killertomato Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Er det noen har som har prøvd seg på å lage en greenscreen? I såfall, hva slags matriale brukte dere? Lenke til kommentar
escort1 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Du trenger bare en ensfarget duk med skarp klar farge. Om den skal være grønn er avhengi av hva du skal filme, dersom objektet har/ bruker grønt/ grønntoner bør du bruke blå eller rød. Du kan bruke alle grunnfargene til keying. Bare en advarsel, har du tenkt å filme med DV-kamera kan du bare glemme prosjektet ditt, det koprimerer for mye til at du klarer å få rene kanter og så må du huske på korrekt lyssetting. Ang. grønt til keying, tidligere brukte man blå forde det var fargen som lå lengst unna hudfargen (tydelig glemte man visst at blå øyne er et gansge utbredt fenomen), men etter den digitale revolysjonen i tv-verden gikk man over til grønn. Har hørt det har sammenheng med at digitale systemer av en eller annen merkelig grunn jobber bedre med grønnt men det kan vel Indianeren korrigere meg på om jeg tar feil eller hva incanus? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Ang. grønt til keying, tidligere brukte man blå forde det var fargen som lå lengst unna hudfargen (tydelig glemte man visst at blå øyne er et gansge utbredt fenomen), men etter den digitale revolysjonen i tv-verden gikk man over til grønn. Har hørt det har sammenheng med at digitale systemer av en eller annen merkelig grunn jobber bedre med grønnt men det kan vel Indianeren korrigere meg på om jeg tar feil eller hva incanus? Bare en vill gjetting/antydning fra min side - men Bayer-filtreringen (som brukes på 1CCD-kameraer) har jo flest grønne pixler. Det skulle dog få fint lite å si på 3CCD-kameraer, som vel "utelukkende" brukes i praksis i dag... Lenke til kommentar
escort1 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Du kan være inne på noe der, det skulle tilsi man fikk mest "grønn data" å jobbe med Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Den nøyaktige, tekniske, årsaka veit eg ikkje, eg har berre lest nokre gonger at komprimeringa som vert gjort av DV-kamera er slik at grønfargen vert mindre komprimert enn blåfargen (eller noko i den retning), og difor er grøn eit betre val enn blå, om det er DV-kamera ein bruker. Det er vel dette k-ryeng snakker om. Litt søking førte blant anna hit, der problemstillinga med grøn vs. blå vert tatt opp. Ein liten ting til: Er det ikkje litt drøyt å seie at ein kan berre gløyme prosjektet om ein bruker DV-kamera? Om ein lysset skikkeleg so vil ein vel kunne få relativt gode resultat. Det kan jo og vere at trådstartar ikkje har krav om absolutt perfeksjon frå byrjinga av. Lenke til kommentar
escort1 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Takk igjen incanus, og joda det var kanskje litt drøy påstand, det kan være morro å leke med cromakeying uten at resultatet nødvendigvis skal på BBC:) Jeg anbefaler uansett å bruke forholdsvis tett utsnitt (max halvnær). Bruker man f.eks en person i helfigur tror jeg personen blir for smal i forhold omrisset man skal keye mot. Det opplevde i allefall jeg ved et forsøk gang (i studio). Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Det derre med blue å greenscreen har jeg selv eksprimentert litt med. Ikke akkurat noen butikkfilmer jeg har laget, men har laget en del for fritidsaktiviteter, eget bruk, og ikke minst for skolen. Prøvde aller først greencreen med DV-kameraet, men oppnåde bedre resultater med bluescreen. Så jeg lærte at det er smart å prøve seg frem, samt ha nok lys! Endret 23. november 2006 av steffenz Lenke til kommentar
Indianaen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hvis man skal glemme DV står de fleste av oss igjen men zero. Jeg bruke greenscreen, og de fleste redigeringsprogram har en såkalt smoth-effect som gjør kanter ikke så skarpe. Ellers kan en jo "croppe" bildet helt ned til det nødvendige bildet......funker bra. Noe av det morsomste jeg har gjort (når det gjelder slike ting) er faktisk å filme tv`en med en "making-of" scene fra en DVD. Da fikk jeg Bruce Willis med i filmen min...hahaha så ganske morsomt ut. Lenke til kommentar
escort1 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Et tips om cromakeying i Premiere Pro: Legg på key-effekten TO ganger. Av en eller annen merkelig grunn er ikke key'en i PP optimal (som tidligere nevnt her på forumet), men jeg gikk meg på denne løsningen ved et tilfelle. Jeg slet med å få en skarp nok key da jeg (utilsiktet) kom til å legge den på enda en gang og vips så ble det mye bedre. Lenke til kommentar
CZ28 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Her er noen tips ang. greenscreen og bluescreen basert på erfaringer med filmen Mengaloth. Der brukte vi en del av disse metodene, ut ifra hvor vi var, og hvilken bakgrunn vi skulle ha. Etter en del utprøving fikk vi et bra resultat, og det er nesten umulig å se på den ferdige filmen hvor vi har brukt dette Greenscreen : Bruk det på scener inne, eller hvis det er mye grønn skog eller annet grønt i bakgrunnen. Bluescreen : Bruk det ute, fordi dagslyset er mer blått enn grønt. Blått er en kaldere farge, og "vanlige" videokameraer lager ofte kalde bilder i forhold til proffesjonelle kameraer. Hvis du absolutt må filme nær en person med blå øyne, bruker du selvfølgelig greenscreen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå