Gå til innhold

Korrupte filer i windows (se første post)

Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897

Dette er en oppdatert versjon av en gammel tråd som jeg fremdeles ikke har løst problemet på. Det handler om at jeg får korrupte filer. Eksempel:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=115526

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=114242

Dette er eksempel på hva jeg mener med korrupte filer. Jeg har også problemer med noen exe filer og å streame video på f.eks. video.google.com

Sannsynligvis er det bare nedlastede filer jeg har problemer med. Jeg vet jeg har feil i RAM, men har ikke bekreftet at dette er feilen. Den ene minnebrikken er fin. Skal teste den andre i natt.

Resultater av SpeedFan S.M.A.R.T. Scan:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=115816

Raw Read Error Rate 200 0 Very good

Spin Up Time 200 4975 Very good

Start/Stop Count 100 550 Very good

Reallocated Sector Count 200 0 Very good

Seek Error Rate 200 0 Very good

Power On Hours Count 98 1868 Good

Spin Retry Count 100 0 Very good

Calibration Retry Count 100 0 Very good

Power Cycle Count 100 459 Very good

Unknown attribute 190 60 40 Very good

Reallocated Event Count 200 0 Very good

Current Pending Sector 200 0 Very good

Offline Uncorrectable Sector Count 200 0 Very good

Ultra DMA CRC Error Rate 200 1 Very good

Write Error Rate 200 0 Very good

All of the attributes of your hard disk have normal values. This is good.

The overall fitness for this drive is 96%.

The overall performance for this drive is 100%.

Den originale posten:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Heisann, jeg sliter med en del ødelagte filer (ofte nedlastede), og har en misstanke om at dette kan være driverne til harddisken sin feil. Jeg har installert alle driverne som fulgte med dataen, med unntak av en driver som heter NVRAID Driver Disk. Jeg har ikke installert denne fordi jeg ikke har diskettstasjon. Disken min er en Western Digital Caviar SE 250gb 16mb cache
Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Driveren du henviser til er nok (gjetter pga. navnet) RAID driver. Det trenger du ikke da du bare har en harddisk.

Hadde problemet vært harddisken ville du hatt endel andre problemer - ikke bare filproblemer.

Det er heller ingen drivere å bekymre seg over, da Windows bruker egne drivere for harddisken. Det som er interessant er mer kontrollerdrivere. IDE eller SATA, avhengig av hva du har. Men de er som regel pakket i hovedkortdriverne dine. Og de har du kanskje lagt inn?

Får du denne typen problem med nedlastning over http eller ftp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Driveren du henviser til er nok (gjetter pga. navnet) RAID driver. Det trenger du ikke da du bare har en harddisk.

Hadde problemet vært harddisken ville du hatt endel andre problemer - ikke bare filproblemer.

Det er heller ingen drivere å bekymre seg over, da Windows bruker egne drivere for harddisken. Det som er interessant er mer kontrollerdrivere. IDE eller SATA, avhengig av hva du har. Men de er som regel pakket i hovedkortdriverne dine. Og de har du kanskje lagt inn?

Får du denne typen problem med nedlastning over http eller ftp?

7337976[/snapback]

To av de ødelagte filene mine er http'er. Jeg vet ikke om det er problem med ftp eller ikke. Da jeg la inn windows ble det bare plass til 127 gb (ja, jeg vet om disse problemene) men de siste gigabytene fikk jeg laget en egen partisjon til da jeg installerte sp2. Er det garantert at det ikke er et driverproblem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Det virker usannsynlig med driverproblem på disk-siden. Kontrollersiden er mer sannsynlig. Du vet best hva du har gjort med pcen.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Det virker usannsynlig med driverproblem på disk-siden. Kontrollersiden er mer sannsynlig. Du vet best hva du har gjort med pcen.. ;)

7338197[/snapback]

Kontrollersiden? Hva er det? Jeg bygde ikke dataen min selv. Hva er en kontroller?

Edit: http://support.wdc.com/download/index.asp?...=n&pid=3&swid=8 noe nyttig?

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Med kontroller mener jeg en funksjon på hovedkortet - er alle nødvendige drivere installert her? Ingen utropstegn i enhetsbehandling?

