Gå til innhold

Er minnet mitt dobbel- eller singel-siddet?

[Protus]

Anbefalte innlegg

Før dere evnt. begynner å hakke på meg: ja, jeg søkte hjelp i RAM-guiden uten resultat.

Mitt HK er et Asus K8N (Socket A.)

I HK-manualen skrives det om kombinasjoner av single- og double-sidded moduler en kan benytte for å få den å den hastigheten på minnebussen.

Jeg har foreløpig svært lite RAM, nemlig følgende: 1x Twinmos Twister PC 3200 (CL2) 256 MB. Grunnet planlegging av oppgradering må jeg spørre om det er single- eller dobbelsidded RAM jeg nå kjører med.

Dere får kanskje inntrykk av latskap og inkompetanse ved at innlegget er skrevet, svar på tiltale er i så måte: Er ikke forumet til for å brukes? Hehe :D

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antallet fysiske og "elektriske" sider behøver ikke samsvare, og jeg har aldri sett brikker med kjøling på bare den ene side. Noen enkeltsidige brikker kan faktisk også ha chipene fordelt mellom begge sidene av printkortet.

Å avgjøre hvor mange sider er brikke har, er vanskeligere enn man skulle tro, men kommer an på chipenes antall og deres I/O-bredde. Hvis chipene er 4x (4 bits kolonne-størrelse pr chip) brukes 16 chiper for å danne en "side" (sett fra kontrollerens perspektiv), men hvis de er 16x kan faktisk en fysisk enkeltsidig brikke være "elektrisk" dobbeltsidig. Denne kombinasjonen er nok særdeles uvanlig, men i hvertfall mulig. De fleste brikker bruker 8x-chiper.

For å finne dette ut, last ned Thaiphoon Burner, som er til SPD-flashing, men også kan brukes for å få informasjon om minnet. Dersom trial-advarselen kommer opp er det bare å trykke på Demo, da det fortsatt er tilgang til det vi trenger i denne sammenhengen. I programmet: trykk Read, velg et av SPD-alternativene som kommer opp, og trykk deretter på Details. Da kommer det opp en liste, og på linje nummer 11 står det "Number of DIMM Banks" - der står det hvor mange sider brikkene har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...