Gå til innhold

Velge "neste" når en skal lese tekst

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med nytt design på hjemmesiden min og har støtt på et problem. Designet på siden skal i hovedtrekk se slik ut. problemet er at når det er for mye tekst i feltet i midten så ønsker jeg å ha en link som heter "neste" eller lignende hvor en kan bla videre i teksten.

Kan tenke meg at det blir brukt CSS til dette men er litt usikker på koden som skal brukes. Blir det riktig hvis en feks deler teksten deles inn i forskjellige bolker eller seksjoner automatisk tilpasset størelsen på det midterste feltet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du villig til å bruke JS?

7336384[/snapback]

under tvil, men det kan gå ann hvis ikke noen CSS-løsning kommer opp. Vil at flest mulig skal kunne se hjemmesiden min slik jeg har laget den. Såvidt jeg vet er det cirka 10% av verdensvevens brukere som har deaktivert js. Har ikke noen tall på CSS men kan tenke meg at det er langt færre.

Hvis du kan vise en slik løsning js hadde jeg vært takknemmelig. en slik løsning i js er greit å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar
Hva med å bruke PHP? strlen() og substr() skulle vel også gå an. :)

7336455[/snapback]

burde vel kunne gå ann med substr. Såvidt jeg har skjønt leser den inn en gitt mengde av en tekststring og viser det. Hvis jeg finner ut at det feks er 500 tegn som kan vises i den boksen burde den funksjonen hente ut 500 og 500 tegn av gangen. riktig, ikkesant?

hele hjemmesiden min er jo i php så dette ville kunne være til det beste.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg har misforstått.

Er du på jakt etter en måte å forkorte teksten på(PHP), eller en måte å vise resten av teksten på(JS)?

7336549[/snapback]

jeg har et begrenset område teksten skal vises på. Hvis teksten som skal på siden tilsvarer mer enn det det er plass til på dette feltet skal en link (som feks heter "neste") være tilgjengelig slik at en får bladd seg igjennom all teksten innenfor dette området. (håper dette var bedre forklart)

Lenke til kommentar
PHP

Men jeg ville heller rådet deg til å ha et eget summary-felt når du skriver inn "artiklene".

De fleste CMS har det.

7337431[/snapback]

men selv med et sumary-felt er jeg nødt til å begrense den totale lengden på de forskjellige artiklene. når hele artikkelen skal visen så kommer jeg alikevel utfor det samme problemet.

edit: det er vel noe alla eksempelet på denne siden jeg tenker bare at det skal være frem eller tilbake istedenfor Restore P1 og Summon P2. Når en trykker på neste eller tilbake på teksten på siden skal teksten på et gitt område byttes ut. dette kan vel kombineres med DIV eller lignende. (nå tenker jeg bare høyt)

Kagee: vet du om noen javascript som gjør dette lettere?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

fordi du ikke vil ha scrolling nedover?

Det er mulig å bruke JS til å skrive om ei hel side, så å bytte en tekst når man trykker på neste er enkelt. Serlig hvis du får PHP til å output'e teksten på sidene som JS-variabler.

(Skrive litt mer etter lunsj)

Lenke til kommentar
fordi du ikke vil ha scrolling nedover?

Det er mulig å bruke JS til å skrive om ei hel side, så å bytte en tekst når man trykker på neste er enkelt. Serlig hvis du får PHP til å output'e teksten på sidene som JS-variabler.

(Skrive litt mer etter lunsj)

7341842[/snapback]

både fordi jeg ikke vil ha scroll nedover og det passer bedre til designet at det sidene blir byttet ut på den måten. inatt fikk jeg faktisk et innfall. Hvis du feks søker på Google kommer det nederst opp "Resultatside 1 2 3 Neste". Det er egentlig noe lignende det jeg er på jakt etter....

Lenke til kommentar

Jeg mener det er mer brukervennlig å sette opp siden slik at innholdsfeltet strekker seg nedover, i stedet for å måtte dele opp artikler/innlegg/whatever i flere sider.. Det er bare irriterende for bruker, også krever det at du ikke skriver tekster med avsnitt over en viss lengde, noe som igjen vil føre til at du går lei av å skrive.

Det er min mening i hvertfall..

Lenke til kommentar

Her er en enkel demo jeg har laget:

<html>

<head>

<script>

function neste© {

f.innerHTML = c ;

}

</script>

</head>

<body ><div align = center>

<div align = left style ="background-color: 00ff00; width: 120" id = "f">

Dette er prøve 1. Bla bla bla</div>

</div>

<div align=center>

<div align = left style ="background-color: 00ff00; width: 120">

<span >Sider: </span>

<a href ="#" onclick="neste('Dette er prøve 1. Bla bla bla')" ;">1</a>

<a href ="#" onclick="neste('Dette er prøve 2. Bla bla bla')" ;">2</a>

<a href ="#" onclick="neste('Dette er prøve 3. Bla bla bla')" ;">3</a>

<a href ="#" onclick="neste('Dette er prøve 4. Bla bla bla')" ;">4</a>

</div></div>

</script>

</html>

Med print i php generer du ganske enkelt alle :

<a href ="#" onclick="neste('Dette er prøve 1. Bla bla bla')" ;">1</a>

du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...