Står du fast ringer du butikken du kjøpte pcen/delene hos.

Lenke til kommentar

Har du NVidia hovedkort? Har du installert IDE driveren som følger med driverpakken til NVidia, eller bruker du Microsoft sin IDE driver? Bruker du NVidia driveren, så prøv å avinstallere denne og la Windows installere en egen driver, og se om dette hjelper. For 1-2 år siden var det mange (iallfall folk med samme hovedkort som meg) som slet med at NVidias IDE driver kunne forårsake datakorrupsjon.

Om dette skyldtes bare driveren, eller om enkelte hovedkort ikke støttet denne driveren, vet jeg ikke, jeg vet heller ikke om NVidia har fått rettet opp problemet, men jeg tar fortsatt ikke sjansen på denne driveren, selv om den har bedre funksjoner enn Microsoft sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Har du NVidia hovedkort? Har du installert IDE driveren som følger med driverpakken til NVidia, eller bruker du Microsoft sin IDE driver? Bruker du NVidia driveren, så prøv å avinstallere denne og la Windows installere en egen driver, og se om dette hjelper. For 1-2 år siden var det mange (iallfall folk med samme hovedkort som meg) som slet med at NVidias IDE driver kunne forårsake datakorrupsjon.

Om dette skyldtes bare driveren, eller om enkelte hovedkort ikke støttet denne driveren, vet jeg ikke, jeg vet heller ikke om NVidia har fått rettet opp problemet, men jeg tar fortsatt ikke sjansen på denne driveren, selv om den har bedre funksjoner enn Microsoft sin.

7360518[/snapback]

Tusen takk for svar. Jeg har IDE driveren. Jeg skal avinstallere den senere i dag, og så se. Jeg har desverre ikke tid nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

På enhetsbehandling er det en Kategori som heter IDE ATA/ATAPI-kontrollere. Der ligger det 3 NVIDIA nForce 4 controllere. To ved navn Serial ATA og en ved navn Parallel ATA. Skal jeg avinstallere alle og så vil windows automatisk fine de nye, eller hvordan skal jeg gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg gikk rett og slett inn på "Legg til/fjern programmer", avinstallerte hele NVidia NForce pakken, startet maskinen på nytt og installerte pakken på nytt, minus driverne til IDE kontrolleren, i ditt tilfelle IDE/S-ATA kontrolleren. Så startet jeg på nytt en gang til og lot Windows finne kontrolleren og installere drivere. Da er jeg sikker på at uninstall-programmet til NVidia vet at det ikke ligger noen NVidia IDE drivere på maskinen. Liker å holde det ryddig sånn sett, men metoden du nevner burde fungere helt greit.

Edit: Forresten kan du prøve å laste ned et Ramdisk program (http://www.cenatek.com/product_ramdisk.cfm) for å teste om det er harddisken/kontrolleren/drivere som er synderen. Hvis du oppretter en stasjon i minnet og laster ned direkte til denne, så vil du ikke få noen datakorrupsjon hvis det er harddisk som er problemet. Test gjerne med å laste ned .zip filer, da disse er veldig følsomme for korrupsjon, og du vil få en feilmelding hvis en slik fil er skadet.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Jeg gikk rett og slett inn på "Legg til/fjern programmer", avinstallerte hele NVidia NForce pakken, startet maskinen på nytt og installerte pakken på nytt, minus driverne til IDE kontrolleren, i ditt tilfelle IDE/S-ATA kontrolleren. Så startet jeg på nytt en gang til og lot Windows finne kontrolleren og installere drivere. Da er jeg sikker på at uninstall-programmet til NVidia vet at det ikke ligger noen NVidia IDE drivere på maskinen. Liker å holde det ryddig sånn sett, men metoden du nevner burde fungere helt greit.

Edit: Forresten kan du prøve å laste ned et Ramdisk program (http://www.cenatek.com/product_ramdisk.cfm) for å teste om det er harddisken/kontrolleren/drivere som er synderen. Hvis du oppretter en stasjon i minnet og laster ned direkte til denne, så vil du ikke få noen datakorrupsjon hvis det er harddisk som er problemet. Test gjerne med å laste ned .zip filer, da disse er veldig følsomme for korrupsjon, og du vil få en feilmelding hvis en slik fil er skadet.

7362896[/snapback]

Jeg lasted det programmed da jeg ikke hadde avinstallert IDE driveren min og fikk dette: (litt komisk egentlig). Jeg avinstallerte IDE driveren og jeg prøvde en gang til. Da funket det :thumbup: Burde jeg finne en ny IDE driver i stedet for Nvidia sin, eller? Windows fant ikke en automatisk. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Er kontrolleren ført opp uten driver i Enhetsbehandling? Det bør ligge noen egne driverfiler fra Microsoft for kontrolleren i Windows mappa. Hvis Windows ikke finner disse automatisk, kan du prøve å sette inn Windows CDen og søke på den. Dog er det ikke sikkert du finner dem der heller, da driverfilene sannsynligvis er komprimert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Da bumper jeg denne tråden grunnet nye problemer :thumbdown:

Det ene viser IDE ATA/ATAPI kontrollerne, det andre viser feilmeldingen. Jeg har også lagt merke til at det er ofte data2.cab filen som er ødelagt i zip filer.

Lenke til kommentar

Da står jeg fast. Det eneste unormale jeg kan se med driverne til IDE-kontrolleren nå, er at de står oppført 3 ganger, men det virker rart at dette skulle medføre datakorrupsjon, spesielt ettersom du åpenbart har det samme problemet til tross for bytte av IDE-driver.

Alternativene som gjenstår nå, så vidt jeg kan se, er fysisk problem med IDE-kontroller, fysisk problem med harddisk eller dårlig IDE-kabel. Dog ville en defekt harddisk trolig ha gitt flere former for problemer, som nevnt tidligere i tråden. Jeg har selv slitt et par ganger med dårlige harddisker, og der

Bare for å utelukke harddisken som feilkilde, kan du sjekke SMART-statusen på harddisken. SMART er en funksjon som fører statistikk over hvilke feil harddisken har begått i løpet av levetiden, og et program som f. eks Speedfan kan bruke denne statistikken til å gi deg et anslag på hvordan det står til med disken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Da står jeg fast. Det eneste unormale jeg kan se med driverne til IDE-kontrolleren nå, er at de står oppført 3 ganger, men det virker rart at dette skulle medføre datakorrupsjon, spesielt ettersom du åpenbart har det samme problemet til tross for bytte av IDE-driver.

Alternativene som gjenstår nå, så vidt jeg kan se, er fysisk problem med IDE-kontroller, fysisk problem med harddisk eller dårlig IDE-kabel. Dog ville en defekt harddisk trolig ha gitt flere former for problemer, som nevnt tidligere i tråden. Jeg har selv slitt et par ganger med dårlige harddisker, og der

Bare for å utelukke harddisken som feilkilde, kan du sjekke SMART-statusen på harddisken. SMART er en funksjon som fører statistikk over hvilke feil harddisken har begått i løpet av levetiden, og et program som f. eks Speedfan kan bruke denne statistikken til å gi deg et anslag på hvordan det står til med disken.

7422697[/snapback]

Dette er tråden der jeg innser hvor lite peiling jeg har på data :dontgetit:

Her er resultatene fra SMART scan:

Lenke til kommentar

Det er slett ikke utenkelig at du kan ha defekt ram. Vet ikke hva som er "in" av minnetestprogrammer for tiden, men en runde over natta med memtest86+ burde vel kunne gi en pekepinn. Test med én og én rambrikke i pcen din hvis du har flere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Hvis det er kun nedlastede filer du har problemer med, og du bruker den firewallen som følger med nforce driverne kan denne være problemet.

7427163[/snapback]

Denne er avinstallert. Den er helt elendig.

Det er slett ikke utenkelig at du kan ha defekt ram. Vet ikke hva som er "in" av minnetestprogrammer for tiden, men en runde over natta med memtest86+ burde vel kunne gi en pekepinn. Test med én og én rambrikke i pcen din hvis du har flere.
Skal prøve dette i natt :) Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...