Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ingen tannpuss/Hviiiiite tenner

IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Jeg har også helt hvite tenner og aldri hatt hull, og jeg drikker ekstreme mengder med juice og brus, og ikke alltid jeg pusser tennene før jeg legger meg! Det er en morgenting (holder på å øve meg på å pusse tennene mens jeg barberer meg...med høvel). Skjønner ikke hvordan folk greier å få hull.

7335507[/snapback]

Se for deg to gruver. I den ene gruva finner man skatten 10 meter inn i veggen og i den andre finner man den 14 meter inn i veggen.

Det at du "aldri hatt hull" betyr ikke at fjellveggen din ikke er under boring. For brus tærer på tennene uansett om du tror det eller ikke, det er bare spørsmål om tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrav at jeg ikke skjønner hvordan de greier det, ikke at jeg ikke vet hvordan det foregår.

7361620[/snapback]

Jeg har også helt hvite tenner og aldri hatt hull, og jeg drikker ekstreme mengder med juice og brus, og ikke alltid jeg pusser tennene før jeg legger meg! Det er en morgenting (holder på å øve meg på å pusse tennene mens jeg barberer meg...med høvel). Skjønner ikke hvordan folk greier å få hull.

du skjønner ikke hvordan de greier det? du sier jo selv at du drikker enorme mengder med juice og brus og ikke er så nøye med å pusse tennene. du motsier deg selv her.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Motsier meg vel aldri. Det jeg ikke skjønner er at folk greier å ha så dårlig tannhygene at de faktisk får hull.

7361657[/snapback]

Det er sant at hvis man har god tannhygiene så kan man forebygge det ganske bra. Tannkrem m/ fluor og kanskje tygge grønn extra etter måltidene :)

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Legger meg like flat som lusa. Skumleste bare raskt igjennom. Skulle nok tatt meg litt bedre tid før jeg svarte ja. Beklager!

Temaet, Ingen tannpuss/Hviiiite tenner fikk meg bare til å tenke på belegget en føler legger seg på tennene om man hopper over tannpussen en dag eller to. Personlig lider jeg av tannlegeskrekk. Tannbørsten er derfor alltid på plass i vesken min. Om min tannlege en dag sa til meg at her er det behov for rotfylling...  :dremel: ville jeg nok enten besvime eller stikke av. :(

7360301[/snapback]

Kan trøste deg med at jeg måtte rotfylle en tann for tre år siden, grua meg skikkelig pga alle skrekkhistoriene jeg hadde hørt. Ingenting å grue seg til, gjorde ikke vondt i det hele tatt:)

Lenke til kommentar

Ja, jeg hører dere sier så. Jeg tror dere også, men... Skrekken inntar meg uansett. Fra innkallingslappen faller ned i postkassen og til jeg er ferdig behandlet, den tiden faller meg bare så utrolig lang.

Ikke vondt i det hele tatt sier Databamse. Men hvorfor :whistle: han?

Selv den reneste munn huser millioner av bakterier, og under de rette omstendigheter kan de vokse og trives i munnhulen. Om matrester får ligge igjen, lukter det dessuten ganske ille, en lukt man selv ofte ikke kjenner fordi man er vant til den, men omgivelsen vil merker den. I de fleste tilfeller. Det finnes vel visse unntak. I dette tilfelle her, kaller unntaket seg Arbakadarba. ;)

Visse bakterier reagerer pronte når en spiser noe som inneholder sukker eller andre karbohydrater. Visse bakterier reagerer med å danne syre. Disse syrene etser på tannen. Får bakteriene ligge i fred nær tennene og stadig slippe ut gass, fjernes kalken i tannen og det dannes hull. Et kariesangrep som går INN til pulpa fører til at pulpa dør. Da kan bakterien fortsette gjennom rotkanalen og ut mot kjevebenet. Ofte får man tannverk, men slett ikke alltid.

Så.. Ved dårlig munnhygiene KAN en få seg en liten overraskelse. Om etsingen hovedsaklig har foregått INNE i tannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...