Gå til innhold

Cooler Master Stacker... Noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ute etter et nytt kabinett nå, da jeg generelt sett trenger mer plass, og er lei høye temperaturer på harddiskene mine.

Etter å ha snakket litt rundt, virker det for meg som om Stacker passer best for meg... Men er noe jeg er litt usikker på...

• Følger det bare med èn sånn drevramme til å ha harddisker i, og er det ikke mulig å montere fler i maskinen uten videre uten en slik? Er det bare èn, så trenger jeg fler... Hvor kan slike kjøpes? Hverken Microplex eller Komplett har :(

• I HW.no's gamle test så jeg bildet av denne vifta -> http://www.hardware.no/tester/kabinett/coo...der/forfra2.jpg, og... Er det to sånne som følger med? (ser det står at to 12cm-vifter følger med, så lurer på om det er disse)

Uhm, ja... Ellers, innvendinger? Jeg har ikke bestemt meg helt ennå, så kan godt komme med tips til alternative kabinetter også ;)

- FuglFøniks :love:

Endret av FuglFøniks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett har jo 4-i-3 moduler på samme side som du linket til.... 150.- kroner.

Det følger med 1 modul, med plass til 4 disker. Altså 12 disker bare i disse modulene. Og muligens et par utenom.

Den ene viften som følger med er en 80 mm som skal i toppen av kabinettet.

Så er det en 120mm avsug bak, og en 120mm i hdd modulen.

Effekten av 80mm viften er heller tvilsom, og lufta som kommer ut der kjennes kald.

Det er også mulig å montere en radialvifte som setter fart på lufta inni kabinettet.

Og jeg vil tro det er mulig å modde/montere en *diger* vifte bak hullet i sidedekselet.

Jeg kjører alle viftene på 7 volt og har 28-36 grader på alle mine 12 disker, avhengig av aktivitetsnivå.

Bruker 2 PSU'er, en på 350 til system, og en på 400 til diskene.

Kabinettet er jo helt topp mht. plass og disk kjøling. Det er litt digert og veier en del. Heldigvis er det hjul med.

Alternativet for meg var et Antec P180 eller Antec Sonata, men da ville jeg måtte brukt de største og dyreste diskene for å komme opp i like mye lagringsplass.

Og det burde jeg gjort. Jeg er vel en liten gnier og tok de 30% jeg sparte. :cool:

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Hei,

Kan på det sterkeste anbefale Stacker hvis du trenger mye plass og vil basere deg på luftkjøling.

Durer mye dyr varmeutviklende hardware i mitt, men ved å ha en ekstra 12 Cm insugsvifte og to ekstra 8 cm til utblåsing bak kan jeg holde de fleste komponenter (untatt Prosessor og grafikkort) på rundt 30 grader uten noe særlig støy.

Selv bare med de medfølgende viftene kommer du lang, men de støyer noe, så jeg anbefaler å plusse på en viftestyring.

Kan ellers gjøre opmerksom på at du må være svært påpasselig med hvor og hvordan du monterer viftene i dette kabinette for å oppnå mest mulig luftflyt. Anbefaler å suge inn luft forfra og fra siden (hjelper godt på skjermkort og chipsett), og klemme den ut oppe og bak.

At du kan montere 2 strømforsyninger er en enorm fordel, spesielt hvis du kal ha effekthungrige grafikkort i sli/crosfire oppsett. Du kan her spare mye penger og redusere støy en del ved å kjøpe to "billige" stillegående strømforsyninger i stede for et gigantisk monster på 800 + Watt som høres ut som en tornado på speed... :D

Selv har jeg en 500 Watt strømforsyning til harddisker (4 stk), hovedkort og prosessor (leverer for øyeblikket også til et grafikkort, men skal skiftes da dette fører til økt støy grunnet høy belastning). Skal sette inn en egen 400 Watter som skal tas seg av et SLI oppsett. Tørrtesting ved å kjøre ned belastningen på 500 wattern viser at dette vil gjøre systemet merbart mer stillegående.

Trenger du derimot ikke plass, eller vil basere deg totalt på vannkjøling, så finnes det bedre egnede kabinetter... :)

Men skulle du ta deg råd til et stacker kabinett så vill du neppe angre...

Lykke til!

-Espen D-

NB: sidene i kabinettet er av tynn aluminium og skaper derfor en del støy som følge av viberasjoner, men dette kan enkelt løses med bla asfalt matter (av typen man kjøper til bil). Disse er billig, veier relativt lite og påviker i svært liten grad luftstrømmen, på samme tid som de iikke isolerer kabinette på samme måte som andre støymatter. Slikeasfaltmatter fås kjøpt på mange bilrekvisitabutikker, bla MEKK.

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...