Gå til innhold

Gears of War (x360) vs. Resistance (PS3) Grafikk


rikkmund

Anbefalte innlegg

Angående hvor lenge utviklerene har hatt final dev kits av PS3, så tror jeg det var Mai 06. mens jeg tror 360 hadde sine Sommer/høst 05. Så kom ikke her å si at de har hatt de like lenge. Å man kan programere en del på beta kits osv. Men det er først når man har den ferdige versjonen i hus at man kan lage noe som faktisk er til den konsollen for det fulle. Da man kan begynne å optimalisere.

Selvfølgelig kan man optimalisere på beta devkits når man har noe som er veldig nærme ferdig produkt, og denne fordelen har utviklere hatt med PS3. Utviklerene har hatt bedre tid til å bli kjent med arkitekturen enn hva som har vært tilfelle med Xbox360.

7336621[/snapback]

kilde? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er faktisk ikkje usannsynleg at det i løpet av eit år eller to ikkje ein gong vil halde seg opp mot det jamne nivået på PS3-spel, og definitivt ikkje mot dei beste.

7335502[/snapback]

 

Skal spandere en PS3 på deg om dette blir tilfelle.

PS3 vil nok ikke komme opp mot GoW grafikken

7335551[/snapback]

 

 

Du er smart. :roll: Du tror virkelig ikke at PS3 klarer å kjøre UE3 grafikkmotoren? Hørt om Unreal Tournement 2007 eller? UT07 ser like bra ut som GeOW. Noe også Epic viste fram i videoverjon(E305) før folk hadde hørt om Gears of War.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man optimalisere på beta devkits når man har noe som er veldig nærme ferdig produkt, og denne fordelen har utviklere hatt med PS3. Utviklerene har hatt bedre tid til å bli kjent med arkitekturen enn hva som har vært tilfelle med Xbox360.

7336621[/snapback]

kilde? :dontgetit:

7336696[/snapback]

Min egne logiske tankegang for det meste. Hva ellers vil være poenget med å ha devkits som er så nærme som det ferdige produktet som mulig? Klart det har en betydning.

Lenke til kommentar
Blir helt feil å sammenligne grafikken til et lanseringspill og et 2.gen-spill.

7336756[/snapback]

de kommer ut samtidig, så nei:)

7336764[/snapback]

Med tanke på å vurdere kva konsollane er i stand til, so ja. :)

 

Kay

7336942[/snapback]

Skal du si neste gang at man ikke kan sammenlikne PS3 med Xbox360 fordi det er 2. generasjon mot 3. generasjon? Eller gangen etter der fordi det er 4. generasjon mot 5. generasjon?

 

Uansett. Jeg spiller GoW og er glad i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Blir helt feil å sammenligne grafikken til et lanseringspill og et 2.gen-spill.

7336756[/snapback]

de kommer ut samtidig, så nei:)

7336764[/snapback]

Med tanke på å vurdere kva konsollane er i stand til, so ja. :)

 

Kay

7336942[/snapback]

Skal du si neste gang at man ikke kan sammenlikne PS3 med Xbox360 fordi det er 2. generasjon mot 3. generasjon? Eller gangen etter der fordi det er 4. generasjon mot 5. generasjon?

 

Uansett. Jeg spiller GoW og er glad i mellomtiden.

7336952[/snapback]

 

 

Vel det ER forskjell på et lanseringspil og et 2.gen spill, alle som har en IQ over kroppstempratur burde skjønne det. Joa, koser meg med GeOW jeg også, men er heldigvis ikke blendet av..tja du vet. :whistle:

Lenke til kommentar
Synes ingen av bildene representerte spillene rettferdig. De er for små. Flere av de er vel pressebilder også, har sett dem før så.

7334384[/snapback]

 

Det er ikke poenget med slike "sammenlikninger". ;)

 

Så, hvem vil vedde på om denne tråen blir lengre enn fem sider? Eller når første person begynner å dra inn antall mhz på 360 og PS3? :whistle:

7334385[/snapback]

 

Hvorfor dra in antall MHz på 360 og PS3 når begge har det samme antallet? 3,2 GHz... Clock memory på grafikkort = PS3- 550MHz, 360- 500MHz

 

Samme det. Resistance ser pent ut, men jeg mener Gears of War ser enda penere ut. Hardware har ikke så my å si, når konsollene er så og si like kraftige.

Endret av Amored
Lenke til kommentar
Blir helt feil å sammenligne grafikken til et lanseringspill og et 2.gen-spill.

7336756[/snapback]

de kommer ut samtidig, så nei:)

7336764[/snapback]

Med tanke på å vurdere kva konsollane er i stand til, so ja. :)

 

Kay

7336942[/snapback]

Skal du si neste gang at man ikke kan sammenlikne PS3 med Xbox360 fordi det er 2. generasjon mot 3. generasjon? Eller gangen etter der fordi det er 4. generasjon mot 5. generasjon?

 

Uansett. Jeg spiller GoW og er glad i mellomtiden.

7336952[/snapback]

 

 

Vel det ER forskjell på et lanseringspil og et 2.gen spill, alle som har en IQ over kroppstempratur burde skjønne det. Joa, koser meg med GeOW jeg også, men er heldigvis ikke blendet av..tja du vet. :whistle:

7336975[/snapback]

jaja, jeg skal overse henvisningen til min iQ og si at vi får bare vente og se. Hvis det på samme tid neste år kommer like bra spill til begge konsoller, så kan vi diskutere igjen da.

 

Poenget var at 360n har best grafikk nå. Så får vi håpe for alle PS3-fans skyld at det jevner seg ut så fort som mulig.

 

For å få diskusjonen inn på rett spor igjen, så anbefaler jeg å lese de to artiklene som ble linket til tidligere, som jeg skrev et lite sammendrag av på forrige side.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Skal du si neste gang at man ikke kan sammenlikne PS3 med Xbox360 fordi det er 2. generasjon mot 3. generasjon? Eller gangen etter der fordi det er 4. generasjon mot 5. generasjon?

7336952[/snapback]

Gongen etter der ville ha vore "3. mot 4.", ikkje "4. mot 5.". Men nei. Skilnaden mellom generasjonane minkar vanlegvis etter kvart. Uansett, poenget er at PS3 ikkje har hatt sjansen til å vise kva den kan enno. Gears of War er ein suveren tittel på XBox 360, eit storspel, og truleg ikkje so langt ifrå å utnytte det fulle potensialet til konsollen. Resistance er ein lanseringstittel, eit av dei første forsøka på å lage ein bra FPS til PS3. Det er eit greit spel, men å trekke det fram som om det var det beste PS3 kan klare, og sette det opp mot storspelet Gears of War, synest eg er urimeleg. Og det er det folk her gjer.

 

Kay

Lenke til kommentar

Når dere begynner å diskutere grafikken på konsollene generelt, bør dere kanskje ta en titt på f.eks. NFS: Carbon. Et PS3 OG X360-spill. Det ser penere ut på 360. Ikke begynn å snakke om 1.- og 2. generasjon da altså... PS3's grafikkort har høyere klokkehastighet, men X360's grafikkort har høyere minne; PS3 256MB/360 512MB. Spill ser bra ut på begge konsoller. Jeg er selv en Xbox-tilhenger, men jeg nekter for all del ikke på at jeg har VELDIG lyst på en PS3 (Hadde det bare ikke vært for prisen :( )

Lenke til kommentar
(Edit: Dessuten er det helt irrelevant, siden Xbox1 fikk skryt for å være programmerervennlig mens Ps2 var ett beist av dimensjoner, og siden balansen er den samme mellom Xbox360 og Ps3 så er det bare rimelig å forvente litt mer ventetid før Ps3 når sine høyder).

7335914[/snapback]

Xbox360 er nok enklere å utvikle for pga bedre software verktøy og en symetrisk CPU (den har dog en nokså utradisjonel GPU), men "enkel" er neppe det riktige ordet. Det er snakk om store budsjetter og anstregelser for å nå potensiale for begge konsollene.

7336157[/snapback]

Og det var akkurat derfor jeg ikke brukte ordet "enkel".

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man optimalisere på beta devkits når man har noe som er veldig nærme ferdig produkt, og denne fordelen har utviklere hatt med PS3. Utviklerene har hatt bedre tid til å bli kjent med arkitekturen enn hva som har vært tilfelle med Xbox360.

7336621[/snapback]

kilde? :dontgetit:

7336696[/snapback]

Min egne logiske tankegang for det meste. Hva ellers vil være poenget med å ha devkits som er så nærme som det ferdige produktet som mulig? Klart det har en betydning.

7336888[/snapback]

Selvsagt har det noe å si. Men viss vi tar for eksempel 360 så var ikke anti alliasing mulighet før finela dev kit. Noe som gjorde at for eks PGR3 ikke hadde det. Så man trenger litt tid med siste dev kitet for å få ting til å skinnne.

 

En annen ting man bør tenke på her er utviklingstiden. Insomniac er ikke kjent for å ta seg god tid. Mens gears derimot fikk meget god tid til finpussing og programering med final dev kit.

Lenke til kommentar
Når dere begynner å diskutere grafikken på konsollene generelt, bør dere kanskje ta en titt på f.eks. NFS: Carbon. Et PS3 OG X360-spill. Det ser penere ut på 360. Ikke begynn å snakke om 1.- og 2. generasjon da altså... PS3's grafikkort har høyere klokkehastighet, men X360's grafikkort har høyere minne; PS3 256MB/360 512MB. Spill ser bra ut på begge konsoller. Jeg er selv en Xbox-tilhenger, men jeg nekter for all del ikke på at jeg har VELDIG lyst på en PS3 (Hadde det bare ikke vært for prisen :( )

7337066[/snapback]

Når\hvis Ps3utviklerne begynner å bruke de procedurale egenskapene som Sony lover at Cell har, kommer ikke grafikkortet til å trenge like mye minne siden større mengder av art-assetsene kommer til å genereres av maskinen selv og dermed spare plass i minne. Med andre ord: Langt mer variasjon i teksturer og modeller til langt mindre plass i grafikkminnet. Cell har visst også andre fordeler når det gjelder å generere masse forskjellige ting på en gang, altså: modeller, landskap, lys, AI, fysikk, teksturer, scripts, lyd, etc, etc.

 

Og når man har fått så bra grafikk som man allerede har, så må vel poenget være å få vekk de grafiske, fysiske, og AI repitisjonene, og den mangelen på "kontakt" mellom spillets elementer, som svært mange spill sliter med. Og det virker det som Sony er den eneste som virkelig prøver å takle. Men det betyr jo også at det kommer til å ta lang tid å se Ps3s virkelige kraft.

 

Ikke at det er noe problem siden Sony har uttalt at de har en 10 års plan for Ps3, mens Ps2 og PsP ennå promoteres som hovedplatformene til Sony.

Lenke til kommentar
Når dere begynner å diskutere grafikken på konsollene generelt, bør dere kanskje ta en titt på f.eks. NFS: Carbon. Et PS3 OG X360-spill. Det ser penere ut på 360. Ikke begynn å snakke om 1.- og 2. generasjon da altså... PS3's grafikkort har høyere klokkehastighet, men X360's grafikkort har høyere minne; PS3 256MB/360 512MB. Spill ser bra ut på begge konsoller. Jeg er selv en Xbox-tilhenger, men jeg nekter for all del ikke på at jeg har VELDIG lyst på en PS3 (Hadde det bare ikke vært for prisen :( )

7337066[/snapback]

Når\hvis Ps3utviklerne begynner å bruke de procedurale egenskapene som Sony lover at Cell har, kommer ikke grafikkortet til å trenge like mye minne siden større mengder av art-assetsene kommer til å genereres av maskinen selv og dermed spare plass i minne. Med andre ord: Langt mer variasjon i teksturer og modeller til langt mindre plass i grafikkminnet. Cell har visst også andre fordeler når det gjelder å generere masse forskjellige ting på en gang, altså: modeller, landskap, lys, AI, fysikk, teksturer, scripts, lyd, etc, etc.

 

Og når man har fått så bra grafikk som man allerede har, så må vel poenget være å få vekk de grafiske, fysiske, og AI repitisjonene, og den mangelen på "kontakt" mellom spillets elementer, som svært mange spill sliter med. Og det virker det som Sony er den eneste som virkelig prøver å takle. Men det betyr jo også at det kommer til å ta lang tid å se Ps3s virkelige kraft.

 

Ikke at det er noe problem siden Sony har uttalt at de har en 10 års plan for Ps3, mens Ps2 og PsP ennå promoteres som hovedplatformene til Sony.

7337159[/snapback]

 

Dette kommer til å bli en evig krangel. Det er jo folk som faktisk mener at 360's prosessor er kraftigere enn Cell-prosessoren til PS3. Jeg skal ikke uttale meg om akkurat det. Jeg mener bare at forskjellen blir minimal uansett.

Lenke til kommentar
Når dere begynner å diskutere grafikken på konsollene generelt, bør dere kanskje ta en titt på f.eks. NFS: Carbon. Et PS3 OG X360-spill. Det ser penere ut på 360.

7337066[/snapback]

Å bruke multiplattformspel synest eg blir feil...i alle fall enno. Når det har gått ei stund, der er mange av dei, og ein ser ein klar tendens til at den eine eller andre plattforma får betre grafikk dei fleste gongane, kan ein kanskje trekke nokre forsiktige konklusjonar. Men å anta at fordi "det samme spelet" ser betre ut på den eine konsollen, og dermed konkludere med at denne konsollen har best grafikk, blir feil. Då antek ein at ein kan samanlikne konsollar på samme måte som TV-apparat, ved å køyre samme signal inn på dei og sjå kva for eit som gir best bilete. For eit spel er der mykje meir som påverkar resultatet, deriblandt utviklarane (kor gode er dei, kor godt kjenner dei plattforma, osb.), utviklingsprosessen, og verktøya.

 

Kay

Lenke til kommentar
Selvsagt har det noe å si. Men viss vi tar for eksempel 360 så var ikke anti alliasing mulighet før finela dev kit. Noe som gjorde at for eks PGR3 ikke hadde det. Så man trenger litt tid med siste dev kitet for å få ting til å skinnne.

AA var mulig og PGR3 bruker 2xAA. Det var tiling systemet som tilpasser framebufferet eDRAM minnet for "gratis" 4xAA som kom inn veldig seint. Om dette var på plass tidligere...

Lenke til kommentar
Hvorfor dra in antall MHz på 360 og PS3 når begge har det samme antallet? 3,2 GHz... Clock memory på grafikkort = PS3- 550MHz, 360- 500MHz

7336978[/snapback]

 

Poenget var at tråder som dette nesten uunngåelig blir lange krangler om hvilke konsoll som har høyest teoretisk ytelse, etc.

 

Forstår ikke hvorfor folk gidder å sammenlikne. Ta spillene for hva de er og ha det gøy med å spille det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...