 7342458[/snapback] Jeg er per def meget skeptisk til Monster(og andre) sine konsoll-kabler. Komponent-kabelen til MS har faktisk meget bra kvalitet. Kjører selv ms-kabelen mot 720p projektor og bildet er vidunderlig. Og da er bildet 2meter bredt, 1,1meter høyt sånn ca. Godt mulig du får en ørliten bedring i bildekvalitet, men jeg ville nok testet en liknende kabel før jeg hadde kjøpt den. Evt. kjøpt på elkjøp eller andre steder med 30dagers returrett. Når det gjelder lyd vil du uansett ikke få noen forskjell hvis du kjører med optisk-digital. Du vil alltids finne noen hifi-nerder som mener at en optisk kabel til 20000kr gir fantastisk mye bedre lyd enn en billig kabel. Men etter litt digital signalbehandling på mine ingeniørstudier for noen år siden innså jeg at det er mer snakk om "snakeoil"-effekt enn noe annet. Ikke en eneste vitenskapelig begrunnelse for at en billig digital-kabel skal gi dårligere lyd, så frem den klarer å levere signalet da selvsagt. PS! Jitter er IKKE ett vitenskapelig fenomen, selv om hifi-selgere påstår det Lenke til kommentar
satek777 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Tja. Når det gjelder forskjellen mellom billige optiske kabler og kvalitetskabler vil jeg si meg uenig. Ikke at jeg skal kjøpe en optisk kabel til 20000, men en Monster's optiske er å få for 369,- og jeg mener selv å høre forskjell på Claes Olsson og, eh, bedre kvalitet, for å si det sånn. Men nå er jeg av den mening at en av de mest undervurderte komponentene i hi-fi - oppsett er kablene, om det nå skulle være høyttaler-kabler, rca o.l. (Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd, etc) Forutsetter at man har en forsterker som kan frembringe forskjellene i produkter av ulik kvalitet, selvsagt. Sitter nå med en Scart fra 360 til tv'en, og denne er i hvert fall helt klart utilstrekkelig. Så det er fristende å investere i skikkelig kvalitet... Tror at Elkjøp tar nærmere tusenlappen for Monster, så det er noe overpriset. Når det gjelder forskjellen mellom komponent og vga, har jeg saumfart forumer i det vide og det brede, og uenigheten om hva som er best råder overalt. Her er det tilsyndelatende smak og behag, men tror at jeg går for vga... Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 At kabler er viktig når det gjelder analoge signaler er det ingen tvil om.. Men at det er noen forskjell på kabler når det er snakk om digitale signaler er rett og slett bare vissvass. Kommer signalet frem så kommer det frem. Vis meg gjerne en undersøkelse som med vitenskapelige målemetoder klarer å måle forskjell på signalet som kommer fra en monster og clas ohlson digital kabel. Har faktisk begge deler selv og merker ikke forskjell ett sted i lydkvalitet. Clas kabelen ser derimot ut som om den kan knekke hvert øyeblikk Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hvis du skal velge mellom VGA og Komponent så velg for guds skyld VGA Støtte for 1080p, og flere oppløsninger Lenke til kommentar
freke Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Men at det er noen forskjell på kabler når det er snakk om digitale signaler er rett og slett bare vissvass. Kommer signalet frem så kommer det frem. 7347047[/snapback] Dette er fullstendig korrekt. Men må man ha Monster for å føle seg hel, er det jo bare å slå til. Det er jo hans egne penger. Lenke til kommentar
satek777 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Ok. Men er det ikke merkelig at så mange seriøse produsenter av høy-kvalitetes hi-fi utstyr da produserer optiske kabler, og at mange av kundene er lyd-freaks? Dessuten er det hardware anmeldelser som tester dette og konkluderer positivt. Er det slik å forstå at disse ikke har sansene i behold? Denne anmeldelsen sier "I didn’t expect any noticeable improvement over a standard fiber optic cable before installing the GameLink 360 Fiber Optic Cable, but to my surprise, I was able to perceive the differences in the sound as I switched between cables. It is hard to describe in words an audio experience, but so far I can say that everything sounded clearer, especially when there were high-pitched sounds involved. There were not many differences to distinguish in stereo music, but playing DVD movies with certain high frequency sounds proved to be a showcase example for this fiber optic cable." (http://hardware.teamxbox.com/reviews/general/54/Monster-Cable-GameLink-360-Fiber-Optic-Cable/p2/) Når det gjelder bruker-erfaringer generelt i ulike forum, er det ingen tvil om at monster cable har et veldig bra rykte innen 360-miljøet (av de som har anskaffet det, selvsagt). F.eks "I forhold til: 312876 - Microsoft Xbox 360 Component HD AV Cable, er forskjellen som natt og dag med denne kabelen. Tror mye av forskjellen ligger i bedre skjerming, da bildet på min 32" Samsung-flatskjerm er helt uten støy. Fargene er også klarere, og kontrasten ble bedre. Jeg kan trygt anbefale denne kabelen." og "Monster har klart det igjenn. En helt utrolig bra kabel som løfter bildet fra å være bra til helt vanvittig sylskarpt og dritbra! Man kan nesten sammenligne det med at noen skulle kjørt bildene igjennom photoshop Kombinert med 5.1 digital lyd er dette med å løfte spill og filmopplevelsen betraktelig." Sååå.... Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg bestilte nå akkurat komponent Monster-kabelen fra modnet, så da får vi se Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Da er jo saken klar, du bør kjøpe den kabelen. Jeg ville ikke gjort det, av samme grunn som flere over her. At så mange forskjellige produsenter lager dyre kabler er nettopp på grunn av alle de såkalte hifi-freaker som kjøper kablene uansett. Hvem vil vel ikke selge dyre kabler? Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Ok. Men er det ikke merkelig at så mange seriøse produsenter av høy-kvalitetes hi-fi utstyr da produserer optiske kabler, og at mange av kundene er lyd-freaks? Dessuten er det hardware anmeldelser som tester dette og konkluderer positivt. Er det slik å forstå at disse ikke har sansene i behold? At kabel-produsenter lager kabler er rart? Hehe nei. De lager dyre kabler fordi noen er dumme nok til å betale for de. Markedet for hjernevaskede hifi-fantaster er meget lukrativt, så selvfølgelig pøser produsentene på med kabler. Hifi-verden er så ufattelig inngrodd med gamle salgstriks at kabler selger seg selv. Kjøper man anlegg til 30000kr eller mer så går man lett på pinnen når selgeren sier "nå må du ha denne kabelen ellers får du ikke maks ut av anlegget ditt". Frykten for at selgeren har rett er større en den logiske tenkingen hos de fleste kjøpere når man bruker en del penger.. Og når kabelen er kjøpt inn så må selvsagt kjøpet forsvares senere. At folk hører forskjell på digital-kabler er heller ikke så rart da alt er subjektive inntrykk som lett blir farget av hva de vet de hører på. En kabel til 10000kr hører da selvsagt bedre ut enn en til 100kr tenker de. Og da hører de forskjell også. Sett opp en blindtest med de samme folka og de har mest sannsynlig ingen sjanse til å høre forskjell. Det er kjørt utallige målinger på bitstrømmen som kommer frem fra forskjellige digital-kabler og med det mest avanserte måleutstyret klarer ikke folk finne noen forskjell. Og dette er instrumenter som er radikalt mer følsomme enn sammenlignbar menneskehørsel. Men hvis du vil leve videre med fantasien så kjør på. Ok, muligens ett slag under beltestedet, men er dritt lei hifi-nerder som prater vas om digital overføring. Analoge kabler er som nevnt en helt annen sak, og monsterkabelen kan godt mulig gi bedre bilde enn MS-kabelen her. Men litt skeptisk siden MS-kabelen faktisk er så bra. Ser jo uansett ut som om du har bestemt deg så prater vel egentlig kun til andre som kanskje leser dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå