skyhawk Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Jeg har kjøpt meg en scooter som jeg skal begynne å bruke til våren. Vi parkerer i en fellesgarasje i en boligblokk og da hadde det vært veldig kjekt med en egen nøkkel til garasjen, en nøkkel som selvfølgelig bare mora mi har. Jeg er nesten helt avhengig av en kopi av den nøkkelen da jeg kun får kjørt inn og ut av garasjen når hu er hjemme, og da må jeg først låse opp og parkere scooteren ute, gå opp å levere tilbake nøkla til hu igjen og så kjøre avgårde. Det samme når jeg skal inn i garasjen igjen. Jeg parkerer foran bilen hennes. Derfor lurte jeg på om jeg har lov/eller kan lage en kopi av den garasjenøkkelen, for hu påsto at det ikke er lov, andre jeg har snakket med mener det motsatte. Det er en slags Trioving nøkkel med et nummer på, 021 står det på den. En kompis jeg snakka med mente at jeg ikke kunne lage en kopi av den hvis det f.eks var en systemnøkkel. Hva tror dere? Endret 22. november 2006 av skyhawk Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg vil anta at en fellesgarasje er låst med en registrert nøkkel, som man ikke kan kopiere uten at borettslagstyret git tillatelse til det. Beste er nok å søke om en ekstra nøkkel. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Står det "system" skrevet på nøkkelen, er det ikke lov å kopiere uten tillatelse fra eier Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Eier, vil det da si mora mi? Men er det mulig at jeg bare kan få filt opp en ekstra nøkkel selv om det "ikke er lov"? Lenke til kommentar
Mez Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Kopiering av systemnøkkel er visst dyrt. Pluss at den må sendes inn for å kunne kopiers. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Eier, vil det da si mora mi? Men er det mulig at jeg bare kan få filt opp en ekstra nøkkel selv om det "ikke er lov"? 7338322[/snapback] Eier vil si ansvarlig for borettslaget. Og ja, det er mulig, men ingen seriøse låsesmeder vil la deg kopiere en systemnøkkel. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Bare å ta med seg nøkkelen til en låssmed det, så ser han fort om det er en systemnøkkel eller ikke. Er det ikke det, så skulle det ikke være noe problem å kopiere den. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Eier, vil det da si mora mi? Men er det mulig at jeg bare kan få filt opp en ekstra nøkkel selv om det "ikke er lov"? 7338322[/snapback] Eier vil si ansvarlig for borettslaget. Og ja, det er mulig, men ingen seriøse låsesmeder vil la deg kopiere en systemnøkkel. 7338383[/snapback] Nei, det er ikke mulig, siden en systemnøkkel må bestilles fra de som lagde systemet (eks. Trioving), og de leverer ikke ut en eneste nøkkel uten minst signatur fra systemeier. I enkelte tilfeller må det faktisk oppgis kode eller passord også, kommer an på hva som er avtalt i den opprinnelige bestillingen av systemet. (Jeg jobber med nøkler til daglig) Endret 22. november 2006 av Llandari Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det motbeviser ikke det faktum at det er mulig å kopiere nøkkelen. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er selvfølgelig mulig å få kopiert nøkkelen, men! Du må sjekke om den kan kopieres uten noen slags godkjenning etc, og trenger du det, må jo det skaffes. Sjekk hos låsesmeden, verre er det ikke. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det motbeviser ikke det faktum at det er mulig å kopiere nøkkelen. 7338474[/snapback] Klart, hvis du gidder å sette deg ned med et nøkkelemne i fornuftig format og en Dremel eller lignende, så klarer du sikkert å lage en kopi. Evt. tar en avstøpning av originalen og støper en ny. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det enkleste og lovlige er jo selvsagt å ta kontakt med borettslaget og spørre om råd, og evt betale noen småpenger for å få egen nøkkel. Ta en kjapp telefon, så finner du ut av hvordan du skal forholde deg. Er ikke verre. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Ja, det er vel den eneste måten å få en nøkkel til på. Jeg har sjekka den og det er en systemnøkkel. Men jeg har også lest litt nå, at man må søke om å få ny nøkkel. Trenger de å vite grunn? Jeg kan jo godt si at jeg også bruker garasjen til å parkere scooteren min, men jeg vet ikke om jeg får det hvis jeg sier at scooteren står parkert foran bilen til mora mi? Etter det jeg har hørt er plassen kun ment for et kjøretøy. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 det er MENT for ett kjøretøy, men om du fyller den opp med scootere, så tviler jeg på at de bryr seg om det... om du så setter 5 biler oppå hverandre burde ikke de bry seg, det burde gå bra å få ny nøkkel... men tror de som driver boretslaget vet mer om hva de skal vite enn noen av oss på forumet, hvis ikke styreren er i forumet her da Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 men tror de som driver boretslaget vet mer om hva de skal vite enn noen av oss på forumet, hvis ikke styreren er i forumet her da 7338890[/snapback] Jo'a, sant nok, men greit å vite litt uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå