Gå til innhold

Gears of War (x360) vs. Resistance (PS3) Grafikk


rikkmund

Anbefalte innlegg

min erfaring med bærbare datamaskiner er at dedikert minne er mye bedre en delt minne.

 

Uansett hva cliffy B sier :p

7338685[/snapback]

 

Nå bomma du litt vel :D

PS3 har delt minne og X360 har dedikert minne :thumbup:

Altså Cliffy B og Epic er en av grunnene til at X360 har 512 dedikert minne og ikke 256 som var planen

7338721[/snapback]

Leksjon 1.

 

Dedikert minne. Minne som er begrenset og brukes til kun en komponent.

PS3 har 256mb dedikert minne til grafikk og 256mb dedikert til CPU. Til sammen blir dette 512

 

360 har 512mb minne som både GPU og CPU tar av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, for å tørke av litt xbox-fænboy syn på at xbox spill er så mye bedre en playstation spill så kan man jo kikke på to spill, nemlig fight night 3 og Oblivion som er ute på begge konsollene.. Begge spillene er faktisk bedre på Ps3 av den ene grunnen alene at utviklerne har brukt lengre tid på å pusse på dem til ps3 versjonen.. (så da er vel bordet snudd med tanke på at 360 har vært ute et år nå og ps3 nettopp er lansert) På Fight night 3 kan man se svette og blodårer på bokserne, samt at man har fått en førstepersonsmodus, og Oblivion har fått penere grafikk og en ekstra historie å spille..

 

en annen fordel for spillenes del er bluray (selv om dere ikke vil se det) men etterhvert vil spill kreve mer og mer plass, liksom cd overtok for disketter, og dvd for cd så krever spll mere plass for å se bedre ut, noe jeg aner allerede har skjedd.. - har selv gears of war og vil tro at de har stappa den dvd skiva proppfull med den smashing grafikken, men spillet synes jeg er noe vel kort - samme er det vel med fifa 07 som 360 versjonen har bedre grafikk og fysikkmotor men ikke alle ligaene og lagene som f.eks ps2 versjonen har.. det aner meg at det ikke var plass for det på en dvd med 9GB (minus ca 1 GB som skal være til kopisperre) Resistance : fall of man har ikke like smashing grafikk som GeoW, men det ryktes om at det er sykt stort, ca 20 GB ryktes det om. Noe som betyr sykt mye mer spilletid for pengene... hva som vil skje med dette fremover trenger man jo ikke spekulere i, så xbox divisjonen sliter allerede om et år om de ikke setter inn en hd-dvd i 360'n sin snart.. (men på en annen side så sliter de med kompabilitet ovenfor dagens 360'er dersom de etterhvert begynner å levere spill på hd-dvd)

Lenke til kommentar
Resistance skulle vel komme ut i 1080p og 60fps, men så valgte de heller å kjøre 40 spiller på MP delen, og da klarte de ikke å kjøre det.

Her svare de på et spørsmål om det var vanskelig å oppnå 30FPS locked:

7338810[/snapback]

 

Tullball.

De kunne fint laget singleplayer delen i 1080p og 60 FPS, så det er nok en helt annen grunn

COD3 til X360 har 24 onlinespillere, 60 FPS og nydelig grafikk

Endret av avanore
Lenke til kommentar

- har selv gears of war og vil tro at de har stappa den dvd skiva proppfull med den smashing grafikken, men spillet synes jeg er noe vel kort - samme er det vel med fifa 07 som 360 versjonen har bedre grafikk og fysikkmotor men ikke alle ligaene og lagene som f.eks ps2 versjonen har.. det aner meg at det ikke var plass for det på en dvd med 9GB (minus ca 1 GB som skal være til kopisperre) Resistance : fall of man har ikke like smashing grafikk som GeoW, men det ryktes om at det er sykt stort, ca 20 GB ryktes det om. Noe som betyr sykt mye mer spilletid for pengene... hva som vil skje med dette fremover trenger man jo ikke spekulere i, så xbox divisjonen sliter allerede om et år om de ikke setter inn en hd-dvd i 360'n sin snart.. (men på en annen side så sliter de med kompabilitet ovenfor dagens 360'er dersom de etterhvert begynner å levere spill på hd-dvd)

7338836[/snapback]

 

 

 

Hvor stor plass av plata Gears of War skal jeg ikke utale meg om, men er ganske sikker på at plassmangel ikke er grunnen til at "spillet er så kort". Se på Oblivion, det har enda my plass igjen på platen sin.

