Gå til innhold

De som ringer mest venter minst.


Anbefalte innlegg

Når du ringer et av Telenors kundesentre og får beskjed om å taste telefonnummeret ditt, er det for å gi deg en plass i køen. Det kommer fram i onsdagens utgave av Forbrukerinspektørene på NRK.

 

Når det er kø, sorteres kundene etter hvor mye penger de legger igjen. De som ringer for mindre enn 500 kroner i måneden, havner bakerst.

 

For tre år siden innførte Telenor noe de kalte «Pri 1». For en månedlig sum kunne man kjøpe seg fram i køen, men ordningen ble raskt droppet etter kritiske medieoppslag. Selskapet har ifølge NRK likevel gjennomført en skjult køordning.

 

- Det er likt system for fasttelefon- og mobilkunder. Vi har ikke brukt det i annonsering, men journalister har spurt meg om dette tidligere og jeg har fortalt dem om det. Det er sånn sett ikke noe vi har hatt et sterkt ønske om å holde hemmelig, sier administrerende direktør for Telenor Kundeservice, Erik Helset.

 

Direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet har liten sans for Telenors sortering.

 

- Vi aksepterer at man kan ha forskjellige servicenivåer for forskjellige kundegrupper, men da kan det ikke være skjult slik at dem som blir nedprioritert ikke engang vet om at de blir det, sier Lund-Isaksen.

 

Noen som vet om NetCom har en slik ordning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner en som jobber på 05050, og han kan fortelle meg at de sitter fordelt i grupper avhengig av abonnement. Altså vil en Active Talk kunde komme til en konsulent med mest kompetanse på Active talk, Trådløs Familie kunder kommer til en egen gruppe etc.

 

Men de kategoriserer ikke på forbruk, hverken i kø-sortering eller plassering først eller bakerst i de ulike køene...

 

Ellers hadde vel FBI funnet ut av dette også, regner med at de har sjekket alle de største operatørene (Telenor, Tele2, NetCom), det får vi vel se på NRK i kveld.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Trodde først du skrev de som ringte mest til kundeservice ventet mest. :p

 

Når det er kø, sorteres kundene etter hvor mye penger de legger igjen.
Skal ikke si jeg liker det, men at man prioriterer kunder med mest kjøpekraft er vel ikke helt uvanlig.

 

Noen som vet om NetCom har en slik ordning?
La meg svarer med et nytt spørsmål: hvorfor skulle de ikke ha en sånn ordning?
Lenke til kommentar
Jeg kjenner en som jobber på 05050, og han kan fortelle meg at de sitter fordelt i grupper avhengig av abonnement. Altså vil en Active Talk kunde komme til en konsulent med mest kompetanse på Active talk, Trådløs Familie kunder kommer til en egen gruppe etc.

 

Men de kategoriserer ikke på forbruk, hverken i kø-sortering eller plassering først eller bakerst i de ulike køene...

 

Ellers hadde vel FBI funnet ut av dette også, regner med at de har sjekket alle de største operatørene (Telenor, Tele2, NetCom), det får vi vel se på NRK i kveld.

 

:thumbup:

7335600[/snapback]

Hmm, jeg har kommet feil hver gang jeg har ringt netcom ;) Alltid blitt satt over til andre fordi vedkommende jeg ringte ikke kunne svare meg.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en som jobber på 05050, og han kan fortelle meg at de sitter fordelt i grupper avhengig av abonnement. Altså vil en Active Talk kunde komme til en konsulent med mest kompetanse på Active talk, Trådløs Familie kunder kommer til en egen gruppe etc.

 

Men de kategoriserer ikke på forbruk, hverken i kø-sortering eller plassering først eller bakerst i de ulike køene...

 

Ellers hadde vel FBI funnet ut av dette også, regner med at de har sjekket alle de største operatørene (Telenor, Tele2, NetCom), det får vi vel se på NRK i kveld.

 

:thumbup:

7335600[/snapback]

Hmm, jeg har kommet feil hver gang jeg har ringt netcom ;) Alltid blitt satt over til andre fordi vedkommende jeg ringte ikke kunne svare meg.

