BarteBaluba Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hei Jeg ønsker å lære meg å data programmere, og mange anbefalte meg med å starte med Java fordi da blir det mye enklere å lære seg python, som jeg ønsker å lære meg i første omgangen. Noen som har noen gode steder jeg kan lære meg Java? Lenke til kommentar
krigun Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hei Jeg ønsker å lære meg å data programmere, og mange anbefalte meg med å starte med Java fordi da blir det mye enklere å lære seg python, som jeg ønsker å lære meg i første omgangen. Noen som har noen gode steder jeg kan lære meg Java? 7332584[/snapback] Vil ærlig tro at det er enklere for en nybegynner å starte med python eller ruby.. Programmering er det samme uansett, bare syntaxen (språket) som er annerledes. For eksempel: Java (HelloWorld.java): ---------------------------------------- public class HelloWorld { public static void main(String[]args) { System.out.println("HelloWorld"); } } kjøring: javac HelloWorld.java java HelloWorld ---------------------------------------- Ruby (helloworld.rb): ---------------------------------------- puts "HelloWorld" kjøring: ruby helloworld.rb ---------------------------------------- Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Så du vil fram til at Ruby eller Python er enklest? Endret 21. november 2006 av roberth1990 Lenke til kommentar
krigun Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Ja, ikke misforstå, jeg liker Java veldig godt, men jeg mener at Ruby er lettere å fordøye for en som ikke har drevet med programmering tidligere. Tror ikke det tar deg lang tid å kikke igjennom en rask guide til programmering i Ruby: http://www.math.umd.edu/~dcarrera/ruby/0.3/ Du trenger å installere Ruby, og linken ovenfor vil forklare de enkle konseptene ganske greit. Ikke forvent å se noe grafikk med det første, hele guiden foregår i kommandolinja (irb). Regner med at du bruker Windows, så her er Ruby: http://rubyforge.org/frs/download.php/12751/ruby185-21.exe Python er greit nok det, men språket er styrt av innrykk, som jeg tror kan virke litt forvirrende. Lenke til kommentar
___ Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hei Jeg ønsker å lære meg å data programmere, og mange anbefalte meg med å starte med Java fordi da blir det mye enklere å lære seg python, som jeg ønsker å lære meg i første omgangen. Noen som har noen gode steder jeg kan lære meg Java? 7332584[/snapback] Hvis det er Python du ønsker å holde på med så kan du liksågodt starte med det først som sist. Å lære seg et programmeringsspråk for å mestre et annet er vel ikke noe sjakktrekk. Werner Lenke til kommentar
krigun Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hvis det er Python du ønsker å holde på med så kan du liksågodt starte med det først som sist. Å lære seg et programmeringsspråk for å mestre et annet er vel ikke noe sjakktrekk. Werner 7333335[/snapback] Men ja, hvis du på død og liv vil lære deg python, så gjør du selfølgelig det. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Ruby så litt mer interessant ut enn python... tror jeg lærer meg det, men takk for hjelpen. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Java er ikke noe problem å lære seg, det. Du kan begynne med PHP for den slags skyld. Det kan hende du finner mer interessant, også, så du får laget en dynamisk webside fra scratch. Gjerne med en databasetilkobling til MySQL. Ellers har man lisp (common lisp) som er interessant, og prolog. Mange programmeringsspråk der ute... c: http://aelinik.free.fr/c/index.html c++: http://newdata.box.sk/bx/c/ Men skal du først lære deg ett, så stemmer jeg for at du hopper rett i det. Jeg tror jeg ville valgt Python fremfor Ruby. Lenke til kommentar
sim Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Python er rimelig greit å lære seg. Ta en titt her f. eks. http://hetland.org/python/instant-python.php og http://hetland.org/python/instant-hacking.php. Veldig grei start til Python. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg startet med Java. Jeg sliter litt nå i begynnelsen, men føler jeg begynner å få litt taket på det. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ja, det er jo bare til å spørre her hvis det er noe du lurer på... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg vil anbefale java eller c++ fremfor f.eks php. Grunnen til dette er disse to store programmeringspråkene lærer inn god programmeringsdisiplin da de er veldig strenge. I f.eks php kan du slenge datatyper om hverandre, men i java kan du ikke bare slenge rundt, bruke udeklarerte variabler mv. Lær programmeringsdisiplin! Lenke til kommentar
Knutsi Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hei Jeg ønsker å lære meg å data programmere, og mange anbefalte meg med å starte med Java fordi da blir det mye enklere å lære seg python, som jeg ønsker å lære meg i første omgangen. Noen som har noen gode steder jeg kan lære meg Java? 7332584[/snapback] Jeg vil tro det er værre for en nybegynner å hoppe fra en mindre komplekst språk som Ruby eller PHP over på Java. Jeg føler jeg har hatt stor nytte av å starte med C, så gå til C++ og nå sitte med C# og Java. Ettersom du spør her vil jeg anta det er Java du virkelig ønsker å lære, så hvorfor ikke bare gjøre det? (Skulle Java vise seg å være for vanskelig, prøv Ruby (du kan prøve Ruby rett i nettleseren her: http://tryruby.hobix.com/) Hvis du er godt i engelsk er det ingen manko på guider og bøker som lærer deg programmering fra bunnen av. Hvis du vil ha det hele på norsk er det et utvalg bøker du bør titte på. Personlig har jeg sett "Rett på Java" brukt av en veninne uten noen prog. erfaring fra før. Jeg mener å huske denne gikk gjennom basics, og så videre til ting relatert til Swing (vinduer, ikoner, grafiske ting og tang - det man kanskje normalt forbinner meg et program!) hvor man trenger erfaring med kjernefunksjonaliteten før man bør gå. Bruk en god IDE (utviklerverktøy), det halp meg mye i starten (jeg startet med CodeWarrior på en gammel Mac). Sjekk www.netbeans.org, så finner du fort balansen. Lykke til! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Bruk en god IDE (utviklerverktøy), det halp meg mye i starten (jeg startet med CodeWarrior på en gammel Mac). Sjekk www.netbeans.org, så finner du fort balansen. Lykke til! 7663887[/snapback] Vil ikke anbefale deg å bruke et IDE. Bruk en editor med fargekoding, og lær deg å kompilere og kjøre fra kommandolinje. Du vil ha mye igjen for det senere. Dessuten slipper du å kaste bort tid på å finne ut hvordan IDEet virker. Ørjan... Lenke til kommentar
Knutsi Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Vil ikke anbefale deg å bruke et IDE. Bruk en editor med fargekoding, og lær deg å kompilere og kjøre fra kommandolinje. Du vil ha mye igjen for det senere. Dessuten slipper du å kaste bort tid på å finne ut hvordan IDEet virker. Ørjan...7664915[/snapback] Er du sikker på at dette ikke medfører en enda brattere læringskurve? Netbeans og Eclipse kommer oxo med gode debuggere som gjør det lettere å følge med på hva koden gjør.. jeg vil tro det er en fordel? For all del, jeg er enig i at det er viktig å skjønne kompilatoren, men dette skulle man da tro det var lett å plukke opp i etterkant. En IDE kan la deg komme kjapt i gang, noe som er viktig mens motivasjonen er på topp Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å finne ut hvordan men debugger når man er på 'Hello World' nivå. Man følger eksemplene til punkt og prikke i boka. (Forutsatt at man har en oppdatert bok). Å komme raskt igang er nettopp poenget. Tom fil, skriv noe kode, javac <java file> og java <class file>. Men det er bare min personlige erfaring, etter selv å ha startet med et IDE og java for noen år siden. Ørjan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå