Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

For lav hvilepuls?

Anbefalte innlegg

Ble litt skremt da jeg målte hvilepulsen idag, hadde 46, testet flere ganger og fikk det samme. Vet jo at godt trente folk kan ha lav puls, men jeg er ikke så godt trent. For et og et halvt år siden var jeg veldig godt trent og hadde da 53. Hadde en farfar med hjertesvikt og puls på under 30 så begynner å bli litt redd for at det kan være noe arvelig som påvirker. Andre som er litt trent som har en sånn puls? Kan evt lavt blodtrykk henge sammen med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp hatt prøve i gymen i dag?

Pugget i går kveld og da stod det i læreboka at vanlig hvilepuls på de fleste mennesker er mellom 40-80 slag i minuttet.

Men en lege kan sikkert måle pulsen din enda mer nøyaktig.

Tviler på at det er noe fare.

Hvor gammel er du da?

Lenke til kommentar

A normal pulse rate for a healthy adult, while resting, can range from 60 to 100 beats per minute (BPM). During sleep, this can drop to as low as 40 BPM; during strenuous exercise, it can rise as high as 200–220 BPM. Generally, pulse rates are higher in younger persons. A resting heart rate for an infant is as high as or higher than an adult's pulse rate during strenuous exercise.

Puls

Vil tro den bør ligge mellom 60 og 80.

Lenke til kommentar

Hvis du aldri har vært hos legen med dette, så kan det jo være greit å ta seg en tur nå. Det skader uansett ikke og det er bare dumt å gå rundt og være nervøs for noe som kanskje ikke er noe problem.

Ta deg en tur til legen er min oppfordring, det er det eneste riktige å gjøre.

Lenke til kommentar

Jobber som turnusfysioterapeut på sykehus og kjenner endel leger så får vell ta meg en prat med en av dem ;)

Ble litt bekymret grunnet en viss arvelig opphopning pluss at jeg har trent lite og at hvilepulvsen plutselig har blitt mye lavere på bare noen måneder. Sjekket blodtrykk idag og det var relativt normalt. Har begynt å sove endel mer den siste tiden og, jaja, går vell over

Lenke til kommentar

Sjekket flere ganger? den faktiske hvilepulsen har du vel da du rolig våkner etter å ha sovet uten om å stresse deg opp.

Husker ikke selv hva jeg hadde, men hadde apparat som målte pulsen 24/7 i fjor..

Maks "hvilepuls" var 155 klokken 04.30 på morgen. (Og ja, jeg sov.. jeg drev ikke med noen andre aktiviteter :p )

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Sjekket flere ganger? den faktiske vilepulsen har du vel da du rolig våkner etter å ha sovet uten om å stresse deg opp.

Husker ikke selv hva jeg hadde, men hadde apparat som målte pulsen 24/7 i fjor..

Maks "hvilepuls" var 155 klokken 04.30 på morgen. (Og ja, jeg sov.. jeg drev ikke med noen andre aktiviteter :p )

7339730[/snapback]

Sjekket flere ganger like etter at jeg våknet ;)

Lenke til kommentar

Rett etter at du har stått opp er ofte hvilepulsen så lav, dette kan ha noe med det å gjøre. Prøv å mål litt ut på dagen, når du slapper godt av, å se om du får det samme resultatet.

Hvis du gjør det, kontakt en lege, for 30 i hvilepuls er ofte reservert for svært godt trente utøvere (langgrenn osv).

Lenke til kommentar
Rett etter at du har stått opp er ofte hvilepulsen så lav, dette kan ha noe med det å gjøre. Prøv å mål litt ut på dagen, når du slapper godt av, å se om du får det samme resultatet.

Hvis du gjør det, kontakt en lege, for 30 i hvilepuls er ofte reservert for svært godt trente utøvere (langgrenn osv).

7347277[/snapback]

Den pleier å ligge på rundt 50 til litt over 50 midt på dagen. Det er ikke det at pulsen er 46 som bekymrer meg, men at den plutselig har falt fra rundt 55 med tanke på at jeg da hva svært godt trent, noe jeg slett ikke er nå. Virker temmelig ulogisk spør du meg.

Lenke til kommentar

Siden du har målt mange ganger og fått samme resultat, vil jeg tro det er den første (høyeste) målingen som er "feil". Eksempler som gir høy puls er stress, nettopp spist, ikke utvilt fra forrige trening osv.

46 er IKKE unormalt lavt, selv for en utrent person. Folk har veldig forskjellig hvilepuls, og grunnen til at den er lavere hos godt trente er at slagvolumet øker, slik at man trenger færre slag for å frakte samme mengde blod rundt.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

Ja, vet det, poenget mitt er at jeg har målt den mye for ca 6 måneder siden, da var den rundt 55, og da var jeg godt trent. Nå er jeg dårlig trent og pulsen er nesten 10 lavere, noe jeg synes ikke rimer helt. Det skal ikke gå an å øke slagvolum av å være inaktiv og jeg er 23 så jeg er så og si utvokst så det skal heller ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar
Ok, men etter en hard trening har man høyere puls helt til man er restituert, og det kan ta mer enn et døgn.

7352599[/snapback]

Brukte ikke å trene så hardt da heller ;) Målte alltid lenge etter siste trening. Restitusjon kommer jo my an på treningsgrunnlag og, trente f.eks 8 ganger i uka på det meste og var fit for fight hver dag. Da jeg gikk over til tung styrke og trente 3 ganger i uka var jeg ofte utkjørt dagen etterpå, men blir litt OT dette ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...