Gå til innhold

Tentamen i morgen - Hva skal jeg skrive om?

Erik B.

Anbefalte innlegg

Hei, i morgen er det tentamensdag for meg og jeg har skrivesperre 2k.

Denne gangen har de gjort det vanskelig for oss, siden jeg går i 10. klasse, siste året på ungdomsskole, skal de gi oss en liten forsmak på eksamen.

Dette gjør de ved å la oss skrive på bærbare pcer (som er helt greit), men man bestemmer selv hvorti man vil ta bokmål og når man vil ta sidemål (bokmål, nynorsk), dette er forsåvidt også helt greit, men her kommer mitt problem:

Vi skal selv bestemme hva vi vil skrive om. Om vi vil skrive sakprosa eller skjønnlitteratur og hvilket emne vi vil skrive om.

Dette er i mine øyne umulig. Tenk så mye det er å skrive om da!

Jeg vil at dere som sitter der i de tusen hjem skal gi meg noen tips til emner som jeg kan skrive fortelling, eventyr, artikkel, brev, dagbok, kåseri, petit, og alle uendelige sjangre...

Takker så mye for alle tips, helst ikke tips som: Du kan skrive om kamasutra, sex og sånt! For det er ikke så aktuelt nå.

Tusen takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hvor god du er i å skrive tekster. Du kan for eksempel skrive et kåseri om barnetv eller hva enn. Du kan skrive ei novelle(hvis du faktisk KAN skrive ei novelle, ikke la hovedpersonen våkne opp på slutten osv...) om mobbing, eller du kan skrive en artikkel på hvordan reklame påvirker ungdom.

Damn, synes det må være herlig å kunne skrive hva du vil, og på data!

Lenke til kommentar

Dere kan skrive om hva dere vil, i hvilken sjanger dere vil?

Det var andre saker da jeg var ung! :)

Men du kan jo bare sette deg ned å skrive noe bra nå, og huske det til i morgen.. I alle fall sette opp en god disposisjon og sjekke ut ting du vil ha med (faktaopplysninger etc)

Skriv f.eks. en artikkel om internett sin utbredelse siden det ble tilgjengelig for de fleste..

Eller hvordan diskusjonsforum på internett gir folk enorme muligheter for å få hjelp og tips... Men også ta inn problemene det skaper. (Ref. Åge Hareide, HamKam osv..)

Lenke til kommentar

Er vel sånn passe flink til å skrive tekster, fikk igjen et kåseri i dag hvor jeg skrev om eldre mennesker. Læreren syntes det var morsomt, fikk 5. Men vil helst skrive eventyr, fortelling eller artikkel tror jeg!

Takk for forslag til emner, de var slettes ikke dum!

Kom med flere folkens! :)

Lenke til kommentar

Det er nå det begynner å bli morsomt! Hva bryr du deg om? Historier, spenning, mysterier etc. Skriv om det som du bryr deg mest om! Neste mandag eller noe skal jeg gjøre det samme. For min del blir det nok en historie på 3-4 sider (for hånd). Noe jeg tenkte jeg skulle assossiere med avsluttende prosjekt; en ny historie på Neverwinter Nights 2

Lenke til kommentar

Jeg har alltid skrevet fortelling eller eventyr på norsk tentamener, men dere har nok rett i at en av de andre sjangerene vil imponere mer.

Vurderte å skrive et eventyr, hvor jeg brukte en tidsmaskin for å dra tilbake til tiden hvor Ivar Aasen levde, for så å ta livet av han, slik at nynorsken aldri oppsto. :p

Lenke til kommentar
Vurderte å skrive et eventyr, hvor jeg brukte en tidsmaskin for å dra tilbake til tiden hvor Ivar Aasen levde, for så å ta livet av han, slik at nynorsken aldri oppsto. :p

7338397[/snapback]

Dårlig idè. Eventyr skal være satt til en fanasisetting, uten bestemte tider, ekte personer og eksisterende steder.

Lenke til kommentar
For en dumt opplegg, jeg vet selv hvor vanskelig det er å produsere god tekst når man ikke har noen grenser man må forholde seg til.

"Skriv et kåseri om innvandring."

7338314[/snapback]

Det er jo absolutt å foretrekke. For noen muligheter! :)

Noveller er litt tricky, siden de er lette å skrive, forventes det ofte at du skriver en tekst av forholdsvis høy kvalitet.

Ville det være mulig å skrive et kåseri der du overrøser leseren med dine meninger om et tema? Det ville vært en drømmeoppgave, fri meningsflyt om hva en vil.

Joachim: Eller slemme kapitalister. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hei, i morgen er det tentamensdag for meg og jeg har skrivesperre 2k.

Denne gangen har de gjort det vanskelig for oss, siden jeg går i 10. klasse, siste året på ungdomsskole, skal de gi oss en liten forsmak på eksamen.

Dette gjør de ved å la oss skrive på bærbare pcer (som er helt greit), men man bestemmer selv hvorti man vil ta bokmål og når man vil ta sidemål (bokmål, nynorsk), dette er forsåvidt også helt greit, men her kommer mitt problem:

Vi skal selv bestemme hva vi vil skrive om. Om vi vil skrive sakprosa eller skjønnlitteratur og hvilket emne vi vil skrive om.

Dette er i mine øyne umulig. Tenk så mye det er å skrive om da!

Jeg vil at dere som sitter der i de tusen hjem skal gi meg noen tips til emner som jeg kan skrive fortelling, eventyr, artikkel, brev, dagbok, kåseri, petit, og alle uendelige sjangre...

Takker så mye for alle tips, helst ikke tips som: Du kan skrive om kamasutra, sex og sånt! For det er ikke så aktuelt nå.

Tusen takk for alle tips!

7338272[/snapback]

Heh, hvis du får lov til å skrive om hva du vil så er du jo heldig, jeg skal si deg at det er ikke så lett når du får sånne råtne oppgaver som vi får. Det er jo greit å få velge mellom bokmål og nynorsk når du vil da.. hehe.

Du finner vel på noe ;)

Lenke til kommentar

En artikkel om favorittbandet ditt? Om hobbyen din? En gjennomgang av språkhistorien fra 1850 til 2006? ( ;) )?

Huff, husker vi fikk tilsvarende oppgave på ungdomsskolen en gang. "Skriv den stilen du alltid har drømt om å skrive". Grisevanskelig å finne på noe. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...