Gå til innhold

klokke C2D system: hk, cpu og ram


Anbefalte innlegg

har fulgt lite med på C2D og hva som er tingen. har prøvd og lest meg opp men blir bare mere forvirra.

 

kom frem til:

 

cpu: blir en E6600, er det noen spesiell stepping man bør se etter?

 

hovedkort; Asus P5B virker fint trenger kun et kort som har 1 pci-e og fsb på 400. åpen for forslag her, men synest dette virker fint. og til en fornuftig pris.

 

 

ram: har ikke peiling. hvis jeg sikter mot fsb på 400. da må jeg vel ha 800 mhz minne? på utrygg is her :whistle:

 

håper noen tar seg tid og hjelper en forums kamerat i nød :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal prøve å kjøre fsb på 400, så er det best med 800MHz (2xfsb) minne eller raskere.

 

f.eks, denne her, til 2295,-

 

OCZ DDR2 Platinum XTC Dual Ch.

PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.5.4.15)

http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34626

 

Eller satse på at det minnet du så på, kan klokkes til 800MHz, f.eks sette minnet til CL5, så klarer det nok 800MHz.

 

P5B er et bra kort til overklokking. Om du velger E6400 eller E6600 er opp til lommeboka di.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt er E6400 mere overklokksvennlig enn E6600, men det er jo bare i forhold til sin egen standardklokk.

 

Jeg tror jeg kan ambefale de minnebrikkene HER

Crucial DDR2 Tenth Anniversary PC5300, 2048MB Kit w/two matched DDR2 667mhz

 

De klokker langt, i en test klarte de 800Mhz på 3.3.3.8/1T timings på 2.4V

Og de klarte 1066Mhz på 4.4.4.10/2T timings på 2.5V

De klarte også 1120Mhz på 5.5.5.15/[email protected]

Spenning på 667Mhz 3.3.3.8/1T var 2.3V.

 

Så de ser veldig bra ut, og ikke så ille på pris heller. :thumbup:

 

Og Hovedkort så, etter å ha lest noen tester så vil jeg ambefale det HER

Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, 1xPCI-Ex16 :thumbup:

 

Håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en E6600, men hadde jeg kunnet velge på nytt, hadde jeg tatt en E6400, og heller brukt de 700-800 kronene på noe annet. f.eks bedre minne for overklokking, bedre strømforsyning, større skjerm, eller et annet kabinett. Men gjort er gjort :)

 

Som det står i artikkelen som Mitjmannen linker til, hvis du ikke har tenkt å oppgradere på lenge (1-2 år), så velg E6600. Ekstra cache kan komme til nytte da.

 

--

 

Her er 900MHz minne for 2395,-

http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=42805

 

Kjøleløsninger for overklokking, luftkjølere. Ikke bråker de så ille heller. :D

 

Scythe Ninja+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320978

 

Thermaltake Big Typhoon VX 120

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328057

Lenke til kommentar

Intel fjernet støtte for PATA enheter i brikkesettene sine, 965 støtter kun SATA. De fleste hovedkortprodusentene har likevell valgt å ha en PATA port på hovedkortene sine. Ikke så mange DVD spillere/brennere med SATA enda.

 

For å støtte PATA må de derfor ha på en ekstra chip på hovedkortet, og det er vel denne som må ha driver på Gigabyte når du innstalerer XP tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for de brikkene jeg linket til ovenfor, og ikke disse OCZ 900Mhz brikkene. Fordi hvis du overklokker de andre til 900Mhz har de bedre ytelse, på grunn av lavere timings. :thumbup:

 

I tillegg, hvis du skulle velge det Gigabyte kortet, hadde ihvertfall det noe kompatiblilitetsproblemer med noen OCZ brikker under overklokking. Men dette er sikkert rydda opp i allerede. (I ny bios)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ASUS P5B, C2D 6400, og de oransje PC6400 (800 MHz) brikkende til GEIL 2x1024 4-4-4-12

 

Sammen fungerte disse rett ut av eskene. Etter en oppgradering av P5B BIOS, klokket jeg rett opp til FSB 400. Minnet kjørte også 1:1 med 4-4-4-12 timings :cool:

 

Har ikke vannkjølingen ennå på plass og kjører nå stock speed og dette er faktisk også veldig bra.

 

Sammen med et MSI 7900GTO til 2k får jeg nå omkring 6500 i 3DMARK06 :thumbup:

 

Den billigste og kraftigste maskinen jeg hittil har bygd...

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar

Lurerpaa. Hvor høyt var da disse Geil brikkene dine klokka?, var de klokka så mye som 1200Mhz, eller stilte du på divideren for å få lavere frekvens?

 

Edit: For hvis du kjørte 800@266 ville jo dette blitt 1200@400, men hvis du bare stiller på divider til 1:1 blir det jo ikke noe ram overklokk @400 fsb

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Lurerpaa. Hvor høyt var da disse Geil brikkene dine klokka?, var de klokka så mye som 1200Mhz, eller stilte du på divideren for å få lavere frekvens?

 

Edit: For hvis du kjørte 800@266 ville jo dette blitt 1200@400, men hvis du bare stiller på divider til 1:1 blir det jo ikke noe ram overklokk @400 fsb

7341134[/snapback]

 

Det er korrekt, rammen er ikke overklokket, den er spesifisert til denne hastigheten og det var grunnen til at jeg kjøpte PC6400 RAM for å være "sikker" på å nå 400x8 med min C2D 6400

 

PS jeg er ingen hardcore overklokker, men denne riggen lot seg klokke uten anstrengelser. Gadd ikke øke volten en gang, auto på volt...

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar

Skjønner godt at du kjøper PC6400 ram for å være sikker, men hvis du hadde lest de 2 testene av Crucial minnet som ligger link til på komplett, hadde jeg ikke nøla, for de klarte 800Mhz på standard Timings, med en minimal spenningsøkning, Så de skal være bra, og klarer også 1066 på litt tregere timings, og på toppen av det hele klarte de 1120 på 5.5.5.15/2T. Og det er vanvittig bra. :thumbup:

Lenke til kommentar
Skjønner godt at du kjøper PC6400 ram for å være sikker, men hvis du hadde lest de 2 testene av Crucial minnet som ligger link til på komplett, hadde jeg ikke nøla, for de klarte 800Mhz på standard Timings, med en minimal spenningsøkning, Så de skal være bra, og klarer også 1066 på litt tregere timings, og på toppen av det hele klarte de 1120 på 5.5.5.15/2T. Og det er vanvittig bra. :thumbup:

7341192[/snapback]

 

jo sjekka de linkene, men litt av "problemet" er at det asus kortet bare gir 2,1 volt til minnet. og du gode du linka til var velø 2,3-2,4. en annen ting er at jeg nok blir og ha systemet så stille som mulig, derfor lite luftsirkulasjon. så da er det greit med lite volt på minnet. mine ddr bruikker ble ustabile etter en stund med blod klokking og lav luft sirkulasjon.

 

 

Intel fjernet støtte for PATA enheter i brikkesettene sine, 965 støtter kun SATA.

 

burde jeg valgt et anna chipsett :hmm:

 

tror det blir en 6400, så kan jeg kjøpe en bra kjøler for extra pengene. hvis en e6600 yter bedre, er det vel bare og kjøre e6400 litt hardere for og kompangsere for tapt ytelse.

 

 

men hva med stepping? er det noen som har begynt og skille seg ut?

 

 

og takk for mye bra hjelp ;)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Har selv Asus P5B og det fungerer veldig bra. Klokka litt i begynnelsen, men standard cpu-kjøleren kunne vært bedre, så tok av cpu festene og festet vifta, ble litt kjøligere, men nå prioriterer jeg støy og satte cpu til stock og skrudde på vifte-styring i bios, så nå har jeg fått en stille pc.

 

Ble faktisk usikker på om jeg kjører 266cpu og 333minne (tror alt står på auto og det var PC5400 brikker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...