Gå til innhold

Tips til hjemmelaget greenscreen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger bare en ensfarget duk med skarp klar farge. Om den skal være grønn er avhengi av hva du skal filme, dersom objektet har/ bruker grønt/ grønntoner bør du bruke blå eller rød. Du kan bruke alle grunnfargene til keying. Bare en advarsel, har du tenkt å filme med DV-kamera kan du bare glemme prosjektet ditt, det koprimerer for mye til at du klarer å få rene kanter og så må du huske på korrekt lyssetting.

 

Ang. grønt til keying, tidligere brukte man blå forde det var fargen som lå lengst unna hudfargen (tydelig glemte man visst at blå øyne er et gansge utbredt fenomen), men etter den digitale revolysjonen i tv-verden gikk man over til grønn. Har hørt det har sammenheng med at digitale systemer av en eller annen merkelig grunn jobber bedre med grønnt men det kan vel Indianeren korrigere meg på om jeg tar feil eller hva incanus?

Lenke til kommentar
Ang. grønt til keying, tidligere brukte man blå forde det var fargen som lå lengst unna hudfargen (tydelig glemte man visst at blå øyne er et gansge utbredt fenomen), men etter den digitale revolysjonen i tv-verden gikk man over til grønn. Har hørt det har sammenheng med at digitale systemer av en eller annen merkelig grunn jobber bedre med grønnt men det kan vel Indianeren korrigere meg på om jeg tar feil eller hva incanus?

Bare en vill gjetting/antydning fra min side - men Bayer-filtreringen (som brukes på 1CCD-kameraer) har jo flest grønne pixler. Det skulle dog få fint lite å si på 3CCD-kameraer, som vel "utelukkende" brukes i praksis i dag...
Lenke til kommentar

Den nøyaktige, tekniske, årsaka veit eg ikkje, eg har berre lest nokre gonger at komprimeringa som vert gjort av DV-kamera er slik at grønfargen vert mindre komprimert enn blåfargen (eller noko i den retning), og difor er grøn eit betre val enn blå, om det er DV-kamera ein bruker. Det er vel dette k-ryeng snakker om. Litt søking førte blant anna hit, der problemstillinga med grøn vs. blå vert tatt opp.

 

Ein liten ting til: Er det ikkje litt drøyt å seie at ein kan berre gløyme prosjektet om ein bruker DV-kamera? Om ein lysset skikkeleg so vil ein vel kunne få relativt gode resultat. Det kan jo og vere at trådstartar ikkje har krav om absolutt perfeksjon frå byrjinga av.

Lenke til kommentar

Takk igjen incanus, og joda det var kanskje litt drøy påstand, det kan være morro å leke med cromakeying uten at resultatet nødvendigvis skal på BBC:)

 

Jeg anbefaler uansett å bruke forholdsvis tett utsnitt (max halvnær). Bruker man f.eks en person i helfigur tror jeg personen blir for smal i forhold omrisset man skal keye mot. Det opplevde i allefall jeg ved et forsøk gang (i studio).

Lenke til kommentar

Det derre med blue å greenscreen har jeg selv eksprimentert litt med. Ikke akkurat noen butikkfilmer jeg har laget, men har laget en del for fritidsaktiviteter, eget bruk, og ikke minst for skolen. Prøvde aller først greencreen med DV-kameraet, men oppnåde bedre resultater med bluescreen. Så jeg lærte at det er smart å prøve seg frem, samt ha nok lys!

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Hvis man skal glemme DV står de fleste av oss igjen men zero. Jeg bruke greenscreen, og de fleste redigeringsprogram har en såkalt smoth-effect som gjør kanter ikke så skarpe. Ellers kan en jo "croppe" bildet helt ned til det nødvendige bildet......funker bra.

 

Noe av det morsomste jeg har gjort (når det gjelder slike ting) er faktisk å filme tv`en med en "making-of" scene fra en DVD. Da fikk jeg Bruce Willis med i filmen min...hahaha så ganske morsomt ut.

Lenke til kommentar

Et tips om cromakeying i Premiere Pro:

 

Legg på key-effekten TO ganger.

 

Av en eller annen merkelig grunn er ikke key'en i PP optimal (som tidligere nevnt her på forumet), men jeg gikk meg på denne løsningen ved et tilfelle. Jeg slet med å få en skarp nok key da jeg (utilsiktet) kom til å legge den på enda en gang og vips så ble det mye bedre.

Lenke til kommentar

Her er noen tips ang. greenscreen og bluescreen basert på erfaringer med filmen Mengaloth. Der brukte vi en del av disse metodene, ut ifra hvor vi var, og hvilken bakgrunn vi skulle ha. Etter en del utprøving fikk vi et bra resultat, og det er nesten umulig å se på den ferdige filmen hvor vi har brukt dette :)

 

Greenscreen : Bruk det på scener inne, eller hvis det er mye grønn skog eller annet grønt i bakgrunnen.

 

Bluescreen : Bruk det ute, fordi dagslyset er mer blått enn grønt. Blått er en kaldere farge, og "vanlige" videokameraer lager ofte kalde bilder i forhold til proffesjonelle kameraer. Hvis du absolutt må filme nær en person med blå øyne, bruker du selvfølgelig greenscreen.

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...