nikk0 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Vel, dette ble en litt rotete topic. Men saken er som følger: I forrige uke bestilte jeg noen deler hos Nissan i Kr.sand, det var deler for en del tusen kroner, siden jeg skulle bytte dempere og fjører + div på bilen min i helga. Så da bestilte jeg det jeg trengte, men når jeg henta det på fredag (17.11) så hadde de ikke fått demperskål, til h.&v. siden foran. "greit, jeg får montere det jeg kan" tenkte jeg da. Men når lørdagen kom om de viste seg at demperskålene foran var fult ut brukbare! Men da var det for seint å ringe å avbestille de, så jeg ble nødt til å vente til mandag. Men på mandags morgen fikk jeg melding fra Nissan "Dine deler ligger nå klar til henting" elns. "Ok, jeg stikker ut, forklarer at jeg ikke trenger de, så kan de sikker returnere de" var da min umiddelbare tanke, Men, NEIDA! Det er klart de ikke kunne det, for "Når vi flytta lageret vårt fra Norge og samlet Skandinavia's lager i Sverge, så ble denne ordninga avviklet" hoset dusten bak kassa opp. Prøvde meg litt på om ikke det er vanlig med noe sånn "angrefrist" eller "retur" ? Men da kom det flere til bak kasse for å gi backup, så jeg gav opp, og gikk derifra lettere småforbanna. Tenkte ikke noe mer over det før nå, når jeg satt her å betalte månedens regninger. De 2 skålene koster tross alt over tusen-lappen. Mye det for meg. Finnes det ikke noen regler for sånt? Husker når jeg har kjøpt fra webshop's o.l. får man jo alltid med et sånt "angrefristskjema". Gjelder ikke angrefristen hos Nissan? På forhånd, takk for all den hjelp jeg kan få.. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Var det på nett du bestillte? I så fall skulle du fått med et angrefristskjema. Har dem ikke vedlagt slikt og ikke informert deg om angrefristen er denne 3 mndr. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Slik som du skriver innlegget ditt, så virker det som om du har vært i en Nissan-butikk og fått dem til å bestille delene. Da gjelder ikke angrefristloven. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Finnes det ikke noen regler for sånt?Husker når jeg har kjøpt fra webshop's o.l. får man jo alltid med et sånt "angrefristskjema". Gjelder ikke angrefristen hos Nissan? 7338350[/snapback] Det er ingen angrefrist eller bytterett eller lignende ved kjøp i butikk. "Kjøpt er kjøpt". (Derimot kunne du nektet å hente/betale for de delene du ikke trengte. Da kunne du dog bli erstatningsansvarlig for butikkens tap.) Edit: PS: Tøff bil. Endret 22. november 2006 av klilleng Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Takk takk klilleng.. Prøvde meg på å ikke ville ta imot varene, men da ville han bare kkaste de, så jeg tok de med meg.. Og ja, det var i en butikk jeg bestilte, eller, d.v.s, over telefon. Jaja, da for jeg vel bare prøve å videre selge de. Interesert i de? Lenke til kommentar
martbo Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Telefonsalg er vel fjernsalg? Hvis det er det, har du krav på angrefrist på 14 dager (hvis du har mottat angrefristskjema, er fristen for å angre 3 måneder) Edit: kjøp og salg er ikke tillatt på forumet. Slik skal taes på bruktmarkedet. Endret 23. november 2006 av macfjott Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Telefonsalg er vel fjernsalg?Hvis det er det, har du krav på angrefrist på 14 dager (hvis du har mottat angrefristskjema, er fristen for å angre 3 måneder) Edit: kjøp og salg er ikke tillatt på forumet. Slik skal taes på bruktmarkedet. 7341366[/snapback] Angrerettloven gjelder ikke dersom kjøpet er gjort på initiativ og oppringing fra kjøper. Angrerettloven kommer kun til bruk dersom selger tar initiativet og ringer kunden. (Uanmodet oppringing) Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Telefonsalg er vel fjernsalg?Hvis det er det, har du krav på angrefrist på 14 dager (hvis du har mottat angrefristskjema, er fristen for å angre 3 måneder) Edit: kjøp og salg er ikke tillatt på forumet. Slik skal taes på bruktmarkedet. 7341366[/snapback] Angrerettloven gjelder ikke dersom kjøpet er gjort på initiativ og oppringing fra kjøper. Angrerettloven kommer kun til bruk dersom selger tar initiativet og ringer kunden. (Uanmodet oppringing) 7341448[/snapback] Det kan høres litt missvisende ut. Bare klare opp litt sånn at ingen missforstår: Det er ikke eneste gangen man har angrerett. Du har angrerett selv om DU tar initativet og går inn på f.eks komplett.no og bestiller en vare, osv. Les mer om angrerett. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Det kan høres litt missvisende ut.Bare klare opp litt sånn at ingen missforstår: Det er ikke eneste gangen man har angrerett. Du har angrerett selv om DU tar initativet og går inn på f.eks komplett.no og bestiller en vare, osv. Les mer om angrerett. 7343554[/snapback] Men nå snakket jeg om telefonsalg da det var tilfellet her. Der gjelder ikke angreretten om -kjøper- tar initiativet. Så for dette tilfellet burde forklaringen være grei nok Endret 23. november 2006 av Iudex Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg vet at du bare mente telefonsalg, men jeg ville bare være sikker på at folk som leser tråden i ettertid vet at rettighetene deres strekker seg utover telefonsalg. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 En ting jeg lurer på som kommer innunder dette; hva hvis jeg bestiller en vare på e-post, har jeg da angrefrist? Lenke til kommentar
CofidiS Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Så vidt jeg vet kan i dette tilfellet selger kreve betaling for de reelle faktiske kostnadene de har hatt.. ergo bør du sikkert kunne få levere de tilbake mot å betale en lavere pris. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Så vidt jeg vet kan i dette tilfellet selger kreve betaling for de reelle faktiske kostnadene de har hatt.. ergo bør du sikkert kunne få levere de tilbake mot å betale en lavere pris. 7351129[/snapback] Det som er riktig er at selger kan kreve erstatning for det tap han påføres som følge av en avbestilling. Tror faktisk det var en dom nylig om en møbelforretning som vant frem med at kunden måtte erstatte tapt fortjeneste på en større møbelbestilling som ble avbestilt. (Der har kanskje noen andre her mer oversikt?) Noe plikt til å ta tilbake varene etter at de er overtatt av kjøper, har dog ikke selger. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Angrerettloven er ikke så vanskelig å forstå, det er bare å slå opp i den. Den gjelder både for telefonsalg og gjennom nettbutikk, men reglene er ikke helt de samme. Det er også noen slags varer og tjeneste den ikke gjelder for, eller der reglene er spesielle. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Angrerettloven er ikke så vanskelig å forstå, det er bare å slå opp i den. Den gjelder både for telefonsalg og gjennom nettbutikk, men reglene er ikke helt de samme. Det er også noen slags varer og tjeneste den ikke gjelder for, eller der reglene er spesielle. 7355372[/snapback] Mener du at angrerettloven får anvendelse i denne saken, eller ikke? Hvis ikke, så er den ikke spesielt relevant. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Når han lurer på om han har angrerett er det ganske relevant om angrerettloven gjelder eller ikke. Med mindre butikken reklamerer med at de tar i mot bestillinger på telefon tror jeg svaret er nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå