Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan "lege" en ustabil mage?

Gjest Ustabil_Mage

Anbefalte innlegg

Gjest Ustabil_Mage

God kveld.

Jeg har den siste tiden sliti en del med ustabil mage. Den er urolig, gjør noen ganger vondt og selve magen er ofte varm. Akkurat som det koker i den. Jeg spiser vel greit og sunt, men kan ofte bli en sjokolade eller to. Jeg går på medisiner, men de skal ikke ha noen innvirkning, og snuser en del, men det har jeg gjort lenge uten problemer. Jeg er ute etter kjerringråd om hva jeg burde gjøre for å få rettet opp på dette uten dyre midler man får kjøpt på apoteket.

Hva er lurt å spise? Hvordan kan jeg "rense" kroppen min for denne driten? Er det et clue å drikke mye vann? Alle tips og triks mottas med stor takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å drikke en del vann, 3L/dag er et fint mål. Tygg maten godt så magen får mindre å jobbe med. Prøv også å kutte snusen en periode og se hva som skjer (du kan gjerne kutte den ut for godt også, men det er jo et valg du selv tar). Prøv å spise regelmessige, små måltider. Mulig at du har laktose-intoleranse, hva med å prøve å kutte melkeprodukter? Hvor ofte og hvor tynt driter du? Du kan som siste instans prøve å faste, altså kun spise tyntflytende føde som silet suppe o.l. i et par-tre dager. Jeg ville nok heller gått til legen før jeg hadde prøvd å faste, dog.

Lenke til kommentar
Gjest Ustabil_Mage

Heisann! Takk for kjappe svar. :)

Ja, det kunne vært en god idé å kutte ut snusen en periode, men jeg er rimelig sikker på at den ikke er synderen. Jeg har snust en god stund nå, og det problemet jeg har nå, har vært fram og tilbake i mange år. Jeg har vurdert å faste og å drikke mye vann for å renske kroppen fullstendig. Det er noe jeg har lyst til. Men det er veldig vrient med tanke på skolen. Er helt nødt til å spise mat der, ellers så fungerer jeg ikke i det hele tatt. Kan jo ta helga til hjelp, den er jo rett rundt hjørnet. Laktoseintoleranse har jeg faktisk testet meg for, men god forslag! Det kunne helt klart ha vært det.

Når jeg må gjøre mitt fornødne er det ikke bare vann. Det er bare at kosistensen er veldig dårlig og det kommer veldig lite av gangen. Er liksom så tungvindt når alt kommer i puljer. Når jeg er vanlig i magen trenger jeg liksom kun en gang per dag, nå er jeg nærmest oppe i tre. Synes det er veldig merkelig. Jeg har i grunn ikke problemer med luft i magen på morgenen eller på skolen, kun på kvelden når jeg er hjemme. Også det synes jeg er rimelig merkelig. Hva kan det komme av? Jeg har jo smerter i magen på skolen. Det kan være intense smerter, men de går over av seg selv etterhvert.

Skal snakke med mor om denne fastinga, så kanskje jeg får belaget meg på suppe denne helga. Eller kanskje det finnes andre løsninger? Et middel jeg har hatt mye suksess med er Lepicol. I frøform, ikke i ampullform. Problemet er at det er så dyrt, og må liksom bruke ampullene opp først. Finnes det andre, kanskje billigere, og bedre alternativer for å få rettet på fordøyelsen?

Lenke til kommentar
Er helt nødt til å spise mat der, ellers så fungerer jeg ikke i det hele tatt.
Vel, du må ha i deg næring, det er klart. Men behøver det å være fast føde?

Tre ganger om dager er forøvrig ikke mye, jeg har hatt noen måneder hvor jeg har ligget på ca 6-7 ganger om dagen, inkludert vondt i magen i et par omganger gjennom dagen.

Yoghurt får forresten magen litt i balanse, prøv å spis en del av det :)

Lenke til kommentar
Gjest Ustabil_Mage

Nei, to-tre ganger er kanskje ikke så mye. Men litt for mye. Blir liksom upraktisk. Skal teste ut youghurt og de andre tipsene dine, så får jeg heller gå for faste hvis det trengs. Takk!

Jeg er også rimelig sensitiv for sterk mat som pizza, kebab og lignende saker. Litt iriiterende egentlig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, har et lite tips her. Noen ganger kan ubalanse av omega fettsyrer forårsake dårlig mage.... fordi med vårt kosthold i dag, som er fokusert på mye ferdigmat og kjøttprodukter, så får vi i oss for mye Omega 6 og 9, men svært lite Omega 3 (for lite fisk i hverdagsmaten). Det kan hjelpe å ta tilskudd av omega 3 for å rette opp balansen her. Det hjalp meg praktisk talt over natten, og har flere venner som føler seg bedre i magen etter å ha begynt på omega 3 kapsler. Da disse på kvelden, rett før du legger deg, så slipper du å rape tran hele dagen..... ellers holder jeg meg selv unna hveteprodukter, melk og egg. Dette er ting du kan teste det for med en enkel allergitest hos lege, men ofte slår det ikke ut på de standard testene de har. Det beste er å droppe feks brød, og se om du føler deg bedre.... også melk... prøv en uke minst uten de forskjellige produktene, så finner du ut hva du reagerer på og ikke.

Lykke til.. (tilstanden heter IBS på fagspråket - som egentlig ikke betyr noe annet enn irritert tarm - som igjen er en samlebetegnelse på alle magevondt tilstander de enda ikke har funnet ut grunnen til...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...