Gå til innhold

Kommer jeg til å slite? [2FY]

Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden inne i min førstegangstjeneste hvor jeg tjenestegjør i Garden. Problemet er at da jeg gikk på VGS prioriterte Biologi fremfor Fysikk. Matte har jeg (2MX + 3MX). Det angrer jeg jo på nå i ettertid med tanke på at mine ambisjoner er å bli siv.ing (NTNU).

Jeg ringte Bjørknes og de hadde kurs i 2FY som gikk på dagtid (kl 11 eller noe). Dette kræsjer jo selvsagt med tjenesten min. Og mange andre venner av meg tar dette kurset, men de er jo selvsagt ikke i Forsvaret. Jeg får ikke tatt opp fysikken i Militæret. Så da gjenstår det for meg å ta det som fjernundervisning (les NKI).

Da har jeg fysikk som egenstudium og har 6 innleveringer + Eksamen.

Jeg har ikke lyst til å sløse bort et år for å ta opp fysikk etter militæret. Derfor jeg prøver å kombinere garden og fysikken. Men er det så lurt? Jeg fikk 4 i 2MX, men røk ned til 2 på 3MX. Og egenstudie av fysikk kan kanskje bli vanskelig? eller.

Hva burde jeg gjøre?

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, NTNU er ikke det eneste stedet hvor du kan bli siv.ing (eller master i teknologi som man egentlig blir)

Du kunne f.eks tatt TRES (tre-semsterordning) som en del høgskoler har. Dette er et spesilet studieopplegg for de som mangler realfagkompetanse når de begynner på ingeniørutdannelsen.

Du bør også se på de ulike forkurs ordningene som de fleste høgskoler/universiteter har. De fleste skolene er interesert i flest mulig studenter og siden søknadmassen til realfag har vært synkende så har man opprettet flere tilbud for de som ikke har studiekompetanse.

Jeg ville også blitt overrasket om NTNU ikke har tilbud til de som skal begynne om å ta 2FY og ligende i løpet av et sommerkurs. Hvis NTNU er målet så kan du også ta bacholorgraden på en annen skole også søke NTNU på nytt når du har blitt bacholor.

Les websidene til høgskolene grundig.

Lenke til kommentar

Kommer jeg til å slite? [2FY]

nei.

men de som kommer med 2 eller 3 i 3mx til ing.utdannelsen sliter naturlig nok ofte mer enn de med 5 eller 6.

så hvis du ender opp med å ta et ekstra år før du går videre til høgskole/ntnu, kan det jo være greit å se litt på matten også :) du kan jo ta eksamen en gang til, og forbedre karakteren...

Lenke til kommentar

Som nevnt trenger du nå karakter 4 i snitt i 3MX for å komme inn på NTNU.

Dette kan kanskje høres ut som et strengt krav, men det er en grunn til det.. Hvis du bare har 2 i 3MX tror jeg du vil slite veldige mye mer med det, enn med dårlig karakter i fysikk fordi du leste selv..

Hvis du vil bli siv.ing. bør(må) du nok ta et år og forbedre matte-karakteren.. Da kan du ta fysikk i samme slengen! Så kan du jo jobbe litt ved siden av også.. 3MX er tross alt ikke såå vanskelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...