Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nissan - nekter å ta imot ubrukt vare(angrefrist?)


nikk0

Anbefalte innlegg

Vel, dette ble en litt rotete topic.

Men saken er som følger:

 

I forrige uke bestilte jeg noen deler hos Nissan i Kr.sand,

det var deler for en del tusen kroner, siden jeg skulle bytte

dempere og fjører + div på bilen min i helga.

 

Så da bestilte jeg det jeg trengte, men når jeg henta det på fredag (17.11)

så hadde de ikke fått demperskål, til h.&v. siden foran.

"greit, jeg får montere det jeg kan" tenkte jeg da.

 

Men når lørdagen kom om de viste seg at demperskålene foran var fult ut

brukbare! Men da var det for seint å ringe å avbestille de,

så jeg ble nødt til å vente til mandag. Men på mandags morgen fikk jeg

melding fra Nissan "Dine deler ligger nå klar til henting" elns.

"Ok, jeg stikker ut, forklarer at jeg ikke trenger de, så kan de sikker returnere de"

var da min umiddelbare tanke,

Men, NEIDA! Det er klart de ikke kunne det, for

"Når vi flytta lageret vårt fra Norge og samlet Skandinavia's lager i Sverge,

så ble denne ordninga avviklet" hoset dusten bak kassa opp.

 

Prøvde meg litt på om ikke det er vanlig med noe sånn "angrefrist" eller "retur" ?

Men da kom det flere til bak kasse for å gi backup, så jeg gav opp,

og gikk derifra lettere småforbanna.

 

Tenkte ikke noe mer over det før nå, når jeg satt her å betalte månedens regninger.

De 2 skålene koster tross alt over tusen-lappen. Mye det for meg.

 

Finnes det ikke noen regler for sånt?

Husker når jeg har kjøpt fra webshop's o.l. får man jo alltid med et sånt

"angrefristskjema". Gjelder ikke angrefristen hos Nissan?

 

På forhånd, takk for all den hjelp jeg kan få..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det ikke noen regler for sånt?

Husker når jeg har kjøpt fra webshop's o.l. får man jo alltid med et sånt

"angrefristskjema". Gjelder ikke angrefristen hos Nissan?

7338350[/snapback]

Det er ingen angrefrist eller bytterett eller lignende ved kjøp i butikk. "Kjøpt er kjøpt".

 

(Derimot kunne du nektet å hente/betale for de delene du ikke trengte. Da kunne du dog bli erstatningsansvarlig for butikkens tap.)

 

Edit:

PS: Tøff bil. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Takk takk klilleng..

 

Prøvde meg på å ikke ville ta imot varene, men da ville han bare kkaste de,

så jeg tok de med meg..

Og ja, det var i en butikk jeg bestilte, eller, d.v.s, over telefon.

 

Jaja, da for jeg vel bare prøve å videre selge de. Interesert i de?

Lenke til kommentar

Telefonsalg er vel fjernsalg?

Hvis det er det, har du krav på angrefrist på 14 dager (hvis du har mottat angrefristskjema, er fristen for å angre 3 måneder)

 

Edit: kjøp og salg er ikke tillatt på forumet. Slik skal taes på bruktmarkedet.

Endret av macfjott
Lenke til kommentar
Telefonsalg er vel fjernsalg?

Hvis det er det, har du krav på angrefrist på 14 dager (hvis du har mottat angrefristskjema, er fristen for å angre 3 måneder)

 

Edit: kjøp og salg er ikke tillatt på forumet. Slik skal taes på bruktmarkedet.

7341366[/snapback]

 

Angrerettloven gjelder ikke dersom kjøpet er gjort på initiativ og oppringing fra kjøper. Angrerettloven kommer kun til bruk dersom selger tar initiativet og ringer kunden. (Uanmodet oppringing)

Lenke til kommentar
Telefonsalg er vel fjernsalg?

Hvis det er det, har du krav på angrefrist på 14 dager (hvis du har mottat angrefristskjema, er fristen for å angre 3 måneder)

 

Edit: kjøp og salg er ikke tillatt på forumet. Slik skal taes på bruktmarkedet.

7341366[/snapback]

 

Angrerettloven gjelder ikke dersom kjøpet er gjort på initiativ og oppringing fra kjøper. Angrerettloven kommer kun til bruk dersom selger tar initiativet og ringer kunden. (Uanmodet oppringing)

7341448[/snapback]

Det kan høres litt missvisende ut.

Bare klare opp litt sånn at ingen missforstår:

Det er ikke eneste gangen man har angrerett.

Du har angrerett selv om DU tar initativet og går inn på f.eks komplett.no og bestiller en vare, osv.

Les mer om angrerett.

Lenke til kommentar
Det kan høres litt missvisende ut.

Bare klare opp litt sånn at ingen missforstår:

Det er ikke eneste gangen man har angrerett.

Du har angrerett selv om DU tar initativet og går inn på f.eks komplett.no og bestiller en vare, osv.

Les mer om angrerett.

7343554[/snapback]

 

Men nå snakket jeg om telefonsalg da det var tilfellet her. Der gjelder ikke angreretten om -kjøper- tar initiativet.

 

Så for dette tilfellet burde forklaringen være grei nok :)

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet kan i dette tilfellet selger kreve betaling for de reelle faktiske kostnadene de har hatt.. ergo bør du sikkert kunne få levere de tilbake mot å betale en lavere pris.

7351129[/snapback]

 

Det som er riktig er at selger kan kreve erstatning for det tap han påføres som følge av en avbestilling.

 

Tror faktisk det var en dom nylig om en møbelforretning som vant frem med at kunden måtte erstatte tapt fortjeneste på en større møbelbestilling som ble avbestilt. (Der har kanskje noen andre her mer oversikt?)

 

Noe plikt til å ta tilbake varene etter at de er overtatt av kjøper, har dog ikke selger.

Lenke til kommentar
Angrerettloven er ikke så vanskelig å forstå, det er bare å slå opp i den. Den gjelder både for telefonsalg og gjennom nettbutikk, men reglene er ikke helt de samme. Det er også noen slags varer og tjeneste den ikke gjelder for, eller der reglene er spesielle.

7355372[/snapback]

Mener du at angrerettloven får anvendelse i denne saken, eller ikke?

Hvis ikke, så er den ikke spesielt relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...