Gå til innhold

USB-disk i nettverk

erlber

Anbefalte innlegg

Hvis en kjøper en NAS-lignende sak, som både kan kobles til med USB og nettverk går det an å bruke begge deler samtidig?

Har to PC'er hjemme (en stasjonær og en bærbar) pluss mediasenter. Det jeg lurer på er om det går an å koble disken til den stasjonære med USB, og nettverkskabelen i den trådløse ruteren min, slik at jeg får rask overføring til/fra den stasjonære med USB, og samtidig access til disken fra de andre enhetene, selv om den stasjonære er avslått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint an å bruke den eksterne disken over nettverket, men maskinen den er tilkoblet må selvfølgelig være skrudd på.

NAS-diskene har i tillegg til diskkontrolleren, en nettverkskontroller, som gjør at den kan brukes over nettverket. Vet ikke om det finnes slike kontroller-kort i løssalg, men om jeg ikke tar helt feil, så burde sånne kort/moduler etterhvert havne på markedet.

Det som ser enklest ut i din situasjon, vil være å koble disken til en av maskinene dine og dele disken som en nettverksresurs. Når dette er gjort skal disken være tilgjengelig for alle maskiner som er i samme arbeidsgruppe/domene som maskinen disken er koblet til.

Du kan også sette doslen opp som en "Network Drive", ved å gå inn på "min datamaskin", finne "tools" på opgavelinja og trykke "Map Network Drive" og deretter fylle ut feltene. Husker ikke konkret hva de forskjellige tingene kalles i den Norske versjonen, men det finner du fort ut om du har Norsk versjon uansett :).

Om du skal streame media i DVD-kvalitet, vil jeg ikke anbefale deg å bruke trådløst, da det ikke er tilstrekkelig med båndbredde for å få lastet bildet i sanntid. Det er også utrolig mye kjappere å bruke kablet nettverk ved overføring av store filer.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Har tydeligvis forklart meg dårlig her...

Det jeg lurer på er: Hvis jeg kjøper en ekstern harddisk som både kan kobles til et nettverk (har nettverkskontakt) OG via USB, kan jeg da putte både en nettverkskabel OG en usbkabel i denne eksterne boksen, og koble nettverkskabelen i ruter, og USB-kabel i en PC?

Håpet mitt da er at jeg alltid (selv om den pc'en som er koblet med USB er avslått) kan få tak i dataene som ligger på disken over nettverk med hvilken som helst pc, men også raskt over usb fra den pc'en den er koblet til.

Lenke til kommentar
Har tydeligvis forklart meg dårlig her...

Det jeg lurer på er: Hvis jeg kjøper en ekstern harddisk som både kan kobles til et nettverk (har nettverkskontakt) OG via USB,  kan jeg da putte både en nettverkskabel OG en usbkabel i denne eksterne boksen, og koble nettverkskabelen i ruter, og USB-kabel i en PC?

Håpet mitt da er at jeg alltid (selv om den pc'en som er koblet med USB er avslått) kan få tak i dataene som ligger på disken over nettverk med hvilken som helst pc, men også raskt over usb fra den pc'en den er koblet til.

7360934[/snapback]

Svaret er JA, dete burde absolutt fungere.

Om du vil kjøpe kabinett of disk hver for seg, så finner du eksterne kabinetter med netverksløsning i prisguiden her Koster kanskje litt mer, men er fleksibelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...