Kimble Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Har et fullstendig vifteløst mini-itx system og hører for første gang hvor mye disken egentlig bråker (spesielt den gamle jeg bruker). Når jeg sender disken til å sove med hdparm -Y går den ned for telling et minutt eller noe slikt før den våkner til livet igjen. Sansyligvis pga. logger, proc filsystem og slikt som stadig oppdateres(?) Det skal vel være mulig å opprette en cache i minnet på x antall mb å skrive data (logger og hva det måtte være) dit istedenfor å vekke opp disken? Disken er natulig nok formatert med ext3 filsystemet og jeg har lest at det ikke liker dette pga. journalføringen. Noen som vet mer om dette, eventulet har noen gode linker? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Prøvd med o-ringer på disken? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=435553 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Evt. kvitt deg med den og skaff deg en 1.8" disk. Regner med at du kjører nettverkslagring hvis du skal ha alt vifteløst? Evt. kan du også bruke CF-kort. -C- Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Du kan justere /proc/sys/vm til å la systemet kjøre med store forskjeller på data i minne og disk. Disken vil da brukes mindre og vil bli i sleepmode lenger. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Prøvd med o-ringer på disken? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=435553 7334901[/snapback] Har et mini-itx kabinett så det får jeg desverre ikke plass til. Har en lignende løsning med borrelås i den stasjonære pc'n min. Å feste disken "på hodet" i bunnen av kabinettet med borrelås funker veldig bra. Glemte foresten å beskrive ulyden. Det er ikke vibrasjonsstøy. Når det ikke er aktivitet på disken begynner den plutselig å lage en utrolig irriterende høyfrekvent lyd. Men bare når disken er inaktiv, når det er aktivitet på disken er den faktisk overaskende stille. Husker ikke når jeg kjøpte den, hvis jeg er heldig er det enda garanti på den. Evt. kvitt deg med den og skaff deg en 1.8" disk. Regner med at du kjører nettverkslagring hvis du skal ha alt vifteløst? Evt. kan du også bruke CF-kort. -C- 7335205[/snapback] Bruker den som printer, fil og webserver så 1.8" disk blir kanskje lite kostnadseffektivt, men det hadde kanskje vært mulig å kjøre systemet fra en slik en og lagret filer på en stor 3.5 toms disk? Da må det jo være mulig å få den store disken til å sove når det ikke er aktivitet på den? Du kan justere /proc/sys/vm til å la systemet kjøre med store forskjeller på data i minne og disk. Disken vil da brukes mindre og vil bli i sleepmode lenger. 7335215[/snapback] Hvilken "fil" må jeg skrive til for å endre det? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er snakk om en rekke filer som styrer dette /proc/sys/vm Det er spesielt de i lyseblå under laptop_mode som er relevante. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå