haakka Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Driver å leker med tanken å ta meg utdanning i militæret, da jeg er møkklei av skole osv. Det jeg lurer på er: Hvordan er det med leilighet og andre faste regninger som jeg har pr. i dag? Kan jeg utdanne meg til, la oss si bilmekanikker, selv om jeg ikke har GK mekkaniske fag? Hvordan er militæret ovenfor ateister/agnostikkere? Sånn som jeg har forstått det, så er det mye religiøst innenfor hæren? Og sist men ikke minst: MÅ man klippe seg når man skal inn i militæret? jeg har ganske langt hår som jeg ikke vil skille meg med;) Mvh Haakka Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Driver å leker med tanken å ta meg utdanning i militæret, da jeg er møkklei av skole osv. Det jeg lurer på er: Hvordan er det med leilighet og andre faste regninger som jeg har pr. i dag? Kan jeg utdanne meg til, la oss si bilmekanikker, selv om jeg ikke har GK mekkaniske fag? Hvordan er militæret ovenfor ateister/agnostikkere? Sånn som jeg har forstått det, så er det mye religiøst innenfor hæren? Og sist men ikke minst: MÅ man klippe seg når man skal inn i militæret? jeg har ganske langt hår som jeg ikke vil skille meg med;) Mvh Haakka 7335894[/snapback] tror: ikke at de betaler leiligheten din. de kan hjelpe deg med å vedlikeholde lån, evt du får litt godtgjørelse på generelt basis hvis du bor utenfor leir. Bilmekaniker uten å ha gått gk mekk? neppe. Trengte VKII for de linjene jeg vurderte en gang i tiden, hvis jeg ikke husker helt feil? religiøst? tror ikke du har forstått det riktig da du kan bruke hårnett. edit: møkk lei skole? det blir skole på deg hvis du skal utdanne deg i hæren vet du. Endret 22. november 2006 av b0nna Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Driver å leker med tanken å ta meg utdanning i militæret, da jeg er møkklei av skole osv.Det jeg lurer på er: Hvordan er det med leilighet og andre faste regninger som jeg har pr. i dag? Det er situasjonsavhengig, men Forsvaret skal i utgangspunktet dekke slikt. Kan jeg utdanne meg til, la oss si bilmekanikker, selv om jeg ikke har GK mekkaniske fag? Ser dårlig ut, gitt. http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/laerling/ Ring Vernepliktsverket (VPV) for å være sikker. Hvordan er militæret ovenfor ateister/agnostikkere? Sånn som jeg har forstått det, så er det mye religiøst innenfor hæren? Jeg ble pisket inn på gudstjeneste 2-3 ganger, men jeg gjorde aldri noe tiltak for å komme meg unna heller. Bør være kurant å slippe denslags hvis du sender en formell søknad. Og sist men ikke minst: MÅ man klippe seg når man skal inn i militæret? jeg har ganske langt hår som jeg ikke vil skille meg med;) 7335894[/snapback] Jeg tror du kan bruke hårnett, men hverken hårnett eller langt hår og uniform ser ut i motvind. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Off topic: Soldater i hårnett? Når jeg kom til rekruttskolen engang på 70-tallet hadde jeg langt lyst hår. Det var ingen som kommenterte det eller krevde jeg skulle klippe det de fire første ukene. Bortsett fra morsomheter som at troppssjefen på oppstilling sa: "Tropp 3 stiller 8 mann og en dame!" Så en morgen når jeg begynte å tro at jeg skulle slippe unna med det, sa kapteinen på oppstillingen: "I overmorgen får alle som har kort hår reise på perm..." Da fikk jeg en medsoldat til å ta saksa og gjøre kort prosess. Geir Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Har lest noe om at når du alle lån osv blir " låst ", slik at du slipper å betale noe på det, at du bare tar det opp igjen når du kommer tilbake. Alle regninger blir låst det også. Du må ha grunnkurs i det faget du skal melde deg på, skal du feks. gå på offiserskolen eller hva i huleste det heter så må du ha generel allmenn utdannelse. Lenke til kommentar
rekar Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Broren min er befale. Han får leie hus biliig. Det er vist mye frynsegoder i millitæret. Kort og godt får han "alt" gjennom millitæret. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Så en morgen når jeg begynte å tro at jeg skulle slippe unna med det, sa kapteinen på oppstillingen: "I overmorgen får alle som har kort hår reise på perm..." 7337646[/snapback] Gulrot > pisk. :!: On topic: Da jeg avtjente førstegangstjeneste var det mange i befalet som bodde i leiren, men jeg tror de betale en slags husleie likevel. Så gratis kost & losji er det vel bare "Ola soldat" som får.. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Broren min er befale. Han får leie hus biliig. Det er vist mye frynsegoder i millitæret. Kort og godt får han "alt" gjennom millitæret. 7342846[/snapback] Stemmer det. Man får fri lege og tannlege. Utdanningen er gratis ("ulempen" er at du må binde deg til forsvaret like lenge som utdanningen tok å fullføre). Det kan jo også nevnes at det meste (om ikke alle) av utdanninger de har i militæret er på høyskole nivå (ergo, kreves det generell eller spesiell studie kompetanse). Bilmekaniker, flymekaniker osv. må du nok gjøre sivilt, for så og ta lærlingetiden i militæret. Er du ateist så får du nok være det i fred og ro. Men de har vel prester i militæret så vidt jeg vet. Tviler sterkt på at du blir tvunget til å bli kristen osv. da hadde det nok vært oppe i media for lenge siden. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Er du ateist så får du nok være det i fred og ro. Men de har vel prester i militæret så vidt jeg vet. Tviler sterkt på at du blir tvunget til å bli kristen osv. da hadde det nok vært oppe i media for lenge siden. 7343850[/snapback] Enig. Vi kristne i troppen min ble faktisk hengt ut av befalet et par ganger. (Men når befalet er så uutdannede at de tror vi protestanter tilber Maria, er det ikke så veldig sårende.) Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Er du ateist så får du nok være det i fred og ro. Men de har vel prester i militæret så vidt jeg vet. Tviler sterkt på at du blir tvunget til å bli kristen osv. da hadde det nok vært oppe i media for lenge siden. 7343850[/snapback] Enig. Vi kristne i troppen min ble faktisk hengt ut av befalet et par ganger. (Men når befalet er så uutdannede at de tror vi protestanter tilber Maria, er det ikke så veldig sårende.) 7344361[/snapback] Haha! Sa de det? Man skulle jo tro at de hadde fått med seg såpass i religionsundervisningen iallefall. Selv om jeg ikke er personlig kristen så har jeg jo ihvertfall (som de fleste andre) en temmelig god kjennskap til statsreligionen vår og til bibelen. Egentlig litt skremmende å høre dette! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå