Gå til innhold

Hvordan lagre bokinformasjon i færres mulig filer

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider for tiden med en database for bøker, siden jeg selv er en stor bokentusiast, og liker å holde styr på hva jeg har og hva jeg ikke har av bestemte forfattere.

Nå har jeg kommet til lagre-/åpnedelen, og lurer på hvordan jeg bør gjøre dette.

Bøkene er organiserte i en List(of clsBok), der clsBok har propertier som

Tittel (string)
Originaltittel (string)
Forfatter (string)
Språk (string)
HarBok (boolean)
Bilder (List(of string))
ValgtBilde (bitmap)
og mer...

Min opprinnelige plan var to filer pr bok, en bildefil, og en liten tekstfil med resten av variablene. Men det forekommer meg at dette er tungvindt. Veldig tungvindt!

Så jeg har snust litt på lagring av binary-(random-)filer, og ser på det som et fint alternativ. Da kan jeg jo klare å lagre alt i en fil (ikke sant?), men må til gjengjeld ha hvor mange bytes den skal være...

Så derfor;

a) Er det smartere måter å gjøre dette på? Kan SQL brukes offline? (/andre databaser?)

b) Hvordan kan jeg (hvis a)=Nei) finne lengden i bytes av bildet?

Forslag mottas med stor takk!

Takk,

Degeim

EDIT: Bruker VB .Net 2005

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du haugevis av muligheter å velge mellom...

Jeg ville nok enten valgt å lagre dette i SQL Server Express.

Eller å lagre dette som XML. Gjerne ved hjelp av serialisering/deserialisering av hele "bibliotek"-objektet ditt.

Jeg ville nok helst lagd alle bøkene i èn XML fil og hatt hvert bilde som egen fil en en undermappe. På den måten er det veldig enkelt å bruke dataene senere. F.eks. på en webside. Hvis du i tillegg lager ID'n på hver bok som en GUID vil dette være veldig enkelt å synkronisere med f.eks. en database. Filnavnet på hvert bilde ville jeg også hatt som GUID + extension.

For å finne antall bytes i bildet må du lagre det først. Du trenger ikke lagre det til fil, men heller en MemoryStream. Så kan du etterpå dumpe denne MemoryStream'n ut til fil.

Lenke til kommentar

Aha, takk for alle forslagene.

Hver bok har en ID, men GUID vet jeg ikke noe om.

EDIT: Tror ikke en GUID egentlig er nødvendig, så lenge IDene er unike.

XML med eksterne bilder høres flott ut, og ligner en del på min nesten gjennomførte plan med random-fil og eksterne bilder. XML er selvsagt best :thumbup:

Jeg får forske litt på (de)serialisering og GUID, så skal vi se det går fint.

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Det er mulig å serialisere bildet også, men jeg ser ikke helt poenget... Det gjør det bare vanskeligere å bruke dataene senere.

Du KAN serialisere til binærfiler også. Dette tar mindre plass. Men hvis du ikke har like mange bokhyller som Deichmanske ser jeg ikke helt poenget med dette :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...