Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ressurshefte høst06 "frihet/fridom"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På side 8 oog 9 står det om Lasso rundt fru Luna. Ka noen tolke denne teksen for meg? Kjønner ikke så mye av den for å være ærlig, men så er ikke jeg blant de beste til å tolke tekseter.

7332474[/snapback]

Lasso rundt fru luna teksten er et utrag fra en bok. Jeg har ikke lest teksten, men her finner du hva boken handler om..

Endret av maledv
Lenke til kommentar

Tror teksten "lasso rundt fru luna" handler om den friheten man føler når man flytter hjemmefra.. men ut av innledningen, ser vi at det er lett å bli litt for ivrig når man plutselig får så mye frihet, så man må være forsiktig, slik at man ikke "braser rett inni et husmøne og knekker nakken"..

så er jo den friheten ørna får når den lærer å fly, å endelig kan forlate redet, et nydelig bilde på det å flytte hjemmefra! :thumbup:

Endret av maledv
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke så veldig mye av hva dere skriver, men et tips ang. "frihet" kan jo være å blande inn den ideologiske debatten og individets frihet.

7332851[/snapback]

fårstår du ikje ka vi skriv, pga. dialekt, eller før at du ikje har hefte??

bære sånn at æ veit om æ må skriv bokmål eller ikje :p

PS: takk for gode tips =)

Endret av maledv
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke så veldig mye av hva dere skriver, men et tips ang. "frihet" kan jo være å blande inn den ideologiske debatten og individets frihet.

7332851[/snapback]

bære sånn at æ veit om æ må skriv bokmål eller ikje :p

7332898[/snapback]

Du har ikke lov til å skrive noe annet enn Nynorsk eller Bokmål på forumet...

Lenke til kommentar

7332898[/snapback]

På grunn av utallige skrivefeil (+dialekt). Det er en fordel om du skriver Bokmål (eller til nød nynorsk eller Riksmaal).

7333347[/snapback]

OK =) da har jeg redigert de fleste innleggene mine.. kan vi komme oss tilbake til heftet nå? :)

Lenke til kommentar
Free software hadde vært et genialt stilprosjekt. Uansett er jeg glad jeg er ferdig med norsk..spess nynorsk :D Uansett så får du ha lykke til :)

7332887[/snapback]

Det som kan bli farlig med å skrive en slik oppgave er hvis sensor ikke skjønner hva du mener og derfor bare stryker deg. De skal igjennom mange oppgaver. :hmm: .

Endret av M@ggii
Lenke til kommentar

Jeg går utefra at alle som har dette teksthefter skal opp i sidemålseksamen.

Det jeg lurer på er om det finnes en ca. verdi på hvor mange ord man bør skrive på en eksamen. Jeg vet det er forsjelig fra sjanger til sjanger, men finnes det en slik oversikt?

Endret av M@ggii
Lenke til kommentar

ja, de fleste har nok sidemål i morgen..

er det noen som har studert de forskjelleige tekstene og kommet fra til noen gode stikkord som man kan notere på forberedelsesarket??

har selv fundert litt, som f.eks at på s. 7 der synet kirken har om seksualmoralen blir satt i mot folkets og det politiske syn.

noen som har innspill??

Lenke til kommentar
Free software hadde vært et genialt stilprosjekt. Uansett er jeg glad jeg er ferdig med norsk..spess nynorsk :D Uansett så får du ha lykke til :)

7332887[/snapback]

Det som kan bli farlig med å skrive en slik oppgave er hvis sensor ikke skjønner hva du mener og derfor bare stryker deg. De skal igjennom mange oppgaver. :hmm: .

7335017[/snapback]

Ja måtte nok brukt en god del den eventuelle stilen til å forklare begreper o.l.

Lenke til kommentar
ja, de fleste har nok sidemål i morgen..

er det noen som har studert de forskjelleige tekstene og kommet fra til noen gode stikkord som man kan notere på forberedelsesarket??

har selv fundert litt, som f.eks at på s. 7 der synet kirken har om seksualmoralen blir satt i mot folkets og det politiske syn.

noen som har innspill??

7336922[/snapback]

som det står nederst i teksten "seksualiteten trenger grenser for ikke å bli destruktiv"

Jeg tror dette skal fortelle at frihet kan være en god ting, men ikke for enhver pris..

Noen som har en annen tolkning av teksten?? PS: jeg forstår fortsatt ikke diktet på baksiden.. hjelp!! :innocent:

Endret av maledv
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...