Grunnen til at vi ikke får flere ligaer på xbox 360 versjonen av Fifa er av den enkle grunnen at hele fysikk og grafikkmotoren er bygd opp fra nytt og at EA rett og slett ikke hadde tid til å få ferdig flere ligaer til realesen. Neste år kommer de tilsvarende ligaene som du finner på de andre konsollene.

For 10000gang. Microsoft har selv sagt at HD-DVD spilleren kun skal brukes til film og ikke spill....

Lenke til kommentar
Leksjon 1.

 

Dedikert minne. Minne som er begrenset og brukes til kun en komponent.

PS3 har 256mb dedikert minne til grafikk og 256mb dedikert til CPU. Til sammen blir dette 512

 

360 har 512mb minne som både GPU og CPU tar av.

7338812[/snapback]

 

X360 har 512 dedikert minne til GPU som kan fordeles til flere oppgaver

PS3 har 256 dedikert minne til GPU, 256 dedikert minne til CPU som gjør oppgavene.

PS3 GPU avdeling kan "låne" minne hos CPU avdelingen, det kan ikke X360 gjøre da all minne er dedikert som GPU minne.

Altså så har PS3 delt minne og X360 har dedikert minne

Lenke til kommentar

Ang. dedikert minne. Hele poenget her er jo hastigheten minnet kjører på. Her er litt om PS3 (fra Wikipedia):

The PS3 will ship with 256 MiB of Rambus XDR DRAM, clocked at CPU die speed.
og
The GPU will make use of 256 MiB GDDR3 VRAM clocked at 700 MHz. The GPU has access to the XDR main memory as well.

Nå er jeg usikker på hva CPU die speed er på PS3, men poenget med rammen for GPU er at den er raskere enn system ram. Altså PS3 har 256MB med "rask" ram og 256MB "langsom" ram. (I tillegg har GPU tilgang på system ram, men det kan vel ikke brukes i en frame-til-frame-basis).

 

Og så litt om Xbox 360 (som også ble sitert litt høyere opp):

The console features 512 MB of 700 megahertz GDDR3 RAM on a 128-bit bus. The memory is shared by the CPU and the GPU via the unified memory architecture.

360 har altså 512MB med "rask" ram, på deling mellom CPU og GPU. Totalt sett kan man vel si at 360 har "raskere" ram enn PS3.

 

(Uten at det gjør 360 teknisk overlegen PS3, siden det er mange andre faktorer med i bildet...)

Lenke til kommentar

"vel, for å tørke av litt xbox-fænboy syn på at xbox spill er så mye bedre en playstation spill så kan man jo kikke på to spill, nemlig fight night 3 og Oblivion som er ute på begge konsollene.. Begge spillene er faktisk bedre på Ps3 av den ene grunnen alene at utviklerne har brukt lengre tid på å pusse på dem til ps3 versjonen.. (så da er vel bordet snudd med tanke på at 360 har vært ute et år nå og ps3 nettopp er lansert) På Fight night 3 kan man se svette og blodårer på bokserne, samt at man har fått en førstepersonsmodus, og Oblivion har fått penere grafikk og en ekstra historie å spille.. "

 

 

2 spill som er viderutviklet? Er ikke noe sjokk at Fight Night 3,5 ser penere ut, da de har jobbet videre fra orginalen som er Fight Night 3.

Lenke til kommentar
"vel, for å tørke av litt xbox-fænboy syn på at xbox spill er så mye bedre en playstation spill så kan man jo kikke på to spill, nemlig fight night 3 og Oblivion som er ute på begge konsollene.. Begge spillene er faktisk bedre på Ps3 av den ene grunnen alene at utviklerne har brukt lengre tid på å pusse på dem til ps3 versjonen.. (så da er vel bordet snudd med tanke på at 360 har vært ute et år nå og ps3 nettopp er lansert) På Fight night 3 kan man se svette og blodårer på bokserne, samt at man har fått en førstepersonsmodus, og Oblivion har fått penere grafikk og en ekstra historie å spille.. "

 

 

2 spill som er viderutviklet? Er ikke noe sjokk at Fight Night 3,5 ser penere ut, da de har jobbet videre fra orginalen som er Fight Night 3.

7338952[/snapback]

 

De har gjort bokserene i FN3 veldig bra på PS3 versjonen, så har de laget pixel publikum som sitter og står rundt i salen.

Oblivion ser det samme ut. Kom gjerne med noen bilder som viser at det er bedre

Endret av avanore
Lenke til kommentar
2 spill som er viderutviklet? Er ikke noe sjokk at Fight Night 3,5 ser penere ut, da de har jobbet videre fra orginalen som er Fight Night 3.

7338952[/snapback]

 

jøssda!! - du har vel kanskje oppdaga at ps3 nettopp har blitt lansert så utvalget er ikke så stort enda, men om et års tid vil jeg tippe de har tatt inpå 360 en ganske god del.. - men poenget mitt var at spill ofte blir bedre når utviklere bruker lengre tid til å pusse på dem, og jeg brukte de to spillene som et eksempel for å snu på situasjonen i og med at mange spill til 360 i dag er blitt lengre tid på å lage enn de på ps3...

Lenke til kommentar

er så inn i hampen glad for at jeg har bestilt en wii. således burde det være bevist at for min del betyr grafikk katta- og hele denne diskusjonen (som degenererte itil en pappan min er sterkere enn din- diskusjon på side 2 allerede) er bare reinspikka tøv basert på synsing og fanboii fakter

Lenke til kommentar
"vel, for å tørke av litt xbox-fænboy syn på at xbox spill er så mye bedre en playstation spill så kan man jo kikke på to spill, nemlig fight night 3 og Oblivion som er ute på begge konsollene.. Begge spillene er faktisk bedre på Ps3 av den ene grunnen alene at utviklerne har brukt lengre tid på å pusse på dem til ps3 versjonen.. (så da er vel bordet snudd med tanke på at 360 har vært ute et år nå og ps3 nettopp er lansert) På Fight night 3 kan man se svette og blodårer på bokserne, samt at man har fått en førstepersonsmodus, og Oblivion har fått penere grafikk og en ekstra historie å spille.. "

 

 

2 spill som er viderutviklet? Er ikke noe sjokk at Fight Night 3,5 ser penere ut, da de har jobbet videre fra orginalen som er Fight Night 3.

7338952[/snapback]

 

De har gjort bokserene i FN3 veldig bra på PS3 versjonen, så har de laget pixel publikum som sitter og står rundt i salen.

Oblivion ser det samme ut. Kom gjerne med noen bilder som viser at det er bedre

7338981[/snapback]

Du har selvsagt basert dette på at du har spilt "final build" av spillet. Og du baserer vel ikke dette på gamle screens....fyfy :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ang. dedikert minne. Hele poenget her er jo hastigheten minnet kjører på. Her er litt om PS3 (fra Wikipedia):
The PS3 will ship with 256 MiB of Rambus XDR DRAM, clocked at CPU die speed.
og
The GPU will make use of 256 MiB GDDR3 VRAM clocked at 700 MHz. The GPU has access to the XDR main memory as well.

Nå er jeg usikker på hva CPU die speed er på PS3, men poenget med rammen for GPU er at den er raskere enn system ram. Altså PS3 har 256MB med "rask" ram og 256MB "langsom" ram. (I tillegg har GPU tilgang på system ram, men det kan vel ikke brukes i en frame-til-frame-basis).

 

Og så litt om Xbox 360 (som også ble sitert litt høyere opp):

The console features 512 MB of 700 megahertz GDDR3 RAM on a 128-bit bus. The memory is shared by the CPU and the GPU via the unified memory architecture.

360 har altså 512MB med "rask" ram, på deling mellom CPU og GPU. Totalt sett kan man vel si at 360 har "raskere" ram enn PS3.

 

(Uten at det gjør 360 teknisk overlegen PS3, siden det er mange andre faktorer med i bildet...)

7338928[/snapback]

 

Vell, de eneste som jeg vet om som har sagt dette er MS i de propaganda-specsene de sendte ut, hvor dem forvekslet hvordan PS3 var bygd opp.

 

RSX har dedikert båndbredde på video-minnet på 22.4 GB/s..

Cell har dedikert båndbredde på 25.6GB/s til minnet, som RSX kan låne av via en RAM vakt, med enorm båndbredde..

 

På 360'en deler GPU'en båndbredden med CPU'en, så dersom CPU'en bruker 24.8 GB/s blir det 800 MB/s igjen til GPU'en, som igjen vil skape memory latency og lag i spillet, i verste fall et crash.

 

På peak performance har Xbox360 25.6GB/s tilgjengelig båndbredde, totalen for Playstation 3 ville da blitt 48GB/s.

 

360 har litt EDRam som hjelper, men alt i alt så vil 360 ha saktere minne.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
"vel, for å tørke av litt xbox-fænboy syn på at xbox spill er så mye bedre en playstation spill så kan man jo kikke på to spill, nemlig fight night 3 og Oblivion som er ute på begge konsollene.. Begge spillene er faktisk bedre på Ps3 av den ene grunnen alene at utviklerne har brukt lengre tid på å pusse på dem til ps3 versjonen.. (så da er vel bordet snudd med tanke på at 360 har vært ute et år nå og ps3 nettopp er lansert) På Fight night 3 kan man se svette og blodårer på bokserne, samt at man har fått en førstepersonsmodus, og Oblivion har fått penere grafikk og en ekstra historie å spille.. "

 

 

2 spill som er viderutviklet? Er ikke noe sjokk at Fight Night 3,5 ser penere ut, da de har jobbet videre fra orginalen som er Fight Night 3.

7338952[/snapback]

 

De har gjort bokserene i FN3 veldig bra på PS3 versjonen, så har de laget pixel publikum som sitter og står rundt i salen.

Oblivion ser det samme ut. Kom gjerne med noen bilder som viser at det er bedre

7338981[/snapback]

Du har selvsagt basert dette på at du har spilt "final build" av spillet. Og du baserer vel ikke dette på gamle screens....fyfy :thumbdown:

7340161[/snapback]

 

 

Nye screens.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
fight-night-round-3-20061120104010341.jpg

fight-night-round-3-20061120104006466.jpg

Lenke til kommentar
Ja, det med båndbredde er jo en annen ting, som jeg vet fint lite om. Var mest i sammenheng "dedikert minne" at jeg skrev det der. For hva er egentlig dedikert minne? Er det minne tilgjengelig for GPU, eller er det minne tilgjengelig bare for GPU?

7343187[/snapback]

 

Båndbredden i dette tilfellet, er hastigheten ting blir flyttet ut og inn i minnet.

Pleier ikke gidde å diskutere så masse 360/PS3 her, men tenkte kanskje jeg kunne rette litt på feil.

 

Angående dedikert minne er det litt vanskelig å forklare, men jeg kan prøve.

 

På 360 sitter alt minnet i en 128bit bus, som deler alt minnet, CPU'en etterlater restene til GPU'en, MS laget ett flott navn på det, og kalte det unified memory.

 

På PS3 sitter det 2 bus'er, med minnet.

XDR-minnet er reservert (dedikert) til Gpu'en (tror også den står på en litt raskere buss enn vanlig), NVidia GPU'en i PS3 er skikkelig ond og nekter å dele dette minnet med resten av PS3-hardwaren.

Men avogtil lurer den seg opp til den fancy dumsnille memorykontrolleren, som sitter og sender minne til Cell power prosessoren sin cache og alle SPE'ene sine L2-cacher, og sier noe slikt som 'Hei, eg heiter reserve-reserve-SPE, har du noe minne til overs?', hvorpå den dumme memory-controlleren setter den i kø, og sender og begynner å sende den også minne, vel uvitende om at onde RSX sitter allerede med masse minne fra før.

 

Fordelen med PS3-metoden, er når arbeidsmengden blir høy, så kommer ikke ting til å sakke ned så mye.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
"vel, for å tørke av litt xbox-fænboy syn på at xbox spill er så mye bedre en playstation spill så kan man jo kikke på to spill, nemlig fight night 3 og Oblivion som er ute på begge konsollene.. Begge spillene er faktisk bedre på Ps3 av den ene grunnen alene at utviklerne har brukt lengre tid på å pusse på dem til ps3 versjonen.. (så da er vel bordet snudd med tanke på at 360 har vært ute et år nå og ps3 nettopp er lansert) På Fight night 3 kan man se svette og blodårer på bokserne, samt at man har fått en førstepersonsmodus, og Oblivion har fått penere grafikk og en ekstra historie å spille.. "

 

 

2 spill som er viderutviklet? Er ikke noe sjokk at Fight Night 3,5 ser penere ut, da de har jobbet videre fra orginalen som er Fight Night 3.

7338952[/snapback]

 

De har gjort bokserene i FN3 veldig bra på PS3 versjonen, så har de laget pixel publikum som sitter og står rundt i salen.

Oblivion ser det samme ut. Kom gjerne med noen bilder som viser at det er bedre

7338981[/snapback]

Du har selvsagt basert dette på at du har spilt "final build" av spillet. Og du baserer vel ikke dette på gamle screens....fyfy :thumbdown:

7340161[/snapback]

 

 

Nye screens.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
fight-night-round-3-20061120104010341.jpg

fight-night-round-3-20061120104006466.jpg

7343323[/snapback]

 

WTF synes bildene så fete ut først, men se på publikum da, (spesielt på det ene) :!: :!:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...