Gå til innhold

Fra PC-annlegg til Hi-Fi - trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Heisann, har hatt et Creative Gigaworks 7.1 høyttaler system til PCen en stund, og har i hovedsak vært svært fornøyd med dette. Nå har jeg kjøpt meg ny TV (Toshiba 37WL67ZG) og ønsker etterhvert å koble flere enheter opp til høytalerne som f.eks. ekstern DVD spiller, HD-DVD når dette en gang dukker opp, PS3/XBOX360/Wii osv. osv. i tillegg til PCen som allerede er der.

Ser for meg at jeg trenger en slags hjemmekino receiver/forsterker (?) med en hel haug innganger/utganger for å få koblet alt dette sammen. I en ikke så alt for fjern fremtid kommer jeg nok til å kjøpe bedre høyttalere (begynne med et par skikkelig fronthøyttalere og så ta det videre derfra) men inntill da ønsker jeg bare å koble til 7.1 settet (som 5.1 om nødvendig) til alle enhetene mine.

Er passe grønn på dette så all hjelp mottas med stor takknemmelighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe slikt jeg er på jakt etter?

Yamaha RX-V659 Receiver Sort, Dolby Digital EX, DTS-ES, 7x100 Watt

Vil denne kunne motta masse forskjellige lydsignaler, og så sende de ut til Gigaworks høytalerne (ikke samtidig nødvendigvis)? Og vil den duge om jeg etterhvert kjøper bedre høyttalere (i bestefall noe rundt 10k paret som disse: B&W CM7)?

Edit: Ser at denne bare takler analoge bildesignaler... i utgangspunktet hadde jeg tenkt at bildesignalene skulle kobles direkte til TV'en ettersom den har mange forskjellige innganger, vil dette fungere?

Edit2: Hvis jeg skal kjøre både bilde og lyd gjennom receiveren, vil denne: Pioneer VSX-1016V receiver 7 x 150W sort duge? TV'en brukes også som PC-skjerm, vil bruk av receiver istedenfor direkte oppkobling føre til forsinkelse i bildet (lag)? Ehm, ble mye spørsmål det her... :blush:

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en reciever som skal fungere som bildeswitch, overføre digitale signaler og samtidig gjøre dette på en bra måte, altså at det ikke foringer kvaliteten, heller forbedrer den. Da må du nok desverre litt opp i pris. Pioneer AX2 har HDMI switching med oppskalering til 1080p, har også en overlegen bildeprosessor iforhold til konkurrentene i prisklassen.

Litt dyrere enn de du har linket til, men når du snuser på fronthøyttalere i 12000,- klassen så burde forsterkeren stå i samsvar til dette. Synes derfor ikke AX2'n er på noen måte for overkill for deg.

Når det gjelder å koble til pc høyttalerne på recievern så aner jeg ikke hvordan utfallet av dette blir.. lar seg nok helt sikkert gjøres på et vis. Men har aldri testet noe slikt så kan ikke hjelpe deg der desverre.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha en reciever som skal fungere som bildeswitch, overføre digitale signaler og samtidig gjøre dette på en bra måte, altså at det ikke foringer kvaliteten, heller forbedrer den. Da må du nok desverre litt opp i pris. Pioneer AX2 har HDMI switching med oppskalering til 1080p, har også en overlegen bildeprosessor iforhold til konkurrentene i prisklassen.

Litt dyrere enn de du har linket til, men når du snuser på fronthøyttalere i 12000,- klassen så burde forsterkeren stå i samsvar til dette. Synes derfor ikke AX2'n er på noen måte for overkill for deg.

Når det gjelder å koble til pc høyttalerne på recievern så aner jeg ikke hvordan utfallet av dette blir.. lar seg nok helt sikkert gjøres på et vis. Men har aldri testet noe slikt så kan ikke hjelpe deg der desverre.

7342412[/snapback]

Takk for svar :) Jeg burde klare å koble til PC høyttalerne på pre-amp outputten såvidt jeg ser så tror ikke det blir noe stort problem.

Når det gjelder bilde er jeg litt mer usikker. TVen har egentlig mer enn nok bildeinnganger av forskjellige sorter til å takle alle enhetene jeg ønsker å koble til. Vil det være mulig/bra å bruke f.eks. den Pioneer receiveren til å styre lyden, og så bare kjøre alle bildesignalene rett inn til TVen?

Annet enn bildebehandlingen, hva er fordelen med AX2'n? Den koster tross alt 10.000 kroner så jeg regner med den er bedre på andre områder også. Er forresten Pioneer et "anerkjent" merke når det gjelder hjemmekino? Ser mest Denon og NAD og slike merker på Hi-Fi klubben og andre nettsteder av den typen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...