Gå til innhold

Ny PC via arbeidsgiver: Er det å anbefale ??

Anbefalte innlegg

Dette er utstyret jeg vurderer:

HP Pavillion 783 (Intel P4 2,5GHz, 512DDR 266 Ram, 80 GB HD, DVD brenner, NVIDIA GF-4 TI-4200 128MB grafikkort, Sub, aktive høytalere, Nettverkskort, modem +++, XP + mye annet programvare

19" Compaq S9500 CRT skjerm.

Totalt blir dette en brutto månedspris på kr 621,-

Netto utgjør dette kr 353 kr i redusert lønn.

(Altså PC-en betales ved at det trekkes et fast beløp fra min brutto lønn i 36 mnd.)

Hardwaren er fullforsikret, overspenningsvern, 3 års full garanti, 3 års full gratis support, jeg kan kjøpe utstyret for 60% av fullpris etter 1 år, etter 3 år for kr 1000,- Som dere ser så "låner" en jo egentlig maskinen ved at en betaler avdrag hver måned. Låneperioden er altså på 36mnd.

I tillegg kan jeg velge LCD skjerm, digital videokamera etc etc. mot tilegg i månedstrekk

Bredband tilbys også: Til kr 333,- (netto) pr mnd. for ADSL 704/128 KBs fra Bluecom alt inkludert.

----------------------------------------------------

Mitt spørsmål er om det er mange av dere andre som ville takket ja til dette. Det er jo egentlig fristende. Jeg er ingen storspiller, vil primært ha maskinen til redigering av grafikk, kontoroppgaver, scanning, mulighet til filmvisning.

Er meget takknemlig for råd.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: J.A. på 2002-11-14 23:11 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: J.A. på 2002-11-14 23:21 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-14 23:06, skrev J.A.:

(Altså PC-en betales ved at det trekkes et fast beløp fra min brutto lønn i 36 mnd.)

353 * 36 = 12 708

For å si det sånn, jeg hadde ikke kjøpt den, for det første, du vet ikke helt hvor delene kommer ifra, hvilke produsenter og så videre, slikt liker jeg ikke med tanke på støy og rykte.

Og pga at du får en kurrant datamaskin til 12 708 kroner idag, hadde ikke jeg ville kjøpt en på avbetaling...

Jeg bruker vanligvis aldri å anbefale "jobbpc" til folk. Kommer ikke til å gjøre det nå heller.

Quote:

Hardwaren er fullforsikret, overspenningsvern, 3 års full garanti, 3 års full gratis support, jeg kan kjøpe utstyret for 60% av fullpris etter 1 år, etter 3 år for kr 1000,- Som dere ser så "låner" en jo egentlig maskinen ved at en betaler avdrag hver måned. Låneperioden er altså på 36mnd.

Forsikring er greit nok det da, men jeg hater garanti og forsikringsstyr. Tar vanligvis så sabla lang tid :sad:

Quote:

Bredband tilbys også: Til kr 333,- (netto) pr mnd. for ADSL 704/128 KBs fra Bluecom alt inkludert.

Dette må nesten du selv ta stilling til, alltså det med "bredbånd", trenger du det? Finnes det bedre alternativer i ditt distrikt/område. Er det fryktelig bindingstid? Og så videre...?

Mvh kjello2

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-11-14 23:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Mitt spørsmål er om det er mange av dere andre som ville takket ja til dette. Det er jo egentlig fristende. Jeg er ingen storspiller, vil primært ha maskinen til redigering av grafikk, kontoroppgaver, scanning, mulighet til filmvisning.

Er meget takknemlig for råd.

Sikkert mer enn bra nok til ditt bruk - spesielt DVD-brenneren namnam :smile:

Dog jeg ville ikke gått inn på en sånn avtale, men det er kanskje grunnløse fordommer.

Beregningsgrunnlaget inkl. skattefordel tipper jeg, mistenkelig stor forskjell på brutto v.s netto her ( teori v.s praksis ) ?

Hvis man aldri kunne tenke seg å gjøre annet innvendig enn å tørke støv 2-3 ganger i året, så har jo ei sånn pakke endel software i tillegg. Men bortsett fra OS-et og kanskje ei Office-pakke, er det noe annet snacks der ?

Titta på Pavilion 763n, men så ingen 783 i 700-serien der... Disse sidene ville evt. bli en viktig del av support framover.

Lenke til kommentar

Takk begge to for tilbakemelding. Skal tenke mer gjennom dette. Har bygget pc selv tidligere, så det er egentlig den beste løsningen. Da kan en prioritere de komponentene en selv trenger. DVD brenner trenger jeg ikke nå, og den drar jo opp prisen i dette tilfelle.

Mulig at den brutto / netto beregninga er vel "ambisiøs" også.

Programvaren er ganske bra, men så har jeg det meste fra før, og gode venner som også har!! så da er ikke det noe problem uansett.

Forøvrig er Pavillion 783 spesifisert på denne linken til HP

http://www.hp.no/index.phtml?id=330&leftna...av=hjemmepc_nav

Takk og bukk så langt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den brutto/netto nedbetaling på PC'en per.mnd er så halvgærn jeg! For det fungerer jo slik at det blir trekkt fra på skatten..

PC'en er vel egentlig ganske bra til å være HP. Litt liten harddisk kanskje. Men masser av RAM, rask CPU. Av erfaring støyer Pentium4 HP-maskinene en del :sad:

Det at den er fullforsikret kan være litt betryggende. Men for min del blir det "bare" plager av det. F.eks. så sitter jeg på en "familie-pc" nå, en HP Pavilion 8535 (PIII 550MHz, 128mb RAM) som støyer, og som IKKE kan åpnes pga. den "herlige" garantien. Veldig artig når det sikkert ikke er "mye" som skal til for å gjøre den stille.. samtidig som jeg gjerne ville delt ISDN linja med min egen maskin.. har ekstra nettverkskort liggende, men jeg kan jo IKKE sette det i. For da ryker garantien..

ARGH. Blir litt frustrert av sånt! :mad: Poenget er hvert fall at garantien ikke akkurat bare er fryd og gammen..

Hvis du regnet mnd.prisen riktig blir det egentlig rimelig hvis du kjøper maskinen etter 1år! Verdien på maskinen etter 1år: 12708 - 4236 = 8472. 60% av dette: (8472/100) * 60 = 5083,-kr ..maskinen har kostet deg.. 5083 + 4236 = 9319,-kr

Lenke til kommentar

mFaFa: joda, det at man ikke kan åpne maskina for å "forbedre" hardwaren er et meget stort minus her.

Ivertfall på en stasjonær maskin.

Etter mye att og fram har jeg heller begynnt å vurdere den bærbare maskina:

Compaq Presario 1525EA, 15,1", Intel P4 2,4GHz, 256DDR, 30GB HD, DVD/CD-RW, ATI radeon 7500 32MB TV-ut, Firewire, Faksmodem og Lan-kort, ++ Og div. programvare, overspenningsvern og forsikringer...

Denne koster brutto kr 610 kr pr. mnd, netto ca kr 444,- eller 351,- (litt avhengig av årsinntekt min neste år!)

Har lenge ønsket meg noe bærbart, kan jo eventuelt koble både tastatur, mus og evt. skjerm på den også.

Som du er inne på, kan kjøpes for 60% av fullpris etter 12 mnd. Hmmmm tja, får se på detta.

Synes ikke spesifikasjonene på Compaq'en er så gærne, til mitt bruk. Forøvrig får jeg den for ca 15-16000,- på enkelte nettbutikker.

Lenke til kommentar

Hei har nettop vurdert noe av det samme tilbudet,og heldigvis så takket jeg nei.min sambo har hjemmepc som hun har hatt i 2 år og den er gammel og sliten og ikke brukbar til og bygge med.

Tilbudet er kjekkt for dem som ikke har så mye penger og legge ut med en gang men jeg ville ikke gjort det.Så er det det at du binder deg til 3 ÅR og du kan ikke stoppe den (har prøvd)

Så mitt råd te dæ Bygg en ny.

Kostet meg 5500.hadde da hd og cdrom og dvd selv.

Lenke til kommentar

Den gamle stasjonære kan jeg helt klart oppgradere, og jeg kommer langt med 2-3000 kr der( Hovedkort, CPU og DDR-ram).

Men hva synes du om den bærbare Compaq'n?

Minussidene / argumentene blir kanskje litt de samme, men en bærbar i denne klassen blir å holde lenge for mitt behov. Da kan jeg bygge litt etter litt på den stasjonære jeg har fra før også .....

Lenke til kommentar

Hjemme PC er å anbefale synes jeg - drøye 12 laken for den maskinen er en akseptabel pris. Du slipper en stor engangsutgift, har garanti og support i alle 3 år og har dere tegnet riktig forsikring så kan du bare levere den uten noen kostnader hvis du skulle slutte i jobben før de tre årene har gått. Du får jo ikke noen penger igjen da, så det du har betalt til da er jo long gone, men da har du hatt en rimelig leiePC :smile:

Husk at feriepengene dine oxo krymper litt når du har en hjemmePC fra arb.giver, men det er jo ikke med så veldig mye da...

Etter 3 år bytter du den i en ny PC og er du heldig får du også da tilbud om hjemmePC :grin:

Ha en herrrrlig kveld og helg alle sammen

Lenke til kommentar

En ting du bør tenke gjennom er følgende -

Å få seg en slik PC til omtrent 12000 kr er per dags dato ikke så dumt.

(Selv om jeg personlig alltid vil holde meg til selvbygd)

Men hva om tre år? Er det da like moro å sitte og betale på en utrangert PC?

Alt etter hva slags behov du har, vil den mest sannsynlig byttes ut / oppgraderes etter 1,5 til tre år.

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-16 01:30, skrev mbst:

Alt etter hva slags behov du har, vil den mest sannsynlig byttes ut / oppgraderes etter 1,5 til tre år.

LOL

Lenke til kommentar

Jeg sitter her på en PC som er kjøpt/lånt på samme måte (riktignok kjøpt/lånt for over et år siden), nå er det vel egentlig moren min som betaler for denne PC'en. Men jeg gjorede et lite regnestykke på dette og fant ut at jeg/mor sparte nesten 6000KR på det! PC'en har selvfølgelig lavere spesifikasjoner enn din p.g.a. tidsdifferanse osv. men jeg har ikke noe å utsette på vår avtale... til og med service gikk fort og smertefritt :grin:

PC'en vi fikk da var en p4 1.9GHz, 256MB RDRAM, GF2 skjermkort, WinMe :/, OfficeXP, Norman 3års anti-virus, 3 års telenor internett (ikke inkludetrt tellerskritt)

Lenke til kommentar

entidligere kolega i firmaet jeg jober lånte seg hjemmepc, alt var flott helt til han fikk et nytt jobbtilbud og byttet jobb. da skjærte alt seg, han måtte låne penger i banken til å betale ut pc`n 43000,- for en 12000,-kroners pc, det var ingen annen måte å komme ut av det på, det er hva jeg kaller grunn til mobbing...

Lenke til kommentar

Kommer omtrent et foredrag her:=)

Quote:

Den 2002-11-14 23:39, skrev kjello2:

Quote:

353 * 36 = 12 708

For å si det sånn, jeg hadde ikke kjøpt den, for det første, du vet ikke helt hvor delene kommer ifra, hvilke produsenter og så videre, slikt liker jeg ikke med tanke på støy og rykte.

Delene er jo valgt av HP, og de valger jo seff det som passer best sammen. De gidder jo ikke å dytte inn drittdeler for at de da skal få masse ekstra utgifter ved feil. Det koster jo faktisk en del penger for HP når de må betale en person for å bytte ut en del.

Quote:

Den 2002-11-15 23:36, skrev J.A.:

mFaFa: joda, det at man ikke kan åpne maskina for å "forbedre" hardwaren er et meget stort minus her.

Ivertfall på en stasjonær maskin.

Etter mye att og fram har jeg heller begynnt å vurdere den bærbare maskina:

Compaq Presario 1525EA, 15,1", Intel P4 2,4GHz, 256DDR, 30GB HD, DVD/CD-RW, ATI radeon 7500 32MB TV-ut, Firewire, Faksmodem og Lan-kort, ++ Og div. programvare, overspenningsvern og forsikringer...

Har man ikke lov til å åpne maskina? Det er BS. Så lenge det ikke er synlige tegn på at du har vært der inni å klådd så kan de ikke si noe. Så hvis du vil sette inn en extra disk så er det jo bare å ta den ut ved en evnt garantisak. Har gjort det på nok av pc'er og ALDRI opplevd at en pc har blitt nektet garanti pga det. Hvis man ikke skulle fått lov til å åpne pc'n, hvorfor fester de da kabinettet med skruer?

For all del, STYR UNNA PRESARIO!!!! Skal du ha compaq bærbar så kjøp deg en EVO.

Quote:

Den 2002-11-16 01:30, skrev mbst:

Poenget er jo at du slipper å betale 12k imorra, men litt etter litt. Seff er det kjett å betale for en pc'n når den er gammel og jævli, men valget hadde jo vært og betalt alt på en gang med en gang og mista muligheten for å få trekt det før skatten.

Alle pc'er blir "gamle" og må oppgraderes, slikt kommer du ikke unna, seff er det lettere og gjøre det på en pc du sjøl har bygd, men da koster det oxo der etter.

Quote:

Den 2002-11-16 02:12, skrev robeni3:

entidligere kolega i firmaet jeg jober lånte seg hjemmepc, alt var flott helt til han fikk et nytt jobbtilbud og byttet jobb. da skjærte alt seg, han måtte låne penger i banken til å betale ut pc`n 43000,- for en 12000,-kroners pc, det var ingen annen måte å komme ut av det på, det er hva jeg kaller grunn til mobbing...

Alle avtaler jeg har vært borti så får man valget når man slutter om man ønsker å si opp hjemmepc'n eller om man ønsker å kjøpe ut pc'n.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-15 23:56, skrev sjefen_:

Support og garanti er fint det, det er bare det at det pleier å ta laaang tid, si at dvd-brenneren går i stykker, det er lett og fikse selv, men du må vente ukesvis på at en ellerannen it-mann skal bli ferdig med kaffepausen:)

Support og garanti er faktisk veldig bra! Spesielt når man ikke er helt dreven. Selv da er det kjekt og få en servicemann på døra i løpet av 7 arbeidsdager, som fikser feilen og drar avgårde uten noen gebyrer og annet tøv.

Jeg byttet ut ferdig-PCen min for knapt et år siden, i troen på at dette kan jeg. Og ja, jeg bygget meg en fin sak som fungerte lytefritt helt til den ikke ville mer.

Jeg trodde jeg hadde funnet feilen selv. I tillegg kontakter jeg folk som hadde bygget PCer de siste 10 årene, og drev feilsøking med dobbelt sett komponenter jeg lånte hos naboene for og være helt sikker.

Så sikker i min sak sender jeg del A til nettbutikken for reprasjon. 110 kroner i frakt. 1 uke leveringstid inn. Så kom det 14 dagers ventetid før de kunne fortelle meg at del A faktisk var i orden :roll: dvs testgebyr, pluss frakt en gang til + uka i posten. Da har vi altså tidkrevende og bortkastet feilsøking for mitt vedkommende, 400 kroner rett ut av vinduet, 1 måned ventetid og fortsatt en like død PC. På dette tidspunkt er naturligvis del B sendt inn for reprasjon. Det vil si jeg kan plusse på ca 2 uker til, kanskje mer før PCen er oppe og går igjen.

Konklusjon: 2 måneder uten PC, og 400 kroner fattigere.

Lignende situasjoner vet jeg mange havner i, bare les litt rundt.

Så kom ikke her og si 3 års support og ambulerende(?) service er noe negativt.

Lenke til kommentar

Takk og bukk. Mange argumenter her.

Er det flere som vil fraråde meg den bærbare:

Husk bruket mitt, kontoroppgaver + litt bildescanning og grafikkredigering.

Compaq presario 1525EA, 15" TFT XGA, P-4 2,4, 30GB HD, DVD/CD-RW, 256 DDR, Ati Radeon 7500 32MB TV ut, Firewire, 2 USB 2.0, 1 PS/2, 1 RJ-45, 1 RJ-11, 1 parallell, IR, S-video, VGA monitor port, 2 audio porter, PCMCIA, Integrert JBL Pro Audio System med bassreflex

og litt programvare XP, Office etc.

forøvrig så vil jeg kunne levere inn maskinen hvis jeg bytter jobb, uten å måtte betale noe ekstra.

Jeg ser egentlig på hele avtalen som en ren "leieavtale".

[ Denne Melding var redigert av: J.A. på 2002-11-16 10:41 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...