Gå til innhold

Må jeg likevel betale om jeg svindles?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hæ? Det høres fantastisk ut. Har du prøvd å ta kontakt med selger, ved hjelp av noe annet enn mail?

Hva slags kort betalte du med?

7335758[/snapback]

Har prøvd via direkte melding og e-post. Nå har det riktignok bare gått tre dager, men er veldig bekymret ettersom banken påstod at visakortet likevel ville bli trekt om jeg hadde bestilt varene.

Brukte kredittkort.

link; treo 650

INTERNATIONAL BUYERS including CANADA and MEXICO:

Please email us ASAP at [email protected]. Your email should include

the following:

1) Name

2) Address

3) Telephone number

4) Item number

5) Date of purchase

6) eBay user ID

7) Phone model

8) Please fax us a valid copy of your ID at (323) 790-3500 or scan it and

send it via email for their confirmation and verification. No exceptions

will be made.

nå stod riktig dette i mailen fra dem, så jeg sendte dem informasjonen. Kan det være at det var dette som forsinket det?

uansett; spørsmålet (dersom det var det ovenfor som forsinket) blir;

om jeg handler varer på nettet. Selger svarer ikke og sender ikke varene, må jeg likevel betale for varer jeg aldri fikk?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Jeg synes du skal gi de litt lengre enn tre dager.

Visakortet vil bli trukket, og hvis de ikke har sendt varen innen du har mottatt regningen fra Visa må du kreve en regress på transaksjonen. Dette følger av en eller annen § i lov om kredittkjøp elns.

7335790[/snapback]

planen er å gi dem til ca midten av desember. Det blir ca 3 uker.

Da syns jeg de i det minste burde ha greid å svare meg. Men du er sikker på at jeg ikke må betale om de aldri sender varen?

ps! ja, er en smule bekymret, fordi jeg venter på to telefoner, og blir surt dersom jeg skal tape 4500 kr på at selger ikke vil sende varen, og beholder pengene.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
uansett; spørsmålet (dersom det var det ovenfor som forsinket) blir;

om jeg handler varer på nettet. Selger svarer ikke og sender ikke varene, må jeg likevel betale for varer jeg aldri fikk?

7335774[/snapback]

Nei, ikke hvis du betaler med kort. Da tar du saken opp med kortselskapet og sier at selgeren ikke har oppfylt kontrakten.

Om du får pengene godskrevet på dagen vet jeg ikke, men det skulle uansett ikke trekke ut i langdrag.

Lenke til kommentar
Ja, rimelig sikker, fordi kredittkortselskapet kan innhente bekreftelse/dokumentasjon fra selger om transaksjonen, og dermed tilbakeføre kjøpet.

Du kan lete på lovdata, så finner du det du trenger der.

7335816[/snapback]

pussig at banken min mener at jeg skal betale selv om selger ikke vil levere. *duste bank*

update; snakket med forbrukerrådet nå, som bekreftet paragrafen. Ettersom bestilling klart og tydelig sier at den skal sendes dagen etterpå, og dette sendes med ems, så gir jeg dem en uke ekstra fra søndag som kommer.

da har det gått to uker, og så får jeg se om jeg starter med dispute hos paypal, eller går rett på skandiabanken.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
pussig at banken min mener at jeg skal betale selv om selger ikke vil levere. *duste bank*

7335834[/snapback]

Du nevner VISA-kort. Normalt er dette ikke et kreditkort men et betalingskort (gjelder norske kort), i motsetning til mastercard, Amex etc som er kreditkort. Om ditt VISA-kort er et kreditkort eller betalingskort må du sjekke mot banken din - men trekkes VISA-bruk direkte er det et betalingskort.

Lenke til kommentar

Brukte du Paypal for denne transaksjonen? Hvis ja, så er den jo dekket for opp til 1000 dollars av Paypal. Det fungerer helt glimrende (av erfaring), så i såfall så tar det i værste tilfelle bare litt tid før du får pengene dine tilbake.

Ble selv svindlet for en flatskjerm på ca 6000NOK pga. en konto hadde blitt hacket (hørte aldri noe fra selger igjen), og paypal steppet inn og betalte alle 5 ofrene for svindelen. Fra nå av kjøper jeg nesten kun fra auksjoner som har paypal beskyttelse.

-Stigma

-Stigma

Lenke til kommentar

Har du brukt paypal så kan du prøve hvis det er svindel prøve å få igjen pengene fra dem. Jeg vet det er en grense for hovr mye og det kan være du er over den med det kjøpet ditt.

7335873[/snapback]

sjekket auksjonen, er faktisk forsikret for opptil 500 dollar hos dem.

7335834[/snapback]

Du nevner VISA-kort. Normalt er dette ikke et kreditkort men et betalingskort (gjelder norske kort), i motsetning til mastercard, Amex etc som er kreditkort. Om ditt VISA-kort er et kreditkort eller betalingskort må du sjekke mot banken din - men trekkes VISA-bruk direkte er det et betalingskort.

7335881[/snapback]

de har visa debet og kredittkort. jeg har begge. Bruker KUN! kredittkortet hos paypal og transaksjoner der jeg handler med utlandet.

Lenke til kommentar

Og er det et Skandiabanken Visa gjelder ikke den paragrafen i kredittkjøpsloven. Fordi det da ikke er et kredittkjøp.

Edit; så ikke posten over her.

Når det gjelder hva man gjør ved slike tilfeller i bankene er dette normalt et ikke-tema man vet lite om. Hvertfall i banken jeg jobber litt i, hvor dette er så unormalt at det er en sak for juridisk avdeling.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Brukte du Paypal for denne transaksjonen? Hvis ja, så er den jo dekket for opp til 1000 dollars av Paypal. Det fungerer helt glimrende (av erfaring), så i såfall så tar det i værste tilfelle bare litt tid før du får pengene dine tilbake.

Ble selv svindlet for en flatskjerm på ca 6000NOK pga. en konto hadde blitt hacket (hørte aldri noe fra selger igjen), og paypal  steppet inn og betalte alle 5 ofrene for svindelen. Fra nå av kjøper jeg nesten kun fra auksjoner som har paypal beskyttelse.

-Stigma

-Stigma

7335888[/snapback]

tok en råsjanse i går, men han svarte til en motsetning hele veien. Han hadde få pluss, men han virket veldig grei å ha med fordi han hele tiden redgjorde for når og hvor den skulle sendes, og svarte alle spørsmål før og etter salg uten problem.

Denne selgeren som solgte treoen har ikke svart. Men tester om jeg får tak i han på Aol IM. Kanskje jeg får snakke med han da, så jeg får noe skikkelig svar:)

Lenke til kommentar
Og er det et Skandiabanken Visa gjelder ikke den paragrafen i kredittkjøpsloven. Fordi det da ikke er et kredittkjøp.

Kanksje det er en gebyrfri.no-visa?

7335898[/snapback]

gjentar :)

skandibanken har et blått kort som er rent kredittkort, hvor jeg har 10 000 kroners grense, betalingsutsettelse osv.

videre har de et grått kort, som er debet kort, men dette fører rett til min lønns og brukskonto, så får å ungå at noen tapper den, så brukes ikke den til slik.

Lenke til kommentar
Dersom du handler med kredittkort ala MasterCard, Diners og AmEx så kan du ikke svindles på denne måten. Da får du regning 30 dager etter kjøpet, og kan bestride kravet :)

7336239[/snapback]

ser ut til at jeg må gjøre det på to kjøp nå. Viste seg at selger nr 2 ble avregistrert fra ebay.

woho, jeg har en god dag :p

Lenke til kommentar

For et par år siden bestilte jeg noe av en butikk i USA som jeg aldri fikk. Jeg hadde betalt med et vanlig Skandiabanken VISA-kort. Jeg kontaktet Skandiabanken og de sendte meg en mail med et skjema jeg skulle fylle ut og faxe til VISA Norge. På skjemaet undertegnet jeg på at jeg aldri hadde bestilt noen vare (Skandiabanken sa dette var greit å gjøre, selv om realiteten var at jeg hadde bestilt, men ikke mottatt noen vare). Etter et par dager var beløpet refundert på min bankkonto.

Lenke til kommentar

snakket med en annen kundebehandler nå. Så lenge det ikke var opplagt at dette var svindel så kunne jeg ikke lastes.

Nummer en; treoen er dog grei for det var nokså opplagt at personen hadde høy kredibilitet og skulle kunne levere varen

nummer 2; var også nokså opplagt var seriøs. Men han sa fin ifra at det ville ta to dager ca før den ble sendt, så gir han ut uken til å sende sporingsnummer for ups. Så begynner jeg å presse på.

syns det virker rimelig, eller? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...