Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ingen tannpuss/Hviiiiite tenner

IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Kvite tenner er ikkje synonymt med sterke, tannlegen min sa faktisk at dei med litt farge på tennene har sterkare tenner. Pussing er bra for tennene, tannkjøttet, miljøet i kjeften og folk du møter i kvardagen. Eg tar på meg bilbelte sjølv om eg har kjørt bil i 20 år utan å kollidere.

Om du ikkje gidd å pusse dei så tving deg til å gjere det, får du det til å bli ein rutine vil det gå av seg sjølv. Eg var ganske dårleg til å pusse for mange år sidan, men bestemte meg for at eg skal pusse dei minst to ganger dagleg, og eg kan ikkje hugse sist eg hoppa over tannpussen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert det belegget som gjør at tenna dine ser så utrolig hvite ut. Er de ikke glatte, så det er sikkert belegget som det er snakk om. Dét skaper hull, så du må nok til tannlegen om 3-9 måneder.

Tannlegen har tatt begge visdomstenna mine, pga hull. (Les gjerne hw-bloggen min)

Lenke til kommentar
Det er sikkert det belegget som gjør at tenna dine ser så utrolig hvite ut. Er de ikke glatte, så det er sikkert belegget som det er snakk om. Dét skaper hull, så du må nok til tannlegen om 3-9 måneder.

Tannlegen har tatt begge visdomstenna mine, pga hull. (Les gjerne hw-bloggen min)

7340178[/snapback]

Huff, eg er veldig lite gira på å trekke visdomstenner. Er det mange som ikkje må trekke dei? Har fått alle tennene mine trur eg, er derfor lite interessert i å dra ut igjen eit par.

Har ikkje tannlegeskrekk, men er ikkje så frykteleg glad i tannlegane. Variere stort kven du får og. Enkelte er varsame og hyggelege, då går det fint, men møter du ein eldre jævel som du skulle tru ville det alt vondt her i verden kan det bli smertefullt.

Lenke til kommentar
Ingen er født med "sterkere" tenner enn andre. Alt handler om det man propper i seg...

7338395[/snapback]

Pft.. Bare sprøyt. Styrken på tennene er arvelig. Har du f.eks mye benskjørhet i familien, så kan du ha svakere tenner (lite kalsium i kroppen). Jeg har ei venninne som propper i seg mye mer godteri enn meg, og vi pusser tennene like ofte, likevel så har ikke hun hatt ett eneste hull, mens jeg har hatt mange :ermm:

Lenke til kommentar
Ingen er født med "sterkere" tenner enn andre. Alt handler om det man propper i seg...

7338395[/snapback]

Pft.. Bare sprøyt. Styrken på tennene er arvelig. Har du f.eks mye benskjørhet i familien, så kan du ha svakere tenner (lite kalsium i kroppen). Jeg har ei venninne som propper i seg mye mer godteri enn meg, og vi pusser tennene like ofte, likevel så har ikke hun hatt ett eneste hull, mens jeg har hatt mange :ermm:

7341382[/snapback]

Finnes selvsagt unntak, slik som i alt annet MEN generelt kan man si at alle stiller med likt utgangspunkt. Faktorer som matvaner en er vokst opp med, kvalitet på tannpuss spiller en avgjørende rolle. Dette fikk jeg fortalt av min lokale tannlege og velger å tro på dette så langt det motsatte er bevist.

Du burde kanskje lære deg å pusse tennene godt?

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
dicktator: Det blir det samme som å si et bra utseende er et resultat av god hygiene. Er nok noe tannlegen din sa for å få deg til å bli flinkere med tannpussen, og du tok det som god fisk.

7344448[/snapback]

Feil, ettersom at jeg har veldig god tannhelse og mottar bare skryt hvert eneste år jeg er til sjekk. Som nevnt, forhør deg med en som har kunnskaper rundt dette og lær litt.

Lenke til kommentar
Ånden min lukter himmelsk (har jeg blitt fortalt).

7335586[/snapback]

Ikke pusse tenner? :dontgetit:

Kan ikke forstå annet enn at det MÅ lukte litt vondt. Matrester som setter seg mellom tennene etc etc. Bakterier florerer fritt. :blink: Men, du velger det jo selv...

Lenke til kommentar
Jeg må pusse tenna, eller så får jeg en veldig ekkel smak (som jeg kjenner selv) i munnen.  :no:

Gjør som morra di sier gutt.

7350975[/snapback]

Bare fordi at DU får en dårlig smak i munnen så må eg pusse mine tenner...når faktiskt mine tenner ser bra ut OG det verken lukter eller ser stygt ut...lol at you

Lenke til kommentar

Noen med tannbro her? Når man skal bleke tenner, så kan man ikke bleke tennene som henger i broen, hva, hvor, why, what the fuck skal man gjøre da? Kan jeg male broen med hvitmaling?

Lenke til kommentar
Ånden min lukter himmelsk (har jeg blitt fortalt).

7335586[/snapback]

Ikke pusse tenner? :dontgetit:

Kan ikke forstå annet enn at det MÅ lukte litt vondt. Matrester som setter seg mellom tennene etc etc. Bakterier florerer fritt. :blink: Men, du velger det jo selv...

7348810[/snapback]

Står ingen steder at jeg ikke pusser tennene, og du er hjertelig velkommen til å komme å lukte på ånden min om du ikke tror meg.

Skjønner ikke at folk skal ta alt så jævlig bokstavlig; jeg pusser tenneene, ånden min er fin og alt, eneste jeg mente var at jeg ikke pusser tennene like ofte, lenge, mye, bra som tannlegen mener man burde, uten at jeg har fått noen hull eller andre problemer av det.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Legger meg like flat som lusa. Skumleste bare raskt igjennom. Skulle nok tatt meg litt bedre tid før jeg svarte ja. Beklager!

Temaet, Ingen tannpuss/Hviiiite tenner fikk meg bare til å tenke på belegget en føler legger seg på tennene om man hopper over tannpussen en dag eller to. Personlig lider jeg av tannlegeskrekk. Tannbørsten er derfor alltid på plass i vesken min. Om min tannlege en dag sa til meg at her er det behov for rotfylling... :dremel: ville jeg nok enten besvime eller stikke av. :(

Endret av asoris
Lenke til kommentar
Om min tannlege en dag sa til meg at her er det behov for rotfylling...  :dremel: ville jeg nok enten besvime eller stikke av. :(

7360301[/snapback]

Jeg rotfylte en tann her om dagen. Tok to bedøvelsessprøyter først. Lange skarpe spisser som iler inni tannkjøttet, som om man skjærte med et barberblad.

Så kommer tannlegen inn med den berømte spyttslukeren, du vet den hvite krøllete slangesaken som suger spytt. Og så kommer den berømte boren, en grov type, når han begynner å bore kjennes det ut som om hjernen ristes i biter pga grovheten i boren, synet mitt brister frem og tilbake som om man stod på nyasfaltert grunn hvor dem hopper med hoppetusse.

Så etterhvert kommer han inn med en spiss tynn bor, når han starter den høres det ut som en flue som har gått fullstendig amokk. Bbbbzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... Når den treffer tanna mi så spruter det vann fra den vanngreia og det lukter brent tann...

Koselig med tannlegen :dribble:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Nå ble jeg egentlig ganske glad for at jeg aldri har hatt hull eller noe annet drit som krever bor.

Har trukket 9 tenner, da (4 var melketenner), og nå skal jeg visst opperere ut to visdomsjeksler, og trekke de to som kom seg frem på egenhånd.

Hvor mange tenner har man, og hvor mange har jeg?

Lenke til kommentar
Om min tannlege en dag sa til meg at her er det behov for rotfylling...  :dremel: ville jeg nok enten besvime eller stikke av. :(

7360301[/snapback]

Jeg rotfylte en tann her om dagen. Tok to bedøvelsessprøyter først. Lange skarpe spisser som iler inni tannkjøttet, som om man skjærte med et barberblad.

Så kommer tannlegen inn med den berømte spyttslukeren, du vet den hvite krøllete slangesaken som suger spytt. Og så kommer den berømte boren, en grov type, når han begynner å bore kjennes det ut som om hjernen ristes i biter pga grovheten i boren, synet mitt brister frem og tilbake som om man stod på nyasfaltert grunn hvor dem hopper med hoppetusse.

Så etterhvert kommer han inn med en spiss tynn bor, når han starter den høres det ut som en flue som har gått fullstendig amokk. Bbbbzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... Når den treffer tanna mi så spruter det vann fra den vanngreia og det lukter brent tann...

Koselig med tannlegen :dribble:

7360965[/snapback]

Så sa jeg takk til deg. Koselig du.. liksom. :no:

Bbbbbzzzzzzzz, lange skarpe spisser. :cry:

Det gjør antagligvis ikke ondt. Man blir jo bedøvet, men... Men det hjelper ikke hvor mange ganger en sier det til seg selv. Har man tannlegeskrekk, så har man tannlegeskrekk. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Jeg har også helt hvite tenner og aldri hatt hull, og jeg drikker ekstreme mengder med juice og brus, og ikke alltid jeg pusser tennene før jeg legger meg! Det er en morgenting (holder på å øve meg på å pusse tennene mens jeg barberer meg...med høvel). Skjønner ikke hvordan folk greier å få hull.

7335507[/snapback]

Da er du heldig. du har sterke tenner men dessverre har ikke alle det. vis du ikke skjønner hvorfor folk får hull så bør du kanskje følge litt mer i timene på skolen. filmen "karius og baktus" kan også være lærerikt for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...