olar0701 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Trenger et lyssterk objektiv til blant annet innendørs fotografering i haller o.l. Kan det brukes til portrett, er det også en bonus. Så til spørsmålet : Begge selges brukt i nærområdet mitt (Sandnes) Pris hhv kr. 8500,- for 35 mm som skal være strøken og kr. 9500,- for 85 1.2(antar at det er en eldre utgave, men er kjøpt for ett år siden hos FotoVideo). Vet at 85 mm er bra til portrett, men hvordan er 35 mm til slike formål brukt med 30D og senere fullformat forhåpentligvis - tenker da på helfigur evnt. overkropp. Det blir vel feil proposjoner hvis det brukes for nært (hode). Antar at prisen er forholdsvis edrulige. Kommentarer? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 35mm blir vel litt vidt selv på kun overkropp? Dette er jo to villt forskjellige objektiv. Hvilke objektiv har du fra før av? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 35mm blir vel litt vidt selv på kun overkropp? Dette er jo to villt forskjellige objektiv. Hvilke objektiv har du fra før av? 7334940[/snapback] 24-105 4.0L, 70-200 f4.0L og 100 2.8 macro. Brennvidden er jo ganske forskjellig, har lyst på begge, men bare råd til ett:-) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Først litt malurt i begeret olar; 85'en er nok solgt i går... til undertegnede Jeg har hatt dette objektivet i bakhodet lenge og siden jeg hadde omtrent dette beløpet liggende hjemme etter salg av annet utstyr ble denne annonsen utslagsgivende. Har sett en stund på ebay, hvor jeg har kjøpt de fleste av mine objektiv, men ikke klart å få fingrene i et eksemplar hvor både pris og stand klaffer. Brukte eksemplar går for mellom $1200 og $1400, men det er langt mellom de. Har aldri hverken sett det i live og langt mindre prøvd et slikt, men at det er et krevende objektiv på mange måter er nok opplest og vedtatt så det er nok garantert ikke det første objektivet jeg hadde kjøpt igjen om fotosekken ble utslettet. Likevel er et slikt objektiv en god investering som alltid vil ha en høy andre(tredje)håndsverdi. Så et par ord om 35L. Har også denne og om den omtalte sekken skulle blitt blanket ut er mest sannsynlig dette objektivet det første jeg ville gjenskaffet. Uten tvil mye mer allsidig enn en 85mm (uansett lysstyrke) Det er helt utrolig bra. Svært mye bedre enn f.eks Ef 50/1.4 på de største blenderene og etter min mening meget velegnet til helfigur(da utendørs) eller halvfigur portrett på aps-c. Hadde Sigma 30/1.4 en stund og det er natt og dag (også pris).. Et nydelig objektiv på alle måter og veldig sjelden/etterspurt på bruktmarkedet. Ville tatt en telefon om jeg var deg.. Sitter på jobb her og hadde bare et par eksempelbilder liggende på pcen.. Bildet av jenta på f/1.8, de to andre på f/1.4 Endret 22. november 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Nyttig info Ragamuffin. Det var nok det jeg trengte å høre. Grei nok pris og? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Nyttig info Ragamuffin. Det var nok det jeg trengte å høre. Grei nok pris og? 7335146[/snapback] Prisen 8500,- er helt grei og du klarer gjerne å prute noen få hundringser til (husk selger har jo kjøpt brukt selv, så han går nok i null (pluss/minus) på 8500, så da er kanskje litt pruting lettere å svelge for han). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Svaret avhenger, som Hr. Brun sier, naturligvis av hva du vil fotografere. Personlig ville jeg valgt 35/1.4, fordi det passer til mitt bruk. Den er imidlertid totalt verdiløs til portrett (i mine øyne - jeg ser jo at Ragamuffin har fått noen flotte resultater, så det er kanskje mest fotografen det står på...), og utsnittet er såpass vidt at den neppe egner seg i en hall annet enn til oversiktsbilder. For et par uker siden fotograferte jeg i hall, noe jeg normalt ikke gjør, og fant at min 30mm (som på Nikon blir ganske lik 35mm på Canon) var ganske verdiløs. Det ble 50mm som nødløsning, men jeg ønsket meg sterkt en 85mm der og da... Endret 22. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Enig med Anew som her poengterer at 35mm ikke er den beste for hall-fotografering. Men det endrer ikke det faktum at den med sine rundt 50mm FOV på et aps-c hus er et enormt anvendelig objektiv - så mitt forslag til olar vil da være å fortsatt gå for 35L og i tillegg legge til den utrolige 85/1.8 som er et av de beste kjøpene du kan gjøre av Canons optikk. Koster lite og er lynende skarp. Du bør finne den brukt for 2-2500 og ny koster den rundt 3400,-. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Jeg har nettopp bestilt 85/1,8 . Bruksområdet er action inne og ute, og portrett. Har du ekstreme krav eller er det en spesiell grunn til at du er villig til å betale 2-3 ganger prisen for 85/1,2? Jeg har også vurdert Sigma 30/1,4 som ragamuffin nevner, men har gått bort fra den p.g.a. kromatisk abberasjon og ikke hurtig nok autofokus. Akkurat nå ligger det an til at Tamron 17-55/2,8 blir neste objektiv (fra før har jeg Kit 18-55, USM varianten og 50/1,8). 35/1,4 synes jeg dessverre blir for trangt på 350D som normalobjektiv. Endret 22. november 2006 av Oljens Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Jeg har nettopp bestilt 85/1,8 . Bruksområdet er action inne og ute, og portrett. Har du ekstreme krav eller er det en spesiell grunn til at du er villig til å betale 2-3 ganger prisen for 85/1,2? Jeg har også vurdert Sigma 30/1,4 som ragamuffin nevner, men har gått bort fra den p.g.a. kromatisk abberasjon og ikke hurtig nok autofokus. Akkurat nå ligger det an til at Tamron 17-55/2,8 blir neste objektiv (fra før har jeg Kit 18-55, USM varianten og 50/1,8). 35/1,4 synes jeg dessverre blir for trangt på 350D som normalobjektiv. 7335741[/snapback] Har vel ikke ekstreme behov, men kjøper nok 35 L fordi : - Bokeh - Skarphet fra minste blender - Byggekvalitet - Brennvidde passer den type innefotografering jeg driver med - gode omtaler - God annenhåndsverdi Basert på nevnte argumenter får jeg trolig ikke "buyers remorse" og forhåpentligvis ikke altfor mange stygge blikk fra fruen Ellers har jeg også tenkt på 85 mm 1.8 jeg og. Kanskje til jul :-) Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det første du bør spørre deg selv om, er om du kommer til å oppgradere til et kamerahus med større brikkeformat senere. De omtalte objektivene har forskjellige egenskaper ved bruk på 1,6x crop kontra fullformat. 35mm f1,4 på 5D er for eksempel et skikkelig vidvinkelobjektiv, og funker flott til innendørsfotografering og helfigurportretter, men heller dårlig til vanlig portrettfotografering. Samme objektiv på 30D blir en ca 50mm normalprime, og det blir dermed vanskeligere å få med mye i bildet, samtidig som portrett på kort avstand vil fungere greit. 85mm f1,2 er på sin side et teleobjektiv, og vil egne seg glimrende til portrett både på 5D og 30D. Dette blir da anbefalingen dersom du en eller annen gang ønsker å oppgradere til annet brikkeformat uten å samtidig få altfor store endringer i objektivets bruksmønster. Dette er en faktor man må ta hensyn til som Canonbruker. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Det første du bør spørre deg selv om, er om du kommer til å oppgradere til et kamerahus med større brikkeformat senere. De omtalte objektivene har forskjellige egenskaper ved bruk på 1,6x crop kontra fullformat. 35mm f1,4 på 5D er for eksempel et skikkelig vidvinkelobjektiv, og funker flott til innendørsfotografering og helfigurportretter, men heller dårlig til vanlig portrettfotografering. Samme objektiv på 30D blir en ca 50mm normalprime, og det blir dermed vanskeligere å få med mye i bildet, samtidig som portrett på kort avstand vil fungere greit. 85mm f1,2 er på sin side et teleobjektiv, og vil egne seg glimrende til portrett både på 5D og 30D. Dette blir da anbefalingen dersom du en eller annen gang ønsker å oppgradere til annet brikkeformat uten å samtidig få altfor store endringer i objektivets bruksmønster. Dette er en faktor man må ta hensyn til som Canonbruker. 7336779[/snapback] Tanken er å oppgradere til 5D (hvis jeg kan få den "billig") eller mest trolig - vente på en etterfølger som kanskje kommer på nyåret. Ellers enig i alt du skriver :-) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hvis han kjøper en 5d etterpå, har han sikkert også råd til en 50mm 1.4 brukt som kan brukes til det 35mm brukes til nå. 35mm på full frame er IKKE "skikkelig vidvinkel", det ligger faktisk akkurat i grensen til normal. 28 og ned er det de fleste vil kalle "skikkelig vidvinkel". Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Kjøpte tidligere i sommer ett Canon EF 85mm f/1.8 objektiv og det er ett helt fullkomment objektiv. Sammen med Canon EF 17-40mm f/4L så er det de to objektivene som krangler om å være mest på min EOS 30D. Ville vurdert Canon EF 85mm f/1.8. De pengene du sparer på å kjøpe 1.8-utgaven kontra 1.2-utgaven kan du bruke på en 580EX blits hvis du ikke allerede har en slik en da. Enkelte tester av 1.8-utgaven fremhever dette objektivet som nesten like skarpt som 1.2-utgaven, dog med litt begrensning i lysstyrken. Du kan jo lese litt her om 1.2 og 1.8: http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm Lenke til kommentar
O Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Kjøpte tidligere i sommer ett Canon EF 85mm f/1.8 objektiv og det er ett helt fullkomment objektiv. Sammen med Canon EF 17-40mm f/4L så er det de to objektivene som krangler om å være mest på min EOS 30D. Ville vurdert Canon EF 85mm f/1.8. De pengene du sparer på å kjøpe 1.8-utgaven kontra 1.2-utgaven kan du bruke på en 580EX blits hvis du ikke allerede har en slik en da. Enkelte tester av 1.8-utgaven fremhever dette objektivet som nesten like skarpt som 1.2-utgaven, dog med litt begrensning i lysstyrken. Du kan jo lese litt her om 1.2 og 1.8: http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm 7338663[/snapback] Lenke til kommentar
O Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Med et kamera med cropfakto med 1,6 syntes jeg at du skulle se på 24mm F 1,4L. Det er et objektiv jeg selv bruger meget og i tusmørke/mørke er det bare perfekt, om dagen tager det også meget skarpe billeder. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Så var det gjort. 35L sitter på apparatet mitt og den ser strøken ut. Resultatene så langt ser bra ut - meget skarp fra 2.0 og oppover. 1.4 er litt softere, men annet er vel ikke å vente. Litt tilvenning må vel også til for å beherske den store blenderåpningen i forhold til rett fokus. Blir spennende å teste den i aerobics-sammenheng. Tok endel bilder med en 24-105 4.0ISL på en convention. De fleste bildene tok jeg på rundt 30mm for arealet er ikke større enn ca 150 kvadrat, men måtte kompensere mye med høy iso for å oppnå en lukkertid på rundt 1/100 eller høyere. Så det objektivet falt litt igjennom siden det var mye bevegelse som jo ikke favoriserer IS. Med 35 L, en 580ex som master og en 430 ex som slave burde det bli goe greier. Skal teste oppsettet på søndag i en halsbrekkende 85-årsdag som attpåtil skal holdes i en kirke Det er for ordens skyld ikke jeg som fyller år Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Halsbrekkende bursdag i en kirke? :!: Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Halsbrekkende bursdag i en kirke? :!: 7339792[/snapback] For ordens skyld; ment ironisk Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Så var det gjort. 35L sitter på apparatet mitt og den ser strøken ut. Resultatene så langt ser bra ut - meget skarp fra 2.0 og oppover. 1.4 er litt softere, men annet er vel ikke å vente. Litt tilvenning må vel også til for å beherske den store blenderåpningen i forhold til rett fokus. 7339770[/snapback] Grattis, du vil bli superfornøyd. Tips for mest mulig nøyaktig fokus på stor blender er å bruke bare senterpunktet , men det var du vel allerede klar over... Lov å spør hvor mye la du på bordet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå