Gå til innhold

Digitalkamera som ikke gir røde øyne

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et digitalkamera som ikke gir røde øyne. Finnes det?

Er det noen som har noe å anbefale -enten kompakt eller speilrefleks?

Barna våre er sikkert svært disponibel for å få røde øyne på bilder. Ofte får de "lysende øyne" som ikke lar seg redigere vekk. Vi har et Sony V3 med ekstern blitz. Trodde den eksterne blitzen skulle forhindre røde øyne, men det gjør den desverre ikke. Jeg vil så gjerne få noen gode innebilder av barna.

Gun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anti-rødeøynefunksjon fungerer fint lite. Det kan i tillegg forvirre den man tar bilde av. Den gir gjerne et forblink (eller flere) fra blitsen, slik at når bildet faktisk blir tatt, så har personen(e) du tar bilde av, snudd vekk hodet fordi de tror bildet allerede har blitt tatt. Evt. så kniper de øynene litt sammen pga. lysblinkene på forhånd. Det bruker i tillegg mer batteri, og det tar lengre tid fra du trykker på utløseren til bildet blir tatt. Og hvis man da tar hensyn til at det fungerer veldig dårlig, så er det bare ulemper med denne funksjonen.

Røde øyne er en konsekvens at at optikken og blitsen sitter så tett. De kamera der blits og optikk er lengst mulig fra hverandre, har også minst risiko for røde øyne. At blitsen er et stykke fra objektivet, er imidlertid ingen garanti for at du ikke får røde øyne. Nå kjenner jeg ikke så godt til Sony V3, men hvis du har en slaveblits, så må jo blitsen på kameraet naturlig nok også fyres av så den eksterne skal se dette og fyre av samtidig, og da hjelper ikke det mot røde øyne på noen som helst måte.

Røde øyne er lett å fjerne i etterkant, på en datamaskin med enten medfølgende programvare eller noe du sikkert kan finne gratis på nettet.

Det finnes imidlertid et par kamera på markedet som automatisk fjerner røde øyne digitalt for deg i etterkant av at bildet er tatt. Man velger bare å skru på den funksjonen i kameraets meny. De jeg vet om som har dette, er Nikon Coolpix P1, P2, P3 og P4.

Lenke til kommentar

Røde øyne kommer av at blitzen sender ett lys inn i øyet, fra øyets netthine som består av masse blodårer så reflekteres rødt lys tilbake (siden blod er rødt så absorberes alle fargene bortsett fra rødt og rødt reflekteres).

Jo nærmere blitzen er opptiken jo større sjanse for røde øyne, for lyset reflekteres rett tilbake kan man si. Så ett speilrefleks kamera med ektern blitz som står endel cm over objektivet vil minske sjansene for røde øyne betraktelig.

Alternativ ekstern blitz med tråd-ledning eller trådløs overføring slik at man kan øke avstanden enda mer.

Men speilrefleks og ekstern blitz så kan man ofte vippe blitzen i taket og dermed vil mindre lys gå inn i øynene, samt helt annen vinkel og enda mindre sjanse for røde øyne.

Ang. anti røde øyne funksjon som blinker flere ganger før bildet tas har den funksjon at når øyet blir blendet så vil pupillen trekke seg sammen, dette medfører at det er mindre lys som kommer inn og slippes ut av øyet. Ergo mindre sjanse for røde øyne eller i allefall minskning av det.

Røde øyne kan også fjernes ganske effektivt i mange bildebehandlings programmer.

Lenke til kommentar
Røde øyne kommer av at blitzen sender ett lys inn i øyet, fra øyets netthine som består av masse blodårer så reflekteres rødt lys tilbake (siden blod er rødt så absorberes alle fargene bortsett fra rødt og rødt reflekteres).

Jo nærmere blitzen er opptiken jo større sjanse for røde øyne, for lyset reflekteres rett tilbake kan man si. Så ett speilrefleks kamera med ektern blitz som står endel cm over objektivet vil minske sjansene for røde øyne betraktelig.

Alternativ ekstern blitz med tråd-ledning eller trådløs overføring slik at man kan øke avstanden enda mer.

Men speilrefleks og ekstern blitz så kan man ofte vippe blitzen i taket og dermed vil mindre lys gå inn i øynene, samt helt annen vinkel og enda mindre sjanse for røde øyne.

Ang. anti røde øyne funksjon som blinker flere ganger før bildet tas har den funksjon at når øyet blir blendet så vil pupillen trekke seg sammen, dette medfører at det er mindre lys som kommer inn og slippes ut av øyet. Ergo mindre sjanse for røde øyne eller i allefall minskning av det.

Røde øyne kan også fjernes ganske effektivt i mange bildebehandlings programmer.

7336359[/snapback]

Hmm, skrev endel av det samme som over, men på en litt annen måte, så lar det stå. :)

PS, ang kameravalg så ville jeg nok gått for ett Nikon D50 eller Canon 400D eller lignende med ekstern blitz. Bedre bilder, mer muligheter med objektiv valg i fremtiden, blitzen kan snus og vendes på og få den til å reflektere på vegger og tak og ikke rett i fleisen på folk. Raw format er ett pluss.

Ulempen er prisklasse (dyrere enn små Ixus etc) samt størrelse. Jeg har en Sony Ericsson K750i som jeg drasser med meg, bedre mobilkamera kommer nok etterhvert. Har også en Canon 30D med 580EX blitz som gjør den proffe jobben.

Lenke til kommentar
Hva med en vri:

Velg et kamera som ikke trenger blitz når du er inne!

Fujifilm har et kamera som kan justere iso-verdier opp til 3200, og det burde veø være godt nok.

7336434[/snapback]

ISO 3200 kan fort bli mye støy på bildet tror jeg, men smaken er som baken, ganske så delt. :)

Lenke til kommentar

Takk for nyttige innspill.

Sony V3 har ekstern blitz som kan vris oppover (ikke slaveblitz, men orginal).

Like vel får de ofte røde øyne. Så det var en stor skuffelse.

Og de røde øynene blir ofte som "lyskuler", som ikke så lett lar seg redigere vekk. Våre barn er nok svært disponibel for dette. Jeg er så lei de røde øynene.... og håpet at det var noe på markedet som kunne være bra i fht til dette problemet.

gun

Lenke til kommentar

De fleste barn er svært utsatte for røde øyne, og problemet blir naturligvis desto større når det er mørkt inne og pupillåpningene er store.

En billig speilrefleks med en tilsvarende billig blitz vil i stor grad løse dette problemet for deg, selv om jeg løste problemet på min gamle Panasonic FZ10 (en forløper til FZ50) med en Nikon SB-26 blitz.

Vanlig kompaktkamera:

112159141-M.jpg

Resultatet blir grusomt fordi blitzen fyrer av direkte på subjektet, og blitzen er kloss inntil objektivet.

FZ10 med SB-26 tiltet 45 grader opp (mot himmelen - dette er utendørs!) Inndirekte lys fra SB-26'ens innebygde bounce card:

112160967-M.jpg

Resultatet blir finfint, men det er litt klønete fordi kameraet og blitzen ikke "snakker sammen".

D70 med kitobjektiv og Sigma EF500 DG Super blitz med OmniBounce:

112161619-M.jpg

Alle innstillinger er automatiske.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kan iallfall still meg bak Afseths omtale av Nikons P-serie. Har selv P2, og med funksjonen ansiktsprioritert autofokus aktivert, leter den etter ansikter i motivet. Finner den det fjerner den altså de røde øynene selv etter at bildet er tatt. Og det virker forbløffende bra. Jeg tok en del på normalprogram, og fikk masse røde øyne. Med ansiktsfunksjonen på ble det fullstendig fritt for røde øyne så sant ansiktene gjenkjennes. Kan anbefales til barnebilder, og tar også meget bra bilder generelt til den prisen (ga 2K for mitt).

Lenke til kommentar

Råttent kjøtt (F30 ved ISO 3200) smaker muligens bedre enn bæsj ("mange konkurrenter" ved ISO 400), men det smaker ikke godt av denn grunn. Et bilde fra F30 ved 3200 ISO minner mer om et impresjonistisk maleri utført av en datamaskin enn et fotografi:

ISO 100:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/F30/F30hSLI0100.HTM

ISO 3200:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/F30/F30hSLI3200.HTM

Det finnes ikke antydning til detaljer igjen i bildet. Støybruset er bare byttet ut med noe annet guff, som signalprosessoren "håper" at minner om det som egentlig skulle vært der.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Råttent kjøtt (F30 ved ISO 3200) smaker muligens bedre enn bæsj ("mange konkurrenter" ved ISO 400), men det smaker ikke godt av denn grunn. Et bilde fra F30 ved 3200 ISO minner mer om et impresjonistisk maleri utført av en datamaskin enn et fotografi:

Jeg er enig med deg, men det er likevel ikke dårligere enn at resultatet blir absolutt brukbart i utskrifter på 10x15cm. Selv 13x18 eller kanskje til og med A4 ville være brukbart. Jeg sier ikke bra, men brukbart. Om det erstatter blitz - tja. Det er i hvert fall et alternativ, og i en del sammenhenger, ønsker man ikke bruke blitz - den ødelegger minst like mye som støyen på ISO3200. Med andre ord er noen ganger det beste alternativet støy...
Lenke til kommentar
Med andre ord er noen ganger det beste alternativet støy...

7369834[/snapback]

Jeg sier ja takk til støy (innenfor rimelighetens grenser), men nei takk til pixel-grøt.

Grain is good - det er brutaliteten i støyfjerningen (som nok gir helt fantastiske resultater i syntetiske tester - her er jo verken luma- eller chromastøy) jeg reagerer på. (og ja, resultatet er bedre enn f.eks Panasonic ved ISO 800)

Har du testet 10x15 utskrift fra F30 ved ISO 3200? Jeg betviler nemlig at det blir særlig pent. Jeg vil gjette på at junior blir seende ut som en Playmo-figur, med plastaktig hud og hår uten detaljer. Røde øyne får han imidlertid ikke. Hurra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...