Gå til innhold

Kernel Panic under installasjon av Fedora Core 6

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Har fått tak i en crappy PC som skal kjøre linux. Den har en 17- og en 20GB, En XP 1,5GhZ CPU og DVD-rom (+de andre nødvendige tingene da). Da jeg fikk den, installerte jeg ubuntu på den og det funket en (liten) stund.

Plutselig en dag jeg skulle boote opp fikk jeg en melding der det sto "SYSTEM HALTED". Siden jeg ikke hadde gjort noe av verdi på linuxen bestemte jeg meg for å prøve å installere ubuntu på nytt. Da fikk jeg en ny melding da jeg skulle installere: "Kernel Panic: trying to kill idle task" og "not synching"-greier (eller noe i den duren).

Jeg fikk ikke panik, og lastet ned en ny distro og brente den ut. Kanskje det var noe galt med den forgje, tenkte jeg. Men nei, akkurat det samme skjedde da jeg skulle installere "Fedora Core 6" (Prøvde også med Slackware 11.0 men det skjedde ikke noe jeg ikke var vant med, for å si det sånn). :cry:

Tror dere det hjelper å formatere begge harddiskene til EXT3-filsystem før jeg prøve å installere? Den "ordentlige" PC'n finner kun den ene harddisken (20GB'n), så det blir vanskelig hvis jeg skal formatere begge harddiskene til EXT3 i windows.

Er det noen linux-geeks der ute som kan hjelpe meg, før jeg blir så lei at jeg installerer windows ( :ohmy: ) på maskinen?

Håper noen tar seg tid til å hjelpe! :)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Anbefaler deg å sjekke RAM-en din, kan være den som forårsaker problemene.

7334171[/snapback]

Har prøvd med to forskjellige brikker men det samme skjer. Skal prøve igjen i morgen med noen andre jeg har på lur. Kanskje til og med flere enn en brikke denne gangen.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å sjekke RAM-en din, kan være den som forårsaker problemene.

7334171[/snapback]

Har prøvd med to forskjellige brikker men det samme skjer. Skal prøve igjen i morgen med noen andre jeg har på lur. Kanskje til og med flere enn en brikke denne gangen.

7334194[/snapback]

Å foreta en clean install(formatere èn av harddiskene til ext3 og en 2gb swap partisjon, også instalere FC på dette) kan godt fungere. Hvis ikke det er no problem med disken eller rammet så vet jeg ærlig talt ikke hva som kan være problemet...

Lenke til kommentar

Nøyaktig når er det du får denne panicen? Du kan forøvrig skrive memtest i stedet for linux når du skal boote installen.. Hender det hjelper å legge på noen options som noapic noacpi nousb etc. etter linux avhengig av hva som forårsaker problemet..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Å foreta en clean install(formatere èn av harddiskene til ext3 og en 2gb swap partisjon, også instalere FC på dette) kan godt fungere.

Hvordan gjør jeg dette?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Nøyaktig når er det du får denne panicen? Du kan forøvrig skrive memtest i stedet for linux når du skal boote installen.. Hender det hjelper å legge på noen options som noapic noacpi nousb etc. etter linux avhengig av hva som forårsaker problemet..

7334913[/snapback]

Prøvde membtest. Kan beskrive det med to ord: Mye rødt. Prøver med en annen RAM-brikke når jeg får tid. Går det anne "fikse" RAM-brikka på en måte, hvis jeg får mange errors i membtest?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det så ut som det var RAMen som var problemet. Det funket ganske langt i fedora-installasjonen men det kom frem at installasjonen ikke vant pakkene som trengtes for å installere. Dette skyldes nok en feil med CD'n. Installerer nå Ubuntu og alt ser ut til å funke.

Lenke til kommentar

Det er mulig at ubuntu's installer (og winxp) er enklere, og dermed mindre sårbar for dårlig maskinvare enn fedora sin.

Har tidligere sett fc krasje under install, når debian/win kom seg igjennom. På en annen side så krasjer de konstant også når du først begynner å bruke systemet, vet ikke om det egentlig er bedre...

Kan defekt HK forårsake at RAM leses/skrives feil?

Lenke til kommentar
Det er mulig at ubuntu's installer (og winxp) er enklere, og dermed mindre sårbar for dårlig maskinvare enn fedora sin.

Har tidligere sett fc krasje under install, når debian/win kom seg igjennom. På en annen side så krasjer de konstant også når du først begynner å bruke systemet, vet ikke om det egentlig er bedre...

Kan defekt HK forårsake at RAM leses/skrives feil?

7340265[/snapback]

det vil jeg nok tro...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hovedkortet er ikke deffekt da jeg kjører linux på den gamle maskinen akkurat nå. :)

Når jeg skal komme meg inn på linux maskinen fra en maskin med XP kommer det bare frem at "nettverksbanen ble ikke funnet", selv om jeg finner den når jeg trykker på "hvis datamaskiner i arbeidsgruppen". Kan noen hjelpe meg med problemet?

Lenke til kommentar
Hovedkortet er ikke deffekt da jeg kjører linux på den gamle maskinen akkurat nå. :)

Når jeg skal komme meg inn på linux maskinen fra en maskin med XP kommer det bare frem at "nettverksbanen ble ikke funnet", selv om jeg finner den når jeg trykker på "hvis datamaskiner i arbeidsgruppen". Kan noen hjelpe meg med problemet?

7344040[/snapback]

gjennom microsoft netverket? Har du konfigurert Samba riktig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

7344040[/snapback]

7344510[/snapback]

Ja, jeg kjører gjennom microsoft nettverket. Greier å pinge maskinen også. Men når jeg skal inn på den kommer det bare "network-path not found", selv om jeg ser at maskinen har funnet den.

Lenke til kommentar

7344040[/snapback]

7344510[/snapback]

Ja, jeg kjører gjennom microsoft nettverket. Greier å pinge maskinen også. Men når jeg skal inn på den kommer det bare "network-path not found", selv om jeg ser at maskinen har funnet den.

7344628[/snapback]

nok en gang, har du konfigurert Samba riktig? hehe... og nå bruker du ubuntu korrekt?

Lenke til kommentar

Bare for å teste om jeg forstår hva du sier:

Når du sitter på en windows-maskin på nettet, så får du pinget ubuntu-maskinen, men får feilmelding om du prøver å gå inn på den?

1. Prøv å gå inn på ubuntu-maskinen fra seg selv, skriv "smb://localhost" i adressefeltet til nautilus

2. Dersom dette ikke funker: Du har konfigurert samba feil. I fedora har du i allefall noe ala "system-config-samba" som kan skrive en enkel samba-config-fil

Post din /etc/samba/smb.conf her, så skal vi hjelpe deg videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...