7335722[/snapback]

 

Det stemmer som det står over her, at dersom du har ActiveTalk og ringer 05050 kommer du til ActiveTalk-"gruppen", dvs de som har mest kompetanse på produktet du ringer fra. Det er ikke alltid de kan svare på akkurat det spørsmålet du har, men det ser ut som det er en ordning som fungerer tilfredstillende idag.

 

NetCom har i allefall ingen sånn sortering som Telenor nevner. Hvorfor skulle vi det? Er du ikke kunde? Skal du ikke ha svar når du ringer bare fordi en som ringer mer enn deg har ringt omtrent samtidig?

Lenke til kommentar
Helt rett av Telenor. De som ligger igjen mest penger bør jo klart få bedre service enn de som ikke gjør det. 

 

Dette er jo helt vanlig i de fleste bransjer, men kanskje ikke så "åpent" at det er slik det fungerer. Og som det spørres om i innlegget tidligere, hvorfor skal det ikke være slik?

7335927[/snapback]

 

Tja :hmm:

 

Jeg liker i hvert fall å tro at selv om jeg er student og ikke har råd til mange tusen kroner på mobiltelefoni hver måned, så får jeg like god og like rask hjelp som de som f.eks har en arbeidsgiver som dekker de tusenlappene i måneden.

 

Om to år har kanskje jeg også en god jobb og bruker telefonen mer, og da velger i hvert fall jeg det selskapet som har behandlet meg best til nå. Hos NetCom har de meget god service, og selv om man innimellom må settes over til noen med større kompetanse på f.eks tekniske spørsmål, så gjør dette ingen ting, bare jeg blir behandlet bra.

 

Det er i hvert fall mitt utgangspunkt :love:

Lenke til kommentar
Det er jo bare å banne å kjefte i telefonen så rykker du frem i køen.

 

Forøvrig synes jeg ikke det er urimelig at storforbrukere foran folk som bruker ingenting.

7336067[/snapback]

 

 

hos netcom rykker man ikke raskere frem i køa fordi om man banner mens man venter.

og forøvrig trenger man jo ikke være en god betaler fordi om han bruker mange penger.da blir det kansje noe annet? ;)

Lenke til kommentar

ikke jeg heller.. telenor er en bedrift som lever av storkunder, ikke av kontantkortgnomer som trenger PUK-kode, hehe!

 

Telenor har forøvrig i flere år allerede praktisert en annen ordning som favoriserer storkunder. Husker ikke hva programmet heter, men det fungerer slik at dersom du ikke får svar på kundeservice innen 1 minutt etter at du ringer får du avskrevet 100 kr på neste regning. Har minst fått 500 kr fra denne ordningen..

Lenke til kommentar
Telenor har forøvrig i flere år allerede praktisert en annen ordning som favoriserer storkunder. Husker ikke hva programmet heter, men det fungerer slik at dersom du ikke får svar på kundeservice innen 1 minutt etter at du ringer får du avskrevet 100 kr på neste regning. Har minst fått 500 kr fra denne ordningen..
Tenker du på tjenesten der du betalte for å komme først i køen? Den ble vel så vidt jeg vet droppet så fort pressen hørte om det...
Lenke til kommentar
Telenor har forøvrig i flere år allerede praktisert en annen ordning som favoriserer storkunder. Husker ikke hva programmet heter, men det fungerer slik at dersom du ikke får svar på kundeservice innen 1 minutt etter at du ringer får du avskrevet 100 kr på neste regning. Har minst fått 500 kr fra denne ordningen..
Tenker du på tjenesten der du betalte for å komme først i køen? Den ble vel så vidt jeg vet droppet så fort pressen hørte om det...

7338083[/snapback]

 

Kan tenke meg tjenesten er videreført som en del av bedriftsavtaler o.l. uten at det kommer frem en kostnad for det pr. mobilnummer. Samboeren min har bedriftsabbonement fra Telenor og jeg har fått inntrykk av at de er med i noe prioritetsprogram når det gjelder kundeservicen som en del av avtalen, uten at jeg kan si noe sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...