Gå til innhold

Varme i rom hvor det er datamaskiner

Ronny73

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et termometer hvor jeg har en "ute /inne" visning hvor jeg har lagt ute sensoren bak racket og display delen ute i rommet på vegg.

Når jeg åpner døren og leser av så står den på 35 grader bak rack og 30 grader ute i rommet, begge disse målingene senker seg med 5 grader når døren står oppe en liten stund. (må ha døren lukket om natten da det støyer fra maskinene)

Spørsmålet mitt er da : Er dette skadelig for maskinene ?

Har dere noen tips på måter å nedkjøle rommet ?

Har tenkt på å kjøpe en vifte til å montere i vegg sånn at jeg får den varme luften ut , denne må jo selvfølgelig være veldig stille , men om sommeren får jeg jo ikke noe kald luft inn...

Rommet er 1,5*1,5 så det er ikke mye plass til å ha noe som kjøler ned rommet , rommet er også midt i leiligheten så jeg har ikke mulighet til å få noe luft fra guds frie natur.

Noen smarte hoder som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg har sett på noen kjølere , men de jeg har sett på er enten for store eller så må de ha tilgang på uteluft og dreneringsrør/avløp . De som har en beholder som samler opp vannet er utrolig store.

Burde nesten ha hatt en kjøler i rommet.. ellers kan det bli i det varmeste laget inni maskinene på sommer's tid..

7335339[/snapback]

Lenke til kommentar

Ja , men pent hadde det ikke blitt med rør i stuen.

Hadde kansje vært mulig å bygge inn rørene , men det blir heller ikke pent.

Og varmen om sommeren er der forsatt..

En utgang i bakveggen til naboen hadde vært tingen , da kunne jeg tatt meg betaling for varmen jeg tilfører han :p .

Lenke til kommentar
Ja , men pent hadde det ikke blitt med rør i stuen.

Hadde kansje vært mulig å bygge inn rørene , men det blir heller ikke pent.

Og varmen om sommeren er der forsatt..

En utgang i bakveggen til naboen hadde vært tingen , da kunne jeg tatt meg betaling for varmen jeg tilfører han  :p  .

7335583[/snapback]

vel, du montere jo bare en veggventil inn til det tilstøtende rom, ikke helt ut til ytterveggen :p . Hvis du hadde fått luft i fra ett annet rom, som mest sannsynlig ikke holder like høy temp, kanskje rundt 20-25gr, tror jeg du ville fått ett mye bedre miljø for deg og din maskin inne på det lille rommet. Dessuten får du sjangs til å "varme" rommet luften blir sendt til:)

trykk her for ventil deksler

Endret av regga
Lenke til kommentar

Ja men som du ser av min utrolige byggtegning så blir det litt vanskelig.

Min første tanke var å borre hull over døren inn til klesskapet , legge et fleksibelt rør på dimensjonen til viften fra viften til baksiden av racket (sånn at jeg får ut varmluften) tilførsel av luft får jeg igjennom en liten sprekk under døren.

Men fikk beskjed om at veggen (som jeg tror at består av murstein som har blitt "sparklet" ) er veldig vansklig å lage et så stort hull i , og få det pent.

Så min ide er nå å montere viften i døren.

kansje legge noen støymatter rundt racket (det durer selv om jeg lukker døren :p )

post-74855-1164284192_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bor i blokk ja , finnes ikke en eneste vegg eller tak/gulv som er av tre.

Bygningen ble byggd på 40 tallet og veggene er såpass porøse , tror jeg , at noe borring er vel noe jeg ikke vil begi meg ut på.

Har borret et lite hull igjennom fra klesskapet til soverommet for å dra igjennom kabler , der kan jeg skrape ut murpuss av hullet.

Spørsmålet er vel om det blir varmere enn 35 grader om sommeren , noe jeg ikke har fått målt , og om maskinene tar skade av denne varmen (eller høyere ).

Lenke til kommentar

35gr er rimelig høy temp. Og det vil påvirke temperaturen på maskin også.

Det finnes jo løsninger på dette men det kommer jo litt an på prioriteringer og om lommeboken er tykk nok:)

Men om du vil anskaffe deg vannkjøling og mekke det til eller forsyne maskinen med annen kjøling er nok ikke det en dum ide